خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها مرکز توسعه پیش گیری بهزیستی خبر داد:

تولد سالانه ۲۰ هزار کودک دارای معلول قابل پیشگیری

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۳۵

در ازدواج‌های فامیلی و خانواده‌هایی که دچار معلولیت هستند و همچنین خانواده‌هایی که در آن‌ها انواع سرطان‌ها، بیماری‌های خونی و سقط جنین شیوع دارد باید قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

ایلنا: معاون پیشگیری از معلولیت‌ها مرکز توسعه پیش گیری سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه ۳۰ تا ۴۰ نوزاد معلول یا دارای اختلال ژنتیکی متولد می‌شود که از این بین ۵۰ درصد از آن‌ها قابل پیشگیری هستند که لایحه اجباری کردن مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیم، قبل از ازدواج به همین منظور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو رفیعی در برنامه آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: مشاوره ژنتیک محدود به یک آزمایش نیست بلکه پس از انجام آزمایش یک تیم مشاور و نتایج آزمایش رسیدگی می‌کند تا با بررسی ژن افراد و احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی نوزادان را مطلع شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها مرکز توسعه پیش گیری سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: در سال ۳۰ تا ۴۰ نوزاد معلول یا دارای اختلال ژنتیکی متولد می‌شود که از این بین ۵۰ درصد از آن‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی در مورد ازدواج‌های فامیلی در کشورهای منطقه و خاورمیانه تصریح کرد: در کشورهای نظیر یمن و عراق و شهرهای دور افتاده کشور که قومیت و مذهب نقش مهمی دارند ازدواج فامیلی زیاد است ولی آمار دقیقی از ازدواج فامیلی در سطح کشور نداریم.

رفیعی از وجود ۱۸۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبرداد و افزود: ‌ در سال قبل ۹۰ هزار مراجعه به این مراکز داشتیم که ۷۰ درصد مراجعه کنندگان به خاطر ازدواج فامیلی و ۳۰ دیگر بخاطر معلولیت‌ها در خانواده یا سقط مکرر به این مراکز کرده‌اند.

وی درباره ضرورت مراجعه به مراکز مشاور ژنتیک اظهار کرد: در ازدواج‌های فامیلی و خانواده‌هایی که دچار معلولیت هستند و همچنین خانواده‌هایی که در آن‌ها انواع سرطان‌ها، بیماری‌های خونی و سقط جنین شیوع دارد باید قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

رفیعی با بیان اینکه امکان بروز معلولیت در ازدواج‌های فامیلی دو تا سه برابر ازدواج‌های غریب‌ها است افزود: در ازدواج‌هایی که افراد پیش از یک نسبت فامیلی با هم دارند امکان بروز معلولیت‌ها تا شش برابر افزایش پیدا می‌کند.

معاون پیشگیری معلولیت‌ها در رابطه با آخرین وضعیت لایحه اجباری کردن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی درخواست این لایحه را برای ازدواج‌های فامیلی اعلام کرده است ولی وزارت رفاه خواستار اجباری کردن مشاوره ژنتیک برای کلیه ازدواج‌ها را تایید کرده و هم اکنون این لایحه توسط یک کمیسیون فردی در حال بررسی است تا به نتایج نهایی برسد.

وی درباره آزمایش‌های انجام گرفته قبل از ازدواج توسط وزارت بهداشت افزود: این آزمایش فقط جهت بررسی بیماری‌های خونی نظیر تالاسمی انجام می‌گیرد و ارتباطی با معلولیت‌ها ندارد.

رفیعی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با حضور نماینگان سازمان و وزارت بهداشت در کمیته فردی ضمن از بین بردن موازی کاری‌ها لایحه مراجعه به مراکز مشاور ژنتیک را به تصویب نهایی برسانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز