خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن حمایت ازحقوق کودکان در گفتگو با ایلنا:

مهدکودک تنها محل پرورش کودکان و نه نگهداری آنهاست

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۵۵

مدیر مهدکودک باید هوشیارانه و با برنامه ریزی دقیق فرصت پرورش کودکان را فراهم کند نه اینکه یکسری اطلاعات طوطی وار و فهمیده نشده در ذهن کودکان انباشته کند.

ایلنا: رئیس انجمن حمایت ازحقوق کودکان با تاکید براینکه مهدکودک تنها محل نگهداری کودکان نیست، گفت: مهد کودک محل پرورده شدن و آماده شدن کودکان برای زندگی است تا در آنجا همه ابعاد انسانی را به طور دقیق دریابند.

شیوا دولت آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، بابیان این مطلب گفت: مهدکودک محل پرورش و تنظیم حواس، درک دقیق‌تر جهان و ایجاد آمادگی برای آموزش‌هایی است که کودکان در مدرسه خواهند آموخت.

وی بااشاره به اینکه سنین ۳ تا۶ برای رشد جسمانی، روانی و اجتماعی کودکان بسیار تعیین کننده است، افزود: در این سنین می‌توان با ورزش و نرمش مناسب به رشد جسمانی کودک کمک کرد و همچنین با به کارگیری حواس پنج گانه در طبیعت مثل توجه به بو، صدا همراه با تحرک نقش بسیار قوی به حضور کودک در طبیعت داد.

رئیس انجمن روان‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: کودکان هر چه زود‌تر با جسم، توانایی‌های حرکتی و حسی خود توام با تعهد نسبت به جهان و محیط زیست آشنا بشوند یادگیری درآن‌ها پایدار‌تر و ماندگار‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید به کودکان آگاهی داده شود تا از حواس خود استفاده کنند تا دریافت‌های حسی آنان به طرف شناخت سوق داده شود.

دولت آبادی با بیان اینکه مساله عواطف و هیجانات در بعد روانی کودکان بسیار حائز اهمیت است، افزود: کودکان باید نسبت به خلق خود آگاهی پیدا کنند و در زمینه ارتباط با خود و دیگری آموزش ببینند زیرا در این صورت است که به طرف بعد اجتماعی شدن پیش می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این برنامه‌ها در مهدکودک‌ها به صورت مدون می‌تواند به پرورش انسان بهتر و آگاه‌تر کمک کند، افزود: در بعد معنوی که در برنامه‌های فعلی خیلی جدا به آن نگاه می‌شود باید شکل گیری اخلاق و تعهد به صداقت، راستگویی و مسئولیت پذیری در کودک پرورش داده شود.

دولت آبادی با اشاره به اینکه بعد روابط اجتماعی در کودکان با مهارت آموزی ارتباط مستقیم دارد، افزود: به طورمثال باید به کودکان آموزش بدهیم تا بتوانند نظم و نوبت را رعایت کنند، تصورات خود را بیان کنند، اعتماد را تجربه کنند و با کوچک‌تر یا بزرگ‌تر روابط مسئولانه برقرار کنند که همه این‌ها در‌‌ همان دوران خردسالی شکل می‌گیرد.

رئیس انجمن روان‌شناسی ایران بابیان اینکه در سال‌های اولیه رشد کودک مساله پرورش بیش ازآموزش اهمیت دارد، افزود: در این سال‌ها که تکلیف به معنای درسی آن مطرح نیست باید با یک برنامه ریزی هوشمند، علمی و دلسوزانه زندگی کردن به کودک یاد داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیر مهدکودک باید هوشیارانه و با برنامه ریزی دقیق فرصت پرورش کودکان را فراهم کند نه اینکه یکسری اطلاعات طوطی وار و فهمیده نشده در ذهن کودکان انباشته کند.

به گفته دولت آبادی، کودکان نمی‌توانند مفاهیم خیلی پیچیده ازجمله مسائل معنوی و مذهبی را درک کنند و ممکن است از حافظه نسبتا پرظرفیت آن‌ها استفاده و اطلاعاتی انباشته شود اما فهمیدن یك حسن خلق یا فداكاری را می توان درقالب یك بازی، شعر، ریتم به آنها آموزش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز