خبرگزاری کار ایران

هوتن شكیبا در گفتگو با ایلنا مطرح كرد؛

جریان‌های بی‌ربط با تئاتر مولوی را تعطیل كرده است

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۴۹

شكیبا: ما در محیط‌های آكادمیك به تغییر كاربری فضا عادت كرده‌ایم تنها به این دلیل كه مدیران به قولی پی دردسر نمی‌گردند و با خود می‌گویند چرا باید مولوی باشد كه دردسرهای دیگر داشته باشم.

ایلنا: هوتن شكیبا كه این روزها در نمایش باغ‌ آلبالو به كارگردانی حسن معجونی مشغول به ایفای نقش است، ضمن اشاره به اهمیت تالار مولوی برای دانشجویان، معتقد است؛ مسئولان دانشگاهی كشور علاقه‌ای به فعالیت‌ هنرمندان جوان ندارند و بدشان نمی‌آید اجرای تئاتر در پلاتوهای وابسته به دانشگاه‌ها تعطیل شود تا دردسر آن‌ها كمتر باشد.

شكیبا به خبرنگار ایلنا گفت: مولوی به نظر من تنها سالنی است كه درصد اجرای نمایش‌های خلاقانه در آن بسیار زیاد بوده و گویا از قدیم اینطور جا افتاده كه محلی برای بروز خلاقیت‌های جوانان باشد. این سالن طی مدت فعالیت، تماشاچی خاص خود را پیدا كرده كه با تعطیل شدن مخاطبان را نیز از دست خواهد داد.

وی با بیان اینكه من همواره نمایش‌های بكر و خلاقانه را در تالار مولوی دیده‌ام، ادامه داد: هم سن و سال‌های من تلاش خود برای ورود به عرصه تئاتر حرفه‌ای را از مولوی آغاز كردند و این محل همواره همچون بستری برای بروز استعدادها عمل كرده است. اما گویا این روزها برنامه‌های دیگری برای این سالن درنظر گرفته شده كه هرچه تلاش می‌كنیم شمایل پر انرژی گذشته خود را پیدا نمی‌كند.

این هنرمند جوان با اشاره به دوره‌‌ی بازگشایی مجدد تالار مولوی تصریح كرد: تلاش‌های سعید اسدی و گروه حلقه تئاتر دانشگاهی موجب شد چراغ تالار مولوی بعداز یك دوره خاموشی دوباره روشن شود و علاقه‌مندان برای تماشای نمایش‌های دانشجویان خلاق تئاتر به این سالن بروند و چندین اجرای خوب پشت سر هم داشتیم.

وی افزود: اما حالا مجددا همه چیز به شكل سابق بازگشته و تمام تلاش‌های این گروه‌ها درحال از دست رفتن است. به نظر من طبق معمول مدیران بالاتر درحال بازی كردن بر سر ماجراهایی هستند كه هیچ ربطی به تئاتر ندارد و در این میان به تنها چیزی كه فكر نمی‌كنند سرنوشت هنرمندان جوان تئاتر است و این گروه‌ها هستند كه نه تنها از دعوای مدیران نفعی نمی‌برند بلكه ضرر خواهند كرد.

بازیگر نمایش «باغ آلبالو» با تاكید بر لزوم فعال بودن تالار مولوی اظهار داشت: شما ببینید طی همین مدت كه به دلیل این بازی‌ها تالار از میزبانی اجرای آثار بازماند چه تعداد نمایش می‌توانست در این محل به روی صحنه برود كه متاسفانه فرصت از دست رفت.

وی ادامه داد: به نظر من مسئولان بدشان نمی‌آید مولوی تعطیل شود چون ما در محیط‌های آكادمیك به تغییر كاربری فضا عادت كرده‌ایم تنها به این دلیل كه مدیران به قولی پی دردسر نمی‌گردند و با خود می‌گویند چرا باید مولوی باشد كه دردسرهای دیگر داشته باشم. یا در دانشگاهی كه من تحصیل می‌كنم مسئولان ترجیح می‌دهند رشته كارگردانی را از درس‌ها حذف كنند تا دردسر تخصیص پلاتو برای اجرای نمایش را نداشته باشند و تنها نمایش‌نامه‌نویسی را حفظ می‌كنند به این خاطر كه دانشجو می‌رود در خانه می‌نویسد و انتظار دیگری ندارد، یعنی دانشجوی كمتر، دردسر كمتر كه تلاش می‌كنیم این فضاها را از ما نگیرند.

شكیبا با ابراز امیدواری نسبت به اینكه روزی فرا برسد تا مدیران دلسوز مسئولیت محل‌های فرهنگی را برعهده بگیرند، گفت: همواره عنوان می‌شود همه تئاتر در تهران متمركز شده و...، مگر در این تهران با تمام جمعیت و وسعتی كه دارد چند سالن نمایشی داریم؟ تنها چند سالن اجرا وجود دارد كه اكثر آن‌ها درگیر باندبازی و دعوا برای گرفتن زمان برای روی صحنه بردن آثار هستند.

وی در پایان تصریح كرد: تعدادی سالن اجرا هم وجود دارد كه اصلا استاندارد نیست و نمی‌توان به سادگی در آن‌ها نمایش اجرا كرد. در این شرایط امیدوار هستم تالار مولوی به عنوان قلب تپنده جریان تئاتر خلاق و دانشجویی كشور بار دیگر فعالیت‌ خود را شروع كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز