خبرگزاری کار ایران

ازسوی انجمن بازیگران خانه تئاتر؛

كاندیداهای بهترین بازیگر سال 91 اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۶۲

طبق آیین‌نامه جدید؛ بازیگری که نشان مدالیوم خانه تئاتر برای بهترین بازیگر سال 91 را دریافت می‌کند؛ در سال‌ جدید نیز مورد قضاوت داوران قرار خواهد گرفت.

ایلنا: نشست رسانه‌ای معرفی کاندیداهای بهترین بازیگر سال انجمن بازیگران خانه تئاتر صبح امروز(9اردیبهشت) با حضور بهزاد فراهانی، كاظم هژیر آزاد و پرستوكرمی در خانه تئاتر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فراهانی در ابتدای صحبت‌های خود به نصف شدن بودجه فرهنگی کشور و تاثیر مستقیم آن بر لایه‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها در مورد قضاوت و داوری بهترین بازیگر سال به شکل آزمون و خطا پیش رفتیم تا اینکه سرانجام به آیین‌نامه داوری شب بازیگر دست پیدا کردیم که قطعا بی‌نقص نیست و امیدواریم با انتقادها و پیشنهادهای همکاران و همچنین اصحاب رسانه نقص‌های این آیین‌نامه هرچه بیشتر برطرف شود.
وی ادامه داد: براساس این آیین‌نامه تعداد 9 نفر از اعضا که قطعا هنرمندانی کارکشته و باسابقه هستند با رای اعضا به عنوان گروه داوران نخستین انتخاب می‌شوند که این گروه 9 نفره آثار نمایشی را که شرایط مورد نظر ما به عنوان نمایش و اجرای حرفه‌ای را دارا هستند تماشا می‌کنند و سپس آثار منتخب خود را به گروهی 5 نفره معرفی می‌کنند.
این هنرمند تصریح کرد: پس از این مرحله گروه 5 نفره مامور دیدن آثار می‌شوند و نظرات خود را در پایان سال جمع آوری کرده و به قضاوت می‌نشینند تا زمانی که به توافق نهایی دست یابند به دلیل اینکه منافع صنف بسیار برای ما حائز اهمیت است علاقه داریم این قضاوت‌ها برگرفته از معیارهای علمی تثبیت شده انجام شود.
فراهانی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که داوری و قضاوت امری سلیقه‌ای است و امکان ندارد علاقه من و آقای هژیرآزاد یکی باشد اما اصول مدونی وجود دارد که از قدیم جمع شده و برمبنای آن ما می‌توانیم بگوییم بازیگری که بر این اصول پایبند بوده؛ استحقاق برنده شدن داشته است.
كاظم هژیرآزاد پس از فراهانی با تاکید براینکه تمامی افراد گروه‌های داوری و اکثر اعضای خانه تئاتر داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی و تنها برای تثبیت و حفظ صنف خود در این راه قدم گذاشته‌اند، اظهار کرد: سعی می کنیم از میان خود افرادی را انتخاب کنیم که به صحنه و اجرا اشراف داشته‌اند و همچنین با برگزاری جشن شب بازیگر تلاش داریم توجهی که دیگران به امر بازیگری نمی‌کنند را به هنرمندان داشته باشیم چون در این کشور هیچ گاه به بازیگری توجه بایسته صورت نگرفته است.
وی افزود: تمام این برنامه‌ها برای ما تمرینی محسوب می‌شود تا روزگاری که در سطحی قرار بگیریم که بتوانیم به صورت شایسته از بازیگران کشور خود تجلیل کرده آثار را مورد قضاوت قرار بدهیم و همچنین مورد قضاوت قرار بگیریم. امروز این مراسم 10 ساله شده و بعد از گذشت 10 دوره از این رویداد امروز تا حدودی به پختگی دست یافته است.
این هنرمند با تشکر از پرویز پورحسینی، مهدی میامی، حمید مظلومی و بهزاد فراهانی که زحمت‌های بسیار زیادی برای حفظ صنف، انجمن بازیگران و برگزاری جشن شب بازیگر کشیده‌اند، درمورد جذب حامی مالی برای این شب‌ها گفت: به دلیل مشکلاتی مالی که در سال جدید گریبان ارکان گوناگون کشور را گرفته است، حامی مالی که سال‌های گذشته با جدیت از ما حمایت می‌کرد را از دست داده‌ایم و تا همین لحظه در تلاش برای جایگزین کردن حامی دیگری هستیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.
هژیرآزاد با اشاره به دوره‌های گذشته جشن شب بازیگر تصریح کرد: سال‌هایی بوده که ما به دلیل توانایی مالی تقدیر درخور و شایسته‌ای از منتخب هیات داوران به عمل آوردیم اما گاهی اتفاق افتاده که به دلیل کمبود منابع مالی تنها با یک سیب از بازیگر منتخب تشکر کرده‌ایم تا به او بگوییم قدر او را می‌دانیم و او را زیر نظر داریم که برای آنها نیز بسیار ارزش داشته است.
بهزاد فراهانی در ادامه صحبت‌های هژیرآزاد به حمایت‌های انتشارات قطره و فرهنگ معاصر نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل مسائلی که در حوزه نشر و قیمت کاغذ در بازار به وجود آمده این همراهان همیشگی با مشکلات و تنگناهای عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که متاسفانه موجب شد حمایت‌های آنها دچار نقصان شود.
وی ادامه داد: اما شاهد بودیم سال گذشته انتشارات قطره مبلغ 50 میلیون تومان کتاب برای فروش و اهدا منابع آن به زلزله‌زدگان آذربایجان در اختیار خانه تئاتر گذاشت که معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی تعهد کردند این کتابها را از ما خریداری کنند تا منابع آن به زلزله‌زدگان اختصاص یابد اما متاسفانه خلف وعده شد و تا به این لحظه این اتفاق نیفتاده است.
فراهانی همچنین به نشان مدالیوم خانه تئاتر و اهدا آن به نفر برتر اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدا قدر این نشان به طور کامل دانسته نمی‌شد اما رفته رفته در طول این سالها جایگاه و منزلت خود را نزد هنرمندان پیدا کرده و امروز برندگان این مدالینیوم متوجه هستند که اگر سکه به آنها داده شود به هر صورت خرج خواهد شد اما این نشان برای آیندگان و فرزاندان آنها به عنوان نشان ثبت و ماندگار می‌ماند.
پرستو کرمی در ادامه این جلسه با بیان اینکه تمام تلاش خود را انجام دادیم تا هیچ نمایشی برای قضاوت از قلم نیفتد، گفت: در طول سال گذشته حدود164 اثر نمایشی توسط هیات داوران نخستین ما دیده شده و 27 نمایش برای قضاوت به داوران نهایی معرفی شدند که من اطمینان خاطر می‌دهم هیچ نمایشی نبود که اجرای عمومی حرفه‌ای داشته باشد اما توسط داوران دیده نشده باشد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آیین‌نامه در مورد برندگان هر سال که آثار آنان در سال بعد مورد قضاوت قرار نمی‌گرفت به شیوه سابق عمل می‌کند، یا خیر گفت: خیر، آیین‌نامه تغییر کرده و آن بند دیگر وجود ندارد. بازیگری که امسال نشان مدالیوم خانه تئاتر برای بهترین بازیگر سال را دریافت می‌کند در سال‌های بعد نیز مورد قضاوت داوران خواهد بود.
کاندیداهای بازیگری در سال 1391 طبق رای اعضای هئت داوران به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
خانم‌ها: شیما بخشنده (پدر خوانده ناپلی) پانته آ پناهی‌ها (ویتسک) هایده حائری (مرغ سحر) شهره سلطانی (آخرین حکایت فرهاد) آیدا کیخایی (برهان) شیوا مکی‌نیان (شب روی سنگ فرش خیس).
آقایان: مرتضی اسماعیل کاشی (ویتسک) خسرو احمدی (عطسه 21 دسامبر) اصغر پیران(ویتسک) کامران تفتی (نظمیه زنان) بابک حمیدیان(مکبث و ویتسک) علی سرابی (برهان) مهدی سلطانی (پدرخوانده ناپلی) امیر کربلایی زاده (نظمیه زنان).

جشن شب بازیگر خانه تئاتر عصر 14شهریورماه ساعت 18:30 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز