خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های تماشاخانه «آو» برگزار شد؛

تابستان داغ گروه با برگزاری جشنواره و سفر تئاتری به استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۷۸

همكاری با گروه تئاتر لیو به سرپرستی محمد حسن معجونی، برگزاری كارگاه‌های آموزشی در استان‌های تبریز، اصفهان و شیراز؛ حمایت از چاپ كتاب و برگزاری گالری عكس و اجرای برنامه «سفر تئاتر» از جمله برنامه‌های تماشاخانه «آو» برای تابستان خواهد بود.

ایلنا: نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های سال جدید تماشاخانه «آو» ظهر امروز(29 اردیبهشت) با حضور مدیر این مجموعه و خبرنگاران در محل تماشاخانه «آو» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیل اعرابی مدیر اجرایی سالن نمایش «آو» ابتدا با بیان اینكه برنامه‌های سال 92 در ادامه برنامه‌های سال گذشته این مجموعه خواهد بود، گفت: سال جدید را با ادامه اجرای عمومی نمایش «مل پامنی» آغاز كردیم و سپس برنامه‌ای برای اجرای همین اثر در طبیعت و غار درنظر گرفته شد بود كه برای علاقه‌مندان به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: برگزاری كارگاه‌های آموزشی نمایش‌نامه‌ نویسی خلاق با دست چپ كه توسط خانم دریا صداقت اداره می‌شود نیز از برنامه‌های سال جدید است كه از ابتدای امسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اعرابی همچنین به برگزاری كارگاه‌های تئاتر بدن، بیان و فیزیكال اشاره كرد و اظهار داشت: این جلسات در راستای شیوه اجرایی خواهد بود كه گروه نمایش «آو» درنظر دارد و طی آن كلاس‌ها به شیوه این گروه با مباحث مواجه و آشنا خواهند شد كه از خردادماه آغاز می‌شود.

وی افزود: ادامه اجرای عمومی آثار گروه‌های دیگر متقاضی به روی صحنه بردن نمایش خود در این مجموعه را نیز برای سال جدید درنظر قرار خواهیم داد كه با عنوان ایوان تماشا شناخته می‌شود و در همین راستا نمایش «لابیرنت» به كارگردانی علی پروشانی در مجموعه ما برای تماشاگران به اجرا درمی‌آید.

مدیر اجرایی تماشاخانه «آو» با اشاره به فرا رسیدن ایام تابستان به برگزاری از تصمیم گروه برای برگزاری برنامه‌های مشترك با گروه‌های نمایشی دیگر خبرداد و گفت: با گروه تئاتر لیو صحبت‌هایی شده و تصمیم داریم برنامه‌های مشتركی با یكدیگر داشته باشیم. همچنین برنامه‌ای برای برگزاری جشنواره‌ای در تابستان داریم كه هدف از این كار فراهم كردن امكان اجرای آثار نمایشی برای گروه‌هایی است كه سالن‌های اصلی موجود در سطح شهر امكان اجرا و فعالیت را برای آن‌ها مهیا نمی‌كنند.

وی تصریح كرد: هدف دیگر ما ایجاد فرهنگ تئاتر دیدن در میان مردم است و قصد داریم بیشتر مخاطبان غیر حرفه‌ای را به تماشای نمایش دعوت كنیم. می‌خواهیم مخاطبان خود را داشته باشیم و كاری كنیم تا دیدن نمایش را در سبد فرهنگی خانواده خود قرار بدهند.

بابك مهری مدیر و كارگردان گروه نمایش «آو» در تكمیل صحبت‌های اعرابی بیان كرد: تئاتر امروز در فرهنگ ما بیشتر شكل مبارزه‌ای و كار سخت فكری را پیدا كرده و به نوعی می‌توان گفت از جنبه سرگرمی‌سازی آن بیش از پیش غافل شده‌ایم. به نظر من قدرت اصلی در این است كه اول نمایشی جذاب و گیرا ساخته شود، سپس اگر حرفی یا مفهمومی برای انتقال دارد در خلال اجرا بیان كند.

سپس اعرابی در تشریح برنامه‌های سال 92 تماشاخانه «آو» ادامه داد: برنامه دیگر ما «سفر تئاتر» خواهد بود كه در قالب آن به نقاط مختلف كشور سفر كرده و برای مخاطبان و همراهان خود به اجرای نمایش می‌پردازیم كه برنامه و شهرهای مورد نظر به زودی اطلاع رسانی‌ می‌شود.

وی اضافه كرد: در سال جدید همچنین برنامه «عصرانه و چای با ادبیات نمایشی» را ادامه می‌دهیم كه محوریت آن بررسی نوشته‌های نویسندگان مطرح جهان خواهد بود كه تا به امروز به سوفوكل، سكشپیر و برشت تعلق داشته و طی آن آثار این نویسندگان خوانش شده است.

اعرابی در ادامه همچنین به برگزاری كلاس‌های تئوری تئاتر در تماشاخانه «آو» اشاره كرد و اظهار داشت: در همین راستا كلاس‌هایی با عنوان «تاختن به سرزمین‌های تاریك» را برگزار می‌كنیم كه با دوره «آنچه از تئاتر می‌نمی‌دانیم» شروع شد كه بررسی فلسفی، هنری و تاریخی تئاتر با استفاده از قواعد ریاضی، فلسفه و مباحث ترمودینامیكی را دربر می‌گرفت.

وی افزود: در ادامه نیز دوره آموزشی تئاتر در شرق را برگزار می‌كنیم كه از شیوه قبلی فاصله می‌گیرد و بیشتر به عرفان شرقی نزدیك می‌شود چراكه این دو در مشرق زمین تاثیر زیادی بریكدیگر داشته‌اند.

مدیراجرایی مجموعه تماشاخانه «آو» اضافه كرد: ادامه برنامه‌هایی با عنوان «نقد دیدن» نیز ادامه پیدا می‌كند كه طی آن گروه ما به تماشای آثار نمایشی دیگر گروه‌ها می‌پردازد و همچنین درنظر داریم ارتباط بین‌المللی خود با هنرمندان بین‌المللی را بیشتر كنیم و احتمالا اجرای مشترك آثار نمایشی در دستور كار قرار می‌گیرد همین‌طور از آن‌ها برای اجرا در تماشاخانه آو از آن‌ها دعوت خواهیم كرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری كارگاه‌های آموزشی در دیگر استان‌های ایران ادامه داد: در این برنامه كارگاه‌های آموزشی بازیگری به شیوه مورد نظر گروه «آو» را در استان‌های تبریز، اصفهان و شیراز برگزار می‌كنیم كه در پایان با اجرای عملی یك نمایش توسط هنرآموزان كلاس‌ها خروجی كارگاه‌ را متوجه خواهیم شد.

بابك مهری مدیر مجموعه با بیان اینكه با توجه به این برنامه‌ها تا بعد از جشنواره تئاتر فجر سال92 تولید نمایش جدیدی نخواهیم داشت اظهار كرد: هدف از برگزاری این كلاس‌ها آشنا كردن بازیگران با دیگر شیوه‌های دست یافتن به آفرینش اثر خلاقه است. چرا كه ولادمیر استانیفسكی اعتقاد دارد اگر خلاقیت گروه‌ها حول یك تفكر واحد شكل بگیرد و یك نفر متوجه این خلاقیت‌ها باشد و آن را مثل كلاژ در كنار یكدیگر قرار دهد با اثری مواجه خواهیم شد كه معنای اصلی را نیز دربر دارد اما الزاما سرراست و خطی روایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: هدف ما آشنا كردن بازیگران با این تكنیك است كه بخشی از آن در مواجه با طبیعت و بخشی هم در داخل سالن شكل می‌گیرد.

سهیل اعرابی در انتها به چاپ كتاب عكس‌های اجرای آثار نمایشی گروه آو در صورت همكاری هنرمندان عكاس اشاره كرد و گفت: احتمال دارد مجموعه عكس‌ها را ابتدا در قالب نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم و همچنین درنظر داریم به عنوان حامی مالی كتاب «قلمرو ناشناخته» را نیز با همكاری یكی از انتشاراتی‌های كشور به بازار نشر ارائه كنیم.

این نشست با گپ و گفت در رابطه با اجراهای گذشته گروه و همچنین تجربه اجرای نمایش «مل پامنی» در غار رودافشان به پایان رسید.

نمایش لابیرنت نوشته فرناندو آرابال به طراحی و كارگردانی علی پروشانی هر روز ساعت 21:30 در این مجموعه اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز