خبرگزاری کار ایران

کارگردان جوان جشنواره سراسری تئاتر تک نفره:

تئاتر باید برای دگرگونی اندیشه مخاطب روی صحنه برود

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۰۳

مرحله نهایی سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره از روز گذشته 16 اردیبهشت با اجرای پنج نمایش آغاز شد.

ایلنا: نمایش «زمستان بود پرنده بودم من » به کارگردانی مرتضی دستمرد و بازیگری زرین کشاورز در روز دوشنبه ساعت 19 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجراشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر تک نفره، نمایش «زمستان بود پرنده بودم من» داستان پاییز را به عنوان شخصیت مالیخولیایی این قصه روایت می‌کند، پاییز طی حکمی که از طرف ناشناسی صادر می‌شود به اجبار به زندگی گذشته‌اش بازمی‌گردد و بطور جنون آمیزی به زندگی گذشته‌اش رجوع می‌کند که روایتش جز مرگ و زندگی اسفناک چیزی نیست...

مرتضی دستمرد هنرمند 19 ساله به عنوان جوانترین کارگردان سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره از شهرستان یاسوج در این جشنواره حضور دارد.

وی در مورد طریقه ارسال و انتخاب آثارش چنین گفت: فراخوان این جشنواره را در مرکز هنرهای نمایشی دیدم. من چند وقت یکبار برای تماشای تئاترهای روی صحنه به تهران می‌آیم سپس تصمیم گرفتم اثری را که با تک پرسناژ نوشته بودم به جشنواره ارسال کنم و پس از مدتی فهمیدم کارم پذیرفته شده و دوباره برای بازبینی به تهران آمدم و اکنون هم نمایش «زمستان بود پرنده بودم من » در روز نخست جشنواره به روی صحنه رفت.

وی افزود: من در شهرستان در هنرستان هنرهای زیبا تحصیل کرده‌ام و تاکنون 5 نمایشنامه را به رشته تحریر درآوردم. نخستین نمایشنامه من که در فصل چهاردهم تئاتر چهار فصل ایران در سال 90 به عنوان بهترین نمایشنامه انتخاب شد، نامش خاطرات مرده یک روز پاییزی بود، از نمایشنامه‌های دیگرم می‌توانم به «زمستان بود پرنده بودم من»،«بازی آخر از آن گودو بود»، «دا می‌رقصد برای جنگ»، «فرضیه هیچ علیه مرد و کلاهش» اشاره کنم.

دستمرد به عنوان جوانترین کارگردان این جشنواره اضافه کرد: جشنواره به معنای واقعی کلمه معنا و مفهومی جز جشن و شادی ندارد و تعبیر نا آگاهانه‌ای که از جشنواره در تئاتر کشور ما می‌شود جز مکان و دوره‌ای گذرا که روند تزریقی تئاتر کشور را تامین می‌کند کارایی دیگری دربرنخواهد داشت. به عقیده من تئاتر زمانی هستی خودش را بر روی صحنه درمی‌یابد که صرفا نه برای جشنواره بلکه برای دگرگونی اندیشه مخاطب روی صحنه برود و هدف تئاتر در هر جامعه بشری پرورش انسان‌های نو راسته نسبت به تمام پدیده‌های هستی است.

این هنرمند در پایان با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم در تئاتر بیانگر خواسته‌های طبقه خاصی از جامعه باشیم، گفت: ما نمی‌خواهیم در تئاتر بیانگر خواسته‌های طبقه خاصی از جامعه باشیم، ما قصد داریم از حقایق اجتماعی یک ملت سخن بگوییم.

در روز دوشنبه 16 اردیبهشت از ساعت 15 تا 20 سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایش‌های زن از روی خاطره‌ها عکس می‌گیرد کاری از امیر حسین آسانی، خاطرات بابی خرسه اثر فرزین ریحانی و زمستان بود پرنده بودم من به کارگردانی دستمرد در بخش خارج از مسابقه بود.

نمایش رفتن زال به کارگردانی محبوبه بیات در بخش ویژه در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا شد و بدون دعوت کاری از یلدا قشقایی روی صحنه سالن ماه حوزه هنری رفت.

امروزسه شنبه 17 اردیبهشت 92 نمایش‌های از این تاریکی به کارگردانی میترا شیرکوه، حوصه شط کاری از حمید طالبی، آقا رحیم اثر حسن حسین نژاد و سمفونی کلاغ‌ها به کارگردانی سامان خلیلیان و سارا قلی زاده از ساعت 15 تا 22 در بخش مسابقه در سالن گوشه و نمایش اروندا به کارگردانی شیوا ترابی در ساعت 16 در فضای باز فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهند شد. در همین روز اعترافات یک عاشق کاری از بهاره رهنما در بخش ویژه در ساعت 18 در کارگاه نمایش تئاتر شهر و آمینیون به کارگردانی مرتضی آقا حسینی در ساعت 20 به روی صحنه سالن ماه حوزه هنری می‌روند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز