خبرگزاری کار ایران

كارگردان نمایش «روز سیاوش» مطرح كرد:

«سیاوش» نماد قربانی شدن پاكی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۹۳

گودرزی: سیاوش قربانی امیال و ارضای شهوت رسیدن به قدرت و ثروت دیگرانی می‌شود كه ارزشی برای مردم قائل نیستند و این مسئله دنیای امروز ما را فرا گرفته است و تنها به كشور ما ارتباط ندارد.

ایلنا: شكرخدا گودرزی ضمن اشاره به اینكه نمایش «روز سیاوش» تمام شاخصه‌های اثری با هویت ملی را دارد و همچنین با تاكید بر هزینه‌های بالای تولید، از مسئولان مركزهنرهای نمایشی اتنظار دارد درشان كار از این نمایش حمایت كنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گودرزی با بیان اینكه كار بر روی متن نمایش حدود دوسال طول كشیده است، گفت: آیین سوگ سیاوش یكی از قدیمی‌ترین آیین‌های ایرانی است كه در منابع و متون كهن ایرانی بارها به آن اشاره شده است كه به نظر من یكی از بزرگترین شهدای ایران در راه راستی و درستی و وفای به عهد محسوب می‌شود. ویژگی‌هایی كه در متون مهرپرستی و زرتشتی بارها بر رعیات آن‌ تاكید شده و سیاوش نماد آن محسوب می‌شود.

او با اشاره به ویژگی‌های سیاوش، ادامه داد: سیاوش تن به دایره دور زدن محرمات و عشق مردم تن نمی‌دهد كه در سطحی می‌تواند به عنوان نماد عبور جامعه از یك مرحله به مرحله دیگر طلقی شود. همچنین سیاوش برای رستم به نوعی جانشین سهراب محسوب می‌شود؛ سهرابی كه رستم در مورد او كوتاهی كرده و قصد دارد با تربیت سیاوش كوتاهی گذشته را جبران كند.

كارگردان نمایش «روز سیاوش» با تاكید بر اینكه سعی دارد خوانش‌ دیگری از وقایع را كشف كند، اظهار كرد: شاهنامه و داستان‌های ان بخش‌های ناگفته‌ای دارد كه توجه به آن‌ها به نظر ضروری می‌رسد. به عنوان مثال كاووس اعتقاد دارد چون به سهراب نوش‌دارو نداده است رستم سیاوش را برای ایستادگی در برابر او تربیت كرده است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا در پژوهش‌ها و مرحله نوشتن نمایش‌نامه اثر از تحقیقات هنرمندانی همچون بهرام بیضایی نیز بهره گرفته است یا خیر، بیان كرد: من برای آثار و تلاش‌های بهرام بیضایی در رابطه با شاهنامه احترام زیادی قائل هستم، البته هستند پژوهشگرانی مانند دكتر روشن كه به صورت كلاسیك درباره شاهنامه دست به پژوهش زده‌اند، اما به طور كل من سعی كردم استقلال نگاه داشته باشم و ببینم نظر شكرخدا گودرزی در این رابطه چیست.

گودرزی همچنین در پاسخ به این سوال كه قصه نمایش «روز سیاوش» با شرایط امروز جامعه چگونه ارتباط پیدا می‌كند، اظهار كرد: یكی از موارد مهمی كه در اثر و ماجرای سیاوش مطرح می‌شود قربانی شدن فردی است كه خواستار صلح و امنیت شده و علاقه ندارد خونی از انسانی ریخته شود.‌ سیاوش قربانی امیال و ارضای شهوت رسیدن به قدرت و ثروت دیگرانی می‌شود كه ارزشی برای مردم قائل نیستند و این مسئله دنیای امروز را فراگرفته است و تنها به كشور ما ارتباط ندارد.

وی افزود: در بخشی از نمایش سیاوش می‌گوید من نمی‌خواهم دختری چشم‌انتظار یك سرباز گیس‌هایش را سفید كند و یا زنی همسر خود را از دست بدهد. من برای دشمنی با تاریكی روی آن شمشیر نمی‌كشم، چراغی روشن می‌كنم. به نظر من مصلحین امروزی مصلحین عشق هستند.

گودرزی با تاكید بر این نكته كه فاصله چندهزارساله از مردم كهن ایران یافتن زبان و گویش دقیق آن‌ها را سخت می‌كند، گفت: زبان برای من و همچنین در این اثر جایگاه خاصی دارد، وقتی به سوی تاریخ و اسطوره می‌رویم به دلیل اینكه در دوره‌های مدنظر حیات نداشتیم، تجربه‌ای وجود ندارد اما متون كهنی را در اختیار داریم كه از این طریق می‌توان به زبان مردم دوره‌های قبل پی‌ببریم اما این تازه زبان نوشتاری محسوب می‌شود و تا زبان روزمره فاصله دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس چاره‌ای جز كشف زبان عامیانه مردم آن روزگار با توجه به زبان مكتوب وجود ندارد و به عقیده من چاره‌ای جز جعل زبان وجود ندارد. در این میان هم می‌توان از واژه‌هایی لولایی برای متصل كردن زبان آن دوران به روزگاری كه به سر می‌بریم بهره بگیریم كه مخاطب نیز ارتباط برقرار كند.

گودرزی همچنین در رابطه با حمایت مالی مركزهنرهای نمایشی از اثر، گفت: سه نسل از بازیگران تئاتر كشور در نمایش سوگ سیاوش حضور دارند كه در میان آن‌ها نام‌هایی مثل بهرام ابراهیمی، خسرو شهراز، حبیب دهقان نسب، فریدون محرابی، فریده دریامج، فقیهه سلطانی، لیلا بلوکات، عبدالرضا فریدزاده، رویا بختیاری، محمد فیلی، نوید گودرزی، نیما گودرزی وجود دارد.

وی تصریح كرد: با توجه به تركیب بازیگران و اینكه هزینه تولید در بخش طراحی صحنه و لباس بسیار بالا بود كه ما چاره‌ای جز طراحی و دوخت لباس برای كار نداشتیم درخواست140میلینون تومان حمایت از مركزهنرهای نمایشی داشتم كه آقای آشنا قول دادند از كار حمایت حداكثری می‌كنند.

كارگردان نمایش «روز سیاوش» در پایان بیان كرد: این نمایش تمام شاخصه‌های یك اثر ملی را دارد و به هویت ملی و مواردی كه مسئولان هم بر آن نظر دارند توجه كرده است. برای تولید كار 5ماه زمان و هزینه صرف شده و كاری نبوده كه بتوان به راحتی آن را تولید كرد. با توجه به این موارد انتظار حمایت اساسی از مركزهنرهای نمایشی داریم تا بتواینم پاسخگوی اعضای گروه تولید و هنرمندان درگیر در این اجرا باشیم.

نمایش «روز سیاوش» از امروز 4اردیبهشت ماه تا ۱۰ خرداد از ساعت 19:30 به مدت 105دقیقه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز