خبرگزاری کار ایران

واكنش یوسف باپیری به تعطیلی تالار مولوی؛

خانه تئاتر باید واكنش نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۳۸

باپیری: هنرمندان نیز نباید در رابطه با غیرفعال شدن تالار مولوی ساكت بمانند و به سادگی از كنار آن عبور كنند؛ گروه‌هایی كه در سالن‌ها مشغول اجرا هستند نباید پیش خود بگویند حالا كه اجرا دارم از كار افتادن مولوی مهم نیست.

ایلنا: به‌رغم واكنش‌های متفاوت هنرمندان تئاتر كشور؛ فعالیت‌های تالار مولوی همچنان متوقف مانده و مسئولان فرهنگی دانشگاه تهران كوچكترین تحركی در رابطه با فعال كردن یكی از سالن‌های قدیمی نمایش كشور از خود نشان نمی‌دهند. یوسف باپیری، هنرمند جوانی است كه روزهای پایانی سال گذشته با اجرای نمایش «ویران» میهمان تالار مولوی بود، اما پس از آن تا به این لحظه چراغ خاموش مولوی دیگر روشن نشده و باپیری اعتقاد دارد خانه تئاتر باید در این زمینه فعال‌تر عمل كند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باپیری در ارتباط با فعالیت‌های جدید خود برای آفرینش و نگارش نمایش‌نامه جدید، گفت: به این دلیل كه تكلیف اكثر سالن‌ها تقریبا از همین حالا روشن است اگر هم برای اجرا در فكر سالن باشیم همه چیز به نیمه دوم سال موكول خواهد شد. گرفتن سالن برای اجرا این روزها به‌خصوص برای افرادی مثل ما كه ظاهرا در اولویت نیستیم بسیار سخت شده تالار مولوی هم كه از كار افتاده و كسی نیست كه درخواست برای اجرا به او بدهیم.

وی با اشاره به اینكه فعلا درحال تصمیم‌گیری برای حضور در جشنواره فجر هستم، درخصوص مشكلات این روزهای تالار مولوی، اظهار كرد: تالار مولوی كار خود را از دهه 50 آغاز كرد و از آن زمان تا به امروز میزبان تئاتر دانشجویی شد و هنرمندان بزرگی مانند استاد سمندریان در این سالن نمایش اجرا كردند.

كارگردان نمایش «ویران» ضمن تاكید بر این نكته كه شرایط امروز تالار مولوی همه ما را نگران كرده است، تصریح كرد: بحث من تنها بر سر ماندن یا رفتن آقای اسدی نیست، از وقتی ایشان مدیریت تالار مولوی را برعهده گرفت به شهادت بیشتر هنرمندان و دانشجویان برنامه‌های مفیدی در این مجموعه اجرا شد و آثار چه از نظر كیفی و هم از نظر كمی رشد چشم‌گیری داشت. مسئله این است كه مركزهنرهای نمایشی و دانشگاه تهران هردو مسئول حمایت از مجموعه هستند و باید تمام تلاش خود را برای حفظ آن به‌كار بگیرند.

این هنرمند همچنین به نمایش‌هایی كه سال گذشته توسط كارگردانان جوانی همچون، اشكان خیل‌نژاد، جابر رمضانی، محمد مساوات و دیگران روی صحنه تالار مولوی رفت و با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد، گفت: ما كمكی كه از مركزهنرهای نمایشی دریافت نكردیم كه هیچ تازه باید 20% از حاصل كل فروش گیشه را هم به دانشگاه تهران می‌پرداختیم. یكی از دغدغه‌هایی كه موجب شد نمایش جدیدی را شروع نكنم همین مسئله مالی است. چراكه برای آفرینش اثر نیاز داریم مدتی تمرین كنیم چون گویا برخی گمان می‌كنند نمایش طی سی روز اجرای عمومی شروع می‌شود اما برای تمرین اثر باید از چندماه قبل گروه را كنار هم جمع كنیم كه هزینه كمی ندارد.

وی با اشاره به پذیرفته نشدن استعفای سعید اسدی، افزود: البته خوشحال هستم مولوی حداقل میزبان جشنواره تئاتر دانشگاهی شد تا چراغ آن خاموش نماند. از طرفی مسئله تنها با ابقای آقای اسدی به مدیریت مجموعه حل نمی‌شود و دردی دوا نخواهد شد، باید فاكتورهایی كه برای اداره امور نیاز دارد در اختیار او گذاشته شود. مولوی باید شخصیتی حقوقی و مستقل پیدا كند و اولین گام این است كه حساب بانكی جدا از دانشگاه تهران داشته باشد تا برای امور مالی خود برنامه‌ریزی كند در غیر این صورت حضور هر فردی به عنوان مدیر تنها به این نكته ختم می‌شود كه اجازه اجرای نمایش فراهم كند و عملا نمی‌تواند هیچ برنامه‌‌ریزی خاصی داشته باشد كه عنوان مدیریت را بی‌معنا می‌كند.

باپیری ضمن بیان اینكه ما هنوز حاصل زحمت خود را كه از سال قبل به حساب دانشگاه تهران واریز كردیم تحویل نگرفته‌ایم، تصریح كرد: بسیار غیرمنطقی است كه دریافت دستمزد گروه این همه مدت طول بكشد، اگر بنا بود محلی مثل مركزهنرهای نمایشی كمك و یا حمایت مالی كند و سه ماه طول می‌كشید ایرادی وجود نداشت، اما دانشگاه تهران از پایان سال گذشته قرار است پولی كه گروه به زحمت كسب كرده را پرداخت كند و هنوز عملا اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: انتظاری نیست كه بخواهیم مركزهنرهای نمایشی حمایت نسبی از تالار مولوی داشته باشد حداقل همان مبالغی كه به بعضی آثار اختصاص می‌دهد را به مولوی پرداخت كند. اصلا درست نیست كه از نمایشی حمایتی 200میلیونی شود اما این كار نتواند رضایت منتقدان و مردم را جلب كند و در همین شرایط تعداد زیادی از دانشجویان با استعداد به دلیل از كار افتادگی تالار مولوی پشت سد اجرا بمانند.

این كارگردان جوان همچنین در ادامه بر لزوم ورود ارگان‌هایی مثل شهرداری تهران برای حمایت از تالار مولوی تاكید كرد و اظهار داشت: نه تنها دانشگاه تهران به عنوان متولی مجموعه، بلكه مركزهنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر باید در این رابطه جدیت داشته باشند حتی بد نیست شهرداری تهران به عنوان نهادی كه حمایت از آثار فرهنگی هنری برای ارتقای سطح فرهنگی اجتماع را ذیل برنامه‌های خود دارد نیز در این رابطه وارد عمل شود و به آثار هنرمندان جوان توجه بیشتری كند.

وی افزود: شما درنظر داشته باشید همین مبلغ 200میلیونی كه می‌گوییم مركزهنرهای نمایشی برای حمایت از تالار مولوی پرداخت كند، با توجه به هزینه‌های بالای آب، برق و نگهداری سالن‌ها بسیار كم است و فقط بابت مسائل جاری هزینه خواهد شد. اما به هرحال اگر مدیریت مجموعه بداند چه مبلغی برای برای هزینه كردن در دست دارد بهتر می‌تواند برنامه‌ریزی كند.

كارگردان نمایش «ویران» در پاسخ به این سوال كه چرا دانشگاه تهران در ارتباط با مجموعه مولوی كوتاهی می‌كند، گفت: به عقیده من دانشگاه تهران هنوز به اهمیت این محل پی‌نبرده است چرا؟ به این دلیل كه سالن نمایش دارد متوجه شخصیت و هویت حقوقی تالار مولوی نیست. این درحالی است كه شاید مخاطب تمام فعالیت‌های هنری دانشگاه تهران در سال به اندازه مجموعه مولوی نباشد چه بسا مخاطبان تالار مولوی بیشتر از دانشگاه تهران هم باشد. مسئولان نباید به مولوی مانند مثلا تالار فردوسی دانشگاه تهران نگاه كنند.

باپیری همچنین به كمبود نیرو در زمان تصدی سعید اسدی اشاره كرد و اظهار داشت: در همان زمان هم تالار از این ناحیه رنج می‌برد اما مدیریت به دلیل مشكلات مالی نمی‌توانست نیرو اضافه كند و ناچار بود از4نفر استفاده كند كه هریك ناچار بودند كار سه نفر را انجام بدهند. اگر نیرو باشد حتی می‌توان اجراهای محیطی و مواردی مثل نمایش‌نامه‌ خوانی، برگذاری كارگاه‌های آموزشی و... را در برنامه‌ها قرار داد و از نظر مالی برای مجموعه كسب درآمد كرد، اما همه این‌ها به شرطی است كه مولوی حساب جداگانه داشته باشد تا بتواند منابع خود را مدیریت كند نه اینكه سه ماه انتظار بكشد.

ابن هنرمند جوان با اشاره به سه راه برای فعال شدن تالار مولوی، ادامه داد: مدیریت فرهنگی دانشگاه تهران باید به اهمیت سالن پی‌ببرد و از فعال بودن آن حمایت اصولی كند نه مانند آنچه تا به امروز اتفاق افتاده است. دوم؛ مركزهنرهای نمایشی در كنار دانشگاه تهران به این مسئله توجه داشته باشد و حمایت مالی داشته باشد. سوم؛ جامعه هنری هم باید در این زمینه فعال باشد، كانون كارگردانان خانه تئاتر و دیگر انجمن‌های این نهاد صنفی نیز باید نسبت به این مسئله واكنش نشان دهد تا این سالن حتی یك ماه هم خالی نماند.

وی در پایان با خطاب قرار دادن هنرمندان تئاتر، گفت: هنرمندان نیز نباید در رابطه با غیر فعال شدن تالار مولوی ساكت بمانند و به سادگی از كنار آن عبور كنند. آن‌ها كه در سالن‌ها مشغول اجرا هستند نباید پیش خود بگویند حالا كه اجرا دارم از كار افتادن مولوی مهم نیست. ما همان‌طور كه علاقه داریم سالن‌های نمایش حوزه هنری فعال و پرمخاطب باشد می‌خواهیم چراغ مجموعه مولوی نیز روشن بماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز