خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری معاون هنری وزیر ارشاد مطرح شد؛

كوتاهی مالك اداره تئاتر هزینه هنگفتی به معاونت تحمیل كرده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۱۱

بسیار متاسف هستم كه تا به این لحظه كار به جایی نرسیده و امیدوارم معاونت مالی اداری وزارت ارشاد و موسسه‌ای كه بنای اداره تئاتر به نام آن است مسائل را برطرف كنند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشریح برنامه‌های سال92 صبح امروز(16اردیبهشت) با حضور حمید شاه‌آبادی در سالن نشست‌های ساختمان رودكی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاه‌آبادی با اشاره به اینكه این آخرین نشست‌ رسانه‌ای معاونت هنری در دولت دهم خواهد بود صحبت‌های خود را با نگاه به فعالیت‌های 3سال گذشته شروع كرد و گفت: در این ارتباط باید به دو نكته اشاره كنم و نكته اول این است كه تلاش كردیم در این مدت ساماندهی جدی فعالیت‌های معاونت هنری را شاهد باشیم تا جهت‌گیری آثار به سمت فرهنگ ملی و بومی ایران باشد و در این مدت معاونت هنری از  تقلید فرهنگ‌های دیگر فاصله گرفت كه نتیجه آن تحولی است كه در عرصه‌های مختلف هنری روی داده است.

وی با اشاره به افزیش فعالیت‌ها از نظر كیفی، ادامه داد: در این مدت بیش از سی طرح عمده و ملی كلید زده شد كه بعضی به سرانجام رسید و بعضی هم مسیر خود را پی می‌گیرد. در این ارتباط می‌توان به برگزاری هفته هنر استان‌ها، هفته حكمت رضوی، تئاتر در خانه و صدور كارت سلامت تدریس در آموزشگاه‌ها اشاره كرد كه بنا داریم تا پایان دولت دهم و در هفته دولت تمام این فعالیت‌ها را در مجموعه‌ای مستند ارائه كنیم تا از آن‌ها صیانت شود و با تغییر مدیران در كشور كار ادامه پیدا كند.

معاون هنری وزیر ارشاد همچنین به كاهش اعتبارات سال گذشته معاونت هنری اشاره كرد و اظهار داشت: بنابر تغییراتی كه به وجود آمد سال پرتراكم و حساسی را پشت سر گذاشتیم اما خوشبختانه هیچ‌یك از فعالیت‌های معاونت هنری تعطیل نشد و اگر قرار بود جشنواره‌ای برگزار شود مانند سابق برگزار شد در برخی نمونه‌ها حتی از نظر كیفی بهتر از قبل هم بود. اما به هرصورت در طول تاریخ مدیریت‌ها در كشور سابقه نداشته است مجلس شورای اسلامی 33% از اعتبار مورد نظر دولت را تصویب و ابلاغ كند.

وی افزود: اختصاص این میزان از بودجه مورد نظر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری عملا به معنای تعطیلی تمام روخدادها خواهد بود كه به فضل پروردگار با كمك شخص وزیر و كمك‌های حامیان مالی امكان انجام تعهدات فراهم شد و هیچ بدهی از سال گذشته باقی نماند.

شاه‌آبادی با تاكید بر اینكه امیدوار هستیم محدودیت‌ منابع مالی در سال جدید برطرف شود به برنامه‌‌های نهاد زیر نظر خود برای سال92 اشاره كرد و گفت: با توجه به پراكندگی فعالیت‌ها دو نمونه از برنامه‌ها در هر حوزه اشاره خواهم كرد. در حوزه مد و لباس در سال جدید بنای اصلی ما با توجه به نظر كمیسیون فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی و درخواست از معاونت هنری طراحی و عرضه پوشش رسمی آقایان خواهد بود كه با كمك طراحان و پژوهش‌های میدانی متناسب با فرهنگ ملی و دینی كشور به صورت جدی پی‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: تاسیس موسسات تك منظوره یكی دیگر از فعالیت‌ها در سال جدید خواهد بود كه از این به بعد تمام فعالیت‌ها در زمینه طراحی، عكاسی و تصویربرادی مد و لباس، برگزاری برنامه‌ها برای ارائه زنده طرح‌های جدید و انتشار ژورنال‌ها در این موسسات پی‌گیری می‌شود كه نشان و مجوز رسمی فعالیت‌ خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت كرده‌اند.

این مدیر تصریح كرد: متقاضیان برای تاسیس این موسسه‌های تك منظوره می‌توانند با مراجعه به ساختمان مرجان و دریافت فرم‌های مورد نیاز برای آغاز كار خود اقدام كنند.

معاون هنری وزیر ارشاد در این نشست همچنین به ساماندهی هنرستان‌های زیرنظر وزارت ارشاد نیز اشاره كرد و اظهار داشت: طی مذاكرات صورت گرفته با مدیران این هنرستان‌ها مقرر شد با ارائه برنامه‌‌هایی نسبت به ارتقای سطح فعالیت‌ها كوشش شود. همچنین تیرماه آزمون متمركز برای ورود به هنرستان‌ها از جمله برنامه‌ها خواهد بود.

وی افزود: در همین راستا سال92 محلی را به عنوان نمایشگاه دائمی در نظر می‌گیریم تا هنرجویان هنرستان‌ها و موسسه‌های هنری بتوانند آثار خود را در این محل به نمایش بگذارند و احیانا اگر علاقه‌مندی وجود داشت اثر هنری خود را به فروش برسانند.

این مدیر همچنین به صدور پروانه‌های دائم گروه‌های نمایش استان‌های كشور در سال جدید اشاره كرد و اظهار داشت: این كار از دو هفته قبل آغاز شده و در سال جدید با جدیت ادامه پیدا خواهد كرد كه طی آن برای 670 گروه تئاتر در كشور پروانه فعالیت دائم صادر می‌كنیم كه همین الان با توجه به برنامه‌های اردیبهشت تئاتر ایران كار در شهرستان‌ها ادامه دارد.

وی به یكی دیگر از برنامه‌های معاونت هنری برای تئاتر اشاره كرد و ادامه داد: در راستای ادامه فعالیت‌های كیفی بحث ساماندهی شورای نظارت و ارزشیابی را خواهیم داشت كه طبق برنامه تدوین آیین‌نامه‌ای جامع برای نظارت بر آثار در سراسر كشور تهیه می‌شود.

شاه‌آبادی همچنین از برنامه معاونت هنری برای برگزاری نخستین جشنواره موسیقی جوان در نیمه نخست سال خبر داد و در توضیح گفت: این جشنواره به هنرمندانی تعلق دارد كه در حوزه موسیقی سنتی فعالیت می‌كنند. همین‌طور برنامه‌ای برای تاسیس كانون نخبگان فجر را خواهیم داشت تا تمامی برگزیدگان ادوار گوناگون جشنواره موسیقی فجر در حوزه‌های مختلف تحت نظر این كانون آموزش‌های ویژه می‌بینند.

وی ضمن بیان اینكه فراخوان جشنواره موسیقی فجر نیز به زودی منتشر خواهد شد، ادامه داد: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی كشور یكی دیگر از برنامه‌ها خواهد بود كه هم زمان در تهران و كرمان برگزار می‌شود. همچنین قطعات برتر آلبوم‌های موسیقی منتشر شده طی سال نیز انتخاب می‌شوند تا از آن‌ها كه ظرفیت و توان تخصصی بیشتری دارند توسط معاونت هنری حمایت شود.

معاون هنری وزیر ارشاد در آخرین نشست رسانه‌ای خود در سال جدید همچنین به ساماندهی كیفی و محتوایی 158 رشته تحصیلی در مراكز علمی كاربردی و توزیع سفركارت میان هنرمندان پیش‌كسوت اشاره كرد اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های تجسمی برگزاری دوسالانه‌ها ادامه پیدا خواهد كرد و همچنین نمایش‌گاه جامع ارائه آثار تجسمی ارزان‌ قیمت برای خرید مردم در سال جدید برگزار می‌شود كه در دور جدید آثار مستقیم توسط هنرمندان به دبیرخانه ارائه می‌شود و نیازی به حضور نگارخانه‌ها نیست.

وی در این جلسه به برگزاری جشنواره بنیاد ادبیات نمایشی و اضافه شدن بخش نمایش‌نامه خوانی به آن نیز اشاره كرد و بیان كرد: این بنیاد با جدیت فعالیت‌های خود را پی‌گیری می‌كند و انتخاب متن‌هایی كه در گذشته نوشته شده و خرید آن‌ها برای ثبت در سایت بنیاد ادامه دارد. جشنواره امسال در شیراز افتتاح می‌شود در اختتامیه آن در تهران خواهد بود.

این مدیر همچنین به تامین منابع بیشتر برای موسسه هنرمندان پیشكسوت اشاره كرد و گفت: درخواست ما برای اختصاص ردیف بودجه رد شد و ردیفی جداگانه‌ای درنظر گرفته نشد و گفتند باید از طریق سازوكار موجود و صندوق عمل كنیم. عضویت در این موسسه به دلیل وجود چهار شرط اصلی دارا بودن 60سال سن، دریافت نشان درجه یك هنری، دارا بودن سابقه 25سال به بالا و دارا بودن سبك هنری كمی سخت است كه تلاش می‌كنیم از راه‌های دیگر به دیگر هنرمندان كمك كنیم.

شاه‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینكه چه برنامه‌ای برای رسیدگی به ساختمان مخروبه اداره تئاتر وجود دارد اظهار كرد: دراین ارتباط كار از دست معاونت هنری خارج است و نباید هیچ سوالی در این ارتباط با معاونت مطرح شود. این ساختمان به نام موسسه‌ای است كه مدیران این موسسه وظیفه پی‌گیری دارند و كار به روال اداری برعهده آن‌ها خواهد بود كه متاسفانه به‌رقم تاكید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پی‌گیری به سرانجام رسیدن كار هنوز در همان نقطه قرار داریم و كاری صورت نگرفته است.

وی در پایان تصریح كرد: بسیار متاسف هستم كه كار تا به این لحظه به جایی نرسیده و امیدوارم معاونت مالی اداری وزارت ارشاد و موسسه‌ای كه بنای اداره تئاتر به نام آن است مسائل را برطرف كنند، متاسفانه كاری كه می‌توانست به زودی و به سادگی رفع شود تا به این لحظه بار مالی هنگفتی به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تحمیل كرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز