خبرگزاری کار ایران

سیدحسین فدایی حسین:

حمایت از تولید اساسی‌ترین هدف جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی باشد

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۰۷

همیشه راجع به اهمیت نمایشنامه در جریان تصمیم‌گیری صحبت شده و هیچ زمان آنطور که باید و شاید به شکل عملی اقدامی انجام نشده است.

ایلنا: سیدحسین فدایی حسین(نویسنده و پژوهشگر تئا‌تر) گفت: همیشه راجع به اهمیت نمایشنامه در جریان تصمیم‌گیری صحبت شده و هیچ زمان آنطور که باید و شاید به شکل عملی اقدامی انجام نشده است و خوشحالم وعده‌ای که مدام از آن صحبت می‌شد به تحقق رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی، این کار‌شناس ارشد هنرهای نمایشی، اظهار داشت: بنیاد ادبیات نمایشی همان ارگان و سازمانی است که قرارست به توسعه نمایشنامه در ایران کمک کند و به شکل عملی و اجرایی روی این مسئله مهم کار تخصصی انجام دهد.

وی در همین زمینه افزود: همین که ارگانی تشکیل شود که متولی جریان نمایشنامه نویسی در کشور باشد به رشد و بالندگی نمایشنامه نویسی کمک می‌کند و برای توسعه عملی نمایشنامه نویسی برنامه‌هایی که شکل رقابتی دارند نظیر جشنواره، لازم و ضروری است و معیاری خواهد بود که می‌توان با آن به طور تقریبی به آمار نمایشنامه نویسان در سراسر کشور دسترسی پیدا کرد..

فدایی حسین جریان مسابقه و رقابت را از مقدمات کار بنیاد دانست و گفت: البته برگزاری جشنواره برای یک مقطع خاصی ایجاد تشویق می‌کند و حمایت از تولید نمایشنامه اگر در قالب جشنواره باشد گامی بزرگ است.

وی درادامه توضیح داد: البته اگر بنیاد ادبیات نمایشی ایرانسفارشتولید نمایشنامه را به طور دائمی در دستور کار خود داشته باشد، موفقیت خوبی کسب خواهد کرد.

نویسنده نمایشنامه« طوفان» با بیان این مطلب که بنیاد باید از تولیدنمایشنامه‌ غافل نشده و از آن حمایت کند گفت: بدون شک باید اشاره کنم، اجرای هر نمایشی از یک نویسنده در نگارش نمایش بعدی وی تأثیرگذار خواهد بود و این یک روند تکاملی در نمایشنامه‏نویسی است. نمایشنامه هرچند به تعبیر بسیاری یک اثر مستقل ادبی است اما با اجرا به کمال خود می‏رسد و گذشته از آن، نویسنده می‏تواند ضعف‏ها و قوت‏های نگارشی خود را در اجرا بیابد و آن‏ها را در اثر بعدی‏اش لحاظ کند.

وی ادامه داد: باید فضایی ایجاد شود که نمایشنامه نویسان هر زمان قصد نوشتن داشتند بدانند جایی هست که به آن‌ها کمک می‌کند و این مهم‌تر از هر چیز است.

این نمایش‌نامه‌نویس،به کمبود اطلاعات برخی نویسندگان به عنوان یکی از ضعف‌هایی که امروزه درعرصه نمایشنامه نویسی داریم اشاره کرد و گفت: بنیاد ادبیات نمایشی می‌تواند یک بانک اطلاعاتی بزرگ را ایجاد کند تا به لحاظ آماری مشخص شود که چه تعداد اثر وجود دارد و چه تعداد نویسنده در هر حوزه و یا ژانر خاص فعالیت می‌کنند. این بانک می‌تواند ما را با حجم زیادی از اطلاعات مواجه کند. کسانی که می‌خواهند کار نمایشنامه نویسی را دنبال کنند، بایستی گام های استوارتری را بردارند و به عقیده من بهتر است که با انواع و اقسام نمایش و نمایشنامه نویسی آشنا شوند.

حسین فدایی حسین در پایان گفتگوی خود تصریح کرد: به زعم من تولید نمایشنامه باید گام اول و انتشار نمایشنامه گام دوم این بنیاد باشد، که خوشبختانه این امور در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز