خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اختصاص اعتبار ۲۸ میلیارد ریالی از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان‌های مردم‌نهاد

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۱۴

این اعتبارات به سازمان‌هایی که دارای مجوز قانونی از مراجع ذی صلاح می‌باشند، تعلق می‌گیرد و پرداخت این اعتبارات نیز از سوی کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان مربوطه انجام می‌شود.

ایلنا: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بیست و چهارمین جلسه کمیته مشارکت‌های مردمی این ستاد گفت: در طول سال ۹۱، طی دو مرحله ۲۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات این ستاد، به حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و اشتغالزایی بهبودیافتگان سازمان‌های مردم‌نهاد کمک شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بابک دین‌پرست در این جلسه که در محل این ستاد برگزار شد، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجموع ۱۲۰۸ سازمان مردم‌نهاد فعال در عرصه مبارزه با مواد مخدر را که در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری و درمان و کاهش آسیب فعالیت دارند، در سطح کشور شناسایی و جهت تایید این آمار از چهار مرجع صادرکننده مجوز فعالیت یعنی نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و وزارتخانه‌های کشور و ورزش و جوانان استعلام کرده است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان پاسخ استعلام ستاد را اعلام داشته‌اند، ادامه داد: وزارت کشور و سازمان بهزیستی، پاسخ استعلام این آمار را ظرف چند روز آینده به ستاد اعلام کنند تا بتوانیم بانک جامعی را در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال حوزه مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنیم.

وی با اشاره به میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به سازمان‌های مردم‌نهاد افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در طول سال ۹۱، طی دو مرحله ۲۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات خود، به حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و اشتغالزایی بهبودیافتگان سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کرد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اظهار داشت: علی‌رغم سنوات گذشته، امسال ستاد شاخص‌هایی را در حوزه‌های فرهنگی، درمان و اشتغال تحت عنوان «ضوابط اجرایی توزیع اعتبارات کمکی» مشخص کرد و در اختیار کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد استانی قرار داد.

دین‌پرست افزود: بر این اساس، استان‌ها در صورت برگزاری جلسات به صورت منظم و در سطح بالا، می‌توانند از اعتبارات کمکی ستاد استفاده کنند، لذا همه استان‌ها با جدیت در این زمینه شروع به کار کرده‌اند به گونه‌ای که اکنون هیچ استانی نیست که کمیته مشارکت‌های خود را بدون حضور معاون سیاسی استانداری و رییس کمیته مشارکت‌ها برگزار کند.

وی تصریح کرد: این اعتبارات به سازمان‌هایی که دارای مجوز قانونی از مراجع ذی صلاح می‌باشند، تعلق می‌گیرد و پرداخت این اعتبارات نیز از سوی کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان مربوطه انجام می‌شود.

این مقام مسوول در ستاد، با اشاره به آخرین وضعیت مصوبه هیات وزیران در سال گذشته گفت: بند یک این مصوبه در خصوص بیمه پایه و بستری معتادان است که براساس آن صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق تامین اجتماعی مکلفند هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان که دستور‌العمل آن توسط ستاد مبارزه با موادمخدر با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون ابلاغ خواهد شد، مشمول این نوع بیمه‌ها قرار دهند که امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

دین‌پرست همچنین به بند دو این مصوبه اشاره کرد و افزود: براساس این بند، شورای عالی اشتغال موظف است براساس دستورالعمل ابلاغی دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و با ‏هماهنگی وزارت تعاون حداقل پنج درصد از اعتبارات تخصیصی مربوط به اشتغال را سالانه به اشتغال ‏معتادان بهبودیافته اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: ده روز پیش، دستورالعمل اشتغال بهبودیافتگان به تایید وزیر کشور و دبیرکل ستاد رسید و با امضای ایشان به سرپرست وزارت تعاون ابلاغ شد، در حال حاضر نیز این ابلاغیه به معاون وزارت تعاون ارجاع داده شده و ما امیدواریم که این بند از تصویب‌نامه که در بحث اشتغال می‌تواند بسیار موثر باشد، به زودی اجرایی شود.

وی در ادامه، در خصوص حرفه‌آموزی معتادان گفت: براساس این مصوبه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موظف است سالانه بیست و پنج هزار نفر از معتادان بهبودیافته معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، ‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی، ‌ خدمات بهداشتی و درمانی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و سازمان‌های مردم‌نهاد را تحت پوشش دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خود قرار دهد که تاکنون این سازمان در این خصوص خیلی خوب همکاری کرده است اما باز هم می‌شود کمی هدفمند‌تر در این زمینه کار کرد؛ چرا که این بند مصوبه نیز می‌تواند در بحث اشتغازایی کمک بسیاری کند.

۱۰۷ نفر بهبودیافته، مسکن مهر خود را دریافت کردند
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد همچنین در خصوص واگذاری مسکن مهر به بهبودیافتگان اعتیاد خاطر نشان کرد: طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون مکلفند معتادان بهبودیافته معرفی شده توسط دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌ها را در طرح مسکن مهر در اولویت قرار دهند که با توجه به ابلاغیه رییس سازمان بهزیستی مبنی بر اختصاص ۴۷۵۱ سهمیه مسکن مهر به بهبودیافتگان، تا به امروز ۲۶۲۸ نفر در این طرح ثبت نام و ۱۰۷ نفر موفق به دریافت این مسکن شده‌اند.

دین‌پرست یادآور شد: این آمار به صورت کشوری دقیق نیست چرا که برخی استان‌ها هنوز پاسخی در این خصوص نداده‌اند لذا سازمان بهزیستی می‌تواند آخرین آمار مسکن مهر بهبودیافتگان را اعلام کند.

وی با اشاره ابلاغ دستورالعمل برخورد قانونی با مراکز غیر قانونی با امضای وزیر کشور و دبیرکل ستاد در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال‌جاری گفت: از مجموع ۸۴۴ مرکز غیر مجاز درمان که در سطح کشور فعالیت می‌کردند، تاکنون ۱۸۴ مرکز غیر مجاز توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تعطیل شده‌اند و همچنین ۷۲ مرکز در فرآیند دریافت مجوز هستند.

به گفته وی، استان تهران ۳۱ درصد کل مراکز غیر مجاز را به خود اختصاص داده است و در این استان به ۱۲۶ مرکز غیر مجاز درمانی اخطار پلمپ داده شده است که تا چند روز آینده ساماندهی خواهند شد.

دین‌پرست بیان داشت: مجموعاً ۳۹۴۰ مرکز مجاز درمانی در سطح کشور فعالیت دارند و تاکنون بیش از ۶۵۷ هزار نفر به صورت مستمر به اینگونه مراکز مراجعه کرده‌اند.

تدوین سند کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی
این مقام مسوول در ستاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به خاطر اینکه بتوانیم خلاء‌ای را که در روند اجرای سند جامع پیشگری اولیه از اعتیاد به دلیل همپوشانی غیرقابل انکاری که در حوزه‌های درمان و پیشگیری با سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد، برطرف کنیم می‌بایست سند کلی با عنوان سند کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی تنظیم شود.

دین‌پرست تصریح کرد: در حال حاضر، سند درمان اعتیاد و حمایت‌های اجتماعی از بهبودیافتگان در حال تنظیم است و پیشنهاد تدوین سند توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به تأسی از سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ارائه شده و همچنین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد در حال اصلاح و بازنگری است تا انشاءا... این سه سند در قالب «سند کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی» منتشر شود تا همه برنامه‌ها و هماهنگی‌ها به خوبی انجام و خلاءهای موجود رفع شوند.

وی در ادامه، به تقویت مراکز اقامتی میان مدت ویژه زنان از سوی ستاد اشاره کرد و گفت: چنانچه در استانی زنانی باشند که نیازمند دریافت خدمات اقامتی میان مدت هستند، ما این مراکز را راه‌اندازی خواهیم کرد همانطور که اخیراً در تعدادی از استان‌ها از جمله یزد، کردستان و سمنان مجوز راه‌اندازی این مراکز صادر شده است.

وی همچنین افزود: امیدواریم به زودی تعاونی فراگیر ملی توانمندسازی و اشتغال معتادان ‏بهبودیافته با انتصاب رییس کمیته اشتغالزایی از سوی وزارت تعاون، تشکیل و حلقه پایانی بخش توانمندسازی و اشتغال بهبودیافتگان کامل شود و اولین جلسه آن نیز تا قبل از سال ۹۲ برگزار شود.

دین‌پرست در پایان بر استفاده از حضور خیرین در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: برخی استان‌ها به صورت خودجوش از این ظرفیت مهم استفاده می‌کنند اما سازمان‌یافته نیست که می‌بایست به این ظرفیت مهم در کشور نیز توجه جدی کرد.

در این جلسه نمایندگان تام‌ا‌لاختیار وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، بهداشت و تعاون، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز