خبرگزاری کار ایران

توضیحات مركزهنرهای نمایشی درباره حمایت از تالار مولوی؛

دانشگاه تهران مبلغ حمایت خود را منتشر كند

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۳۰

باتوجه به اینكه مركزهنرهای نمایشی با انتشار آمار و ارقام میزان حمایت‌های مالی خود از تولید آثار نمایشی در مجموعه مولوی را اعلام كرده؛ انتظار می‌رود اداره كل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران نیز در حركتی مشابه با انتشار اسناد میزان حمایت مالی خود از مجموعه مولوی را برای تنویر افكار عمومی اعلام كند.

ایلنا: روز گذشته(21 اردیبهشت) سعید اسدی(مدیر مجموعه مولوی) و جعفر گل‌محمدی(مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران) در نشست رسانه‌ای علاوه بر اعلام آغاز فعالیت مجدد تالار مولوی به مشكلات این مجموعه تئاتر دانشگاهی اشاره كردند كه توضیحات اداره كل هنرهای نمایشی كشور را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بخشی از نشست روز گذشته، سعید اسدی مدیر این مجموعه كه پس از پذیرفته نشدن درخواست استعفای او توسط مسئولان دانشگاه تهران همچنان به عنوان مدیر مجموعه مولوی باقی ماند، معتقد بود؛ گذشته از مواردی كه انتظار می‌رود دانشگاه تهران برای بهبودی اوضاع تالار مولوی و برنامه‌ریزی و اجرای آثار نمایشی دانشجویی درنظر بگیرد، از مركزهنرهای نمایش نیز انتظار می‌رود به عنوان متولی اصلی تئاتر كشور حمایت‌‌های خود را دریغ نكند. این مدیر همچنین تاكید كرد؛ مجموعه مولوی امروز تالاری خارج از محدوده محسوب می‌شود و دانشگاه تهران خود را مسئول حمایت از تولید آثار نمایشی نمی‌داند چراكه این وظیفه بیشتر بر دوش مركزهنرهای نمایشی است چراكه اصولا متولی اصلی تئاتر در كشور این نهاد محسوب می‌شود و مركز نیز اعتقاد دارد مسئولیت تالار برعهده دانشگاه تهران قرار دارد، به همین دلیل به اندازه دیگر سالن‌ها از مولوی حمایت صورت نمی‌گیرد.

بر همین اساس اداره کل هنرهای نمایشی درخصوص حمایت از تالار مولوی توضیحاتی ارائه كرده است كه در ادامه می‌آید:

به نام خدا

یکی از مهمترین مأموریتهای اداره کل هنرهای نمایشی حمایت از تولید آثار نمایشی است. بدیهی است حمایت از تئاتر دانشگاهی به دلیل جایگاه و اهمیتی که در عرصه تئاتر کشور دارد، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی این اداره کل بوده است.

در همین راستا انجمن هنرهای نمایشی ایران در آذرماه 1389 تفاهم‌نامه‌ای را به مدت یکسال با موضوع «حمایت از اجرای عمومی و جشنواره‌ای نمایشهای معرفی شده از طرف اداره کل هنرهای نمایشی در مجموعه تئاتر مولوی» با مدیر کل محترم وقت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران منعقد کرده و بر طبق آن خود را موظف کرده که تا سقف 800/000/000 ریال در طول مدت قرارداد از نمایشهای به اجرا در آمده در تالار مولوی حمایت نماید.

این حمایت لزوماً حمایت از آثار حرفه‌ای نبوده و شامل آثار اجرا شده توسط دانشجویان با معرفی مدیریت تالار مولوی نیز شده است. مجموع حمایتهای صورت گرفته از آثار تالار مولوی طی سالهای 89 تا 90 مبلغی بالغ بر 2/000/000/000 ریال برای 19 اثر نمایشی می‌باشد. که این رقم با احتساب 5 اثر مورد حمایت در سال 91 به 3/000/000/000 ریال می‌رسد.

پرداخت این سهم از بودجه حمایت نشان دهنده جایگاه والا و ارزنده این تالار به عنوان مرکزی تخصصی در حوزه تولید فکر و اندیشه در عرصه تئاتر کشور می‌باشد.

تالار مولوی زیر مجموعه دانشگاه تهران است و هزینه کرد برای گردش کار امور جاری تالار همچون پرداخت حق‌الزحمه کارکنان، هزینه‌های تعمیر و نگهداری تالار و حمایت از اجراهای عمومی جزو بدیهی‌ترین فعالیتهای متولی تالار یعنی اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران است.  به نظر می‌رسد سوء تفاهم بزرگی در این حوزه شکل گرفته است. اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان یکی از نهادها فعالیت اصلی خود را که حمایت از اجرای نمایشهای هنرمندان بوده در حد توان و متناسب با بودجه‌های سنواتی خود به انجام رسانده، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای ترسیم شده است که گویی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی تنها تأمین کننده بودجه اداره تالار مولوی است و دوستان اداره کل فرهنگی دانشگاه تهران هیچ مسئولیتی در رتق و فتق امور جاری تالار به عهده ندارند.

اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان تخصصی‌ترین نهاد دولتی حوزه تئاتر پیشنهاد کرد چنانچه اداره کل فرهنگی دانشگاه تهران امکان رسیدگی به اوضاع و احوال تالار مولوی به عنوان یکی از مهمترین تالارهای نمایشی کشور را ندارد، می‌تواند مدیریت تالار را برعهده بگیرد. این از آن روست که به نظر می‌رسد دوستان ما در اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران قدر گوهری همچون تالار مولوی را کمتر می‌دانند.

اداره کل هنرهای نمایشی در این راستا حاضر است تمام اسناد حمایت از تولیدات اجرا شده در تالار مولوی را منتشر نماید و باعث خرسندی و شفافیت است که اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران نیز میزان هزینه کرد برای تالار تحت حمایت خود را منتشر نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز