خبرگزاری کار ایران

آیدا کیخانی در نشست خبری نمایش شام با دوستان:

پرداختن به موضوع زن و مرد تکراری نمی شود

کد خبر : ۷۶۱۱۷

استفاده ابزاری از بازیگر سینما یعنی سوء استفاده. بازیگر، بازیگر است و در همه جای دنیا بازیگران مدیوم های مختلف را تجربه می کنند. البته چندی قبل هم نمایشی با حضور یک ستاره سینما به روی صحنه رفت که فروش موفقی نداشت.

ایلنا: صبح دیروز(5 خرداد) نشست خبری نمایش "شام با دوستان" با حضور آیدا کیخایی کارگردان این نمایش و نیکی کریمی، بهناز جعفری، امیررضا دلاوری و احمد ساعتچیان بازیگران این نمایش و زهره جواهری مترجم این نمایشنامه در سالن استاد امیرخانی خانه ی هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کیخایی با اشاره به اینکه نمایش "شام با دوستان" برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود، توضیح داد: این نمایش تاکنون 9 جایزه در سطح بین المللی گرفته است که مهم ترین آن جایزه پل استر بوده است. همچنین این نمایش تاکنون 645 اجرا رفته است و جدیدترین آن 20 روز دیگر در برادوی  روی صحنه می رود.

این کارگردان افزود: من این نمایشنامه را خیلی دوست دارم و برایم مهم بود که اجرا بشود و برخلاف نظر عده ای که فکر می کنند پرداختن به موضوع زن و مرد تکراری شده است، فکر می کنم تا وقتی این موضوعات در جامعه وجود دارد، به خصوص که جامعه از مرد و زن تشکیل شده است و ارتباط این دو از گذشته تا کنون مورد توجه است، باید به این مسائل پرداخت.

کیخایی درباره موضوع نمایش نامه "شام با دوستان" گفت: داستان این نمایش درباره دو زوج است سال ها با هم دوست هستند و یکی از این زوج ها به مشکلی برمی خورند که در طی نمایش عکس العمل ها و برخورد های آنان را با این مشکل می بینیم. ا

ین کارگردان جوان در جواب این سوال که به بازیگری بیشتر علاقه دارد یا کارگردانی و کدام یک از این دو را می خواهد ادامه دهد، بیان کرد: این سوال سختی است، البته در حال حاضر من خودم را بیشتر بازیگر می دانم تا کارگردان، هر چند در زمینه بازیگری هم ادعایی ندارم ولی همیشه دوست داشتم وارد حوزه ی دیگری از تئاتر هم بشوم اما ورود من به حوزه کارگردانی نمایش، همزمان شد با قبول شدن در فوق لیسانس کارگردانی نمایش و الان بیشتر دوست دارم که کارگردانی کنم. اما اصلا این طور نیست که بازیگری را کنار بگذارم.

کارگردان نمایش "شام با دوستان" درباره میزان سانسور متن این نمایش نامه گفت: این نمایش شش صحنه دارد که در تمام صحنه های آن تغییرات کوچکی دادیم، در واقع آقای یعقوبی یک بار آن را به صورت کلی بازنویسی کرده است، ولی محتوا و جان اثر باقی است.

کیخانی درباره حضور نیکی کریمی در این نمایش و اینکه آیا حضور یک ستاره سینما در تئاتر شما به خاطر توانایی این بازیگر است یا موفقیت در گیشه، گفت: من نمی فهمم چرا نباید از ستاره های سینما در تئاتر استفاده کرد؟ مهتاب نصیر پور که استاد من بوده اند همیشه این بحث را با ما داشتند که تفاوت بازیگر سینما و تئاتر، در بازیگر خوب یا بد بودن است. بازیگر خوب کسی است که سعی می کند خود را با مدیوم های مختلف هماهنگ کند و بازیگر بد کسی است که چنین توانایی ندارد. اگر فقط به موفقیت گیشه بخواهیم فکر کنیم، خیلی از بازیگرها ممکن است باشند که در این جایگاه قرار بگیرند ولی من بازی خانم کریمی را دوست داشتم و هنگام خواندن این نمایشنامه به این نتیجه رسیدم چقدر این نقش به ایشان می آید و مناسب اوست.

او در ادامه گفت: به نظر من استفاده ابزاری از بازیگر سینما یعنی سوء استفاده. بازیگر، بازیگر است و در همه جای دنیا بازیگران مدیوم های مختلف را تجربه می کنند. البته چندی قبل هم نمایشی با حضور یک ستاره سینما به روی صحنه رفت که فروش موفقی نداشت.

امیررضا دلاوری، بازیگر این نمایش نیز گفت: به نظر من این حرف اشتباه است. این مرز بندی ها خیلی وقت است که از بین رفته، مگر من، خانم جعفری یا آقای ساعتچیان که جز بچه های تئاتر هستیم در سینما بازی نمی کنیم؟ بنابراین فکر نمی کنم این حرف تمام بچه های تئاتر باشد.

این بازیگر همچنین درباره علت کم کاریش در این سال ها در تئاتر گفت: این وقفه بین کار سینما و تئاتر، مدت طولانی نبوده است تقریبا دو سال و نیم از آخرین حضور من بر روی صحنه می گذرد و دقیقا دلیل این وقفه مشکلات مالی بوده است."

دلاوری وجود گروه کارگردانی خوب و دوست داشتن نقشش را علت بازگشت دوباره اش به صحنه نمایش دانست.

در ادامه نشست، نیکی کریمی هم در جواب این سوال که چرا به این گروه نمایش پیوست با توجه به این که قبلا در مصاحبه هایش گفته بود که علاقه ای به بازی در تئاتر ندارد، گفت: بله شما درست می گوید، من قبلا زمانی که به برای دیدن یک نمایش می رفتم، احساس خفگی می کردم. در تئاتر شما مجبور هستید که تا آخر اجرا بنشینید چون خروج از سالن بی احترامی به بازیگران و کارگردان است. برای همین یک تئاتر باید خیلی جذاب باشد که بروم تا آن را ببینم. ولی در سینما این طوری نیست. من یکی از نمایش های خانم کیخایی را دیدم و بعد از دیدن نمایش درباره ایشان از دوستان پرس وجو کردم، شاید شما اعتقاد نداشته باشید اما جالب بود که ایشان بعد از مدتی با من برای همکاری تماس گرفتند.

کریمی ادامه داد: در این سال ها به من کار تئاتر پیشنهاد شده بود اما دوست نداشتم. چون خودم بیشتر به ادبیات مدرن علاقه دارم و خوشبختانه این کار هم مدرن است و همه چیز دست به دست هم داد و من این نقش را پذیرفتم.

آیدا کیخایی درباره میزان بداهه پردازی بازیگران در ایفای نقش ها و کارگردانی نیز گفت: چون من خودم بازیگر هستم، حواسم هست که بازیگر باید رها باشد تا بتواند هر چه در توان دارد را به نمایش بگذارد. همین دیروز که دکورها را آوردند یکی از بازیگران گفت من با این دکور راحت نیستم. به نظرم این اوست که قرار است این نقش را بازی کند بنابراین من آن را پذیرفتم.

این کارگردان افزود: به نظر من کارگروهی بر پایه پیشنهاد های گروه است. مسلما من پیشنهادهای بازیگری بهتری در تمرین ها می دادم چون خودم بازیگرم ولی تمام بازیگران این آزادی را برای ایفای نقش هایشان داشتند و متن هم جوری نبود که کسی بخواهد اشتباه بازی کند.

زهره جواهری، مترجم  اثر نیز در پاسخ به این آیا این نمایش نامه چاپ شده است و چقدر سانسوری در چاپ دارد، بیان داشت: این نمایش نامه هنوز چاپ نشده است و قرار است که به زودی زیرچاپ برود اما احتمالا تغییر نخواهد داشت چون فقط اجرای آن مشکل داشت.

نیکی کریمی درباره تجربه جدیدش در این مدیوم گفت: باید بگویم که به نظر من این دیدگاه که بازیگران سینما نباید به تئاتر بیایند یک تفکر جهان سومی است. البته اگر منظور شما آن تئاتر قدیمی باشد که ملت بخواهند جیغ و داد بزنند شاید این طور باشد اما در حال حاضر ما تئاتر مدرن کار می کنیم. من اهل تجربه هستم و دوست دارم عرصه های مختلف را تجربه کنم و اصلا به این موضوع که الان سینمای ایران دچار بحران است ربطی ندارد.

احمد ساعتچیان هم در مورد پیوستنش به این گروه عنوان کرد:به نظرم سابقه گروه تئاتری این دوستان کاملا مشخص است، می توانم بگویم کار کردن با این گروه یکی از آرزوهای من بوده است.برای این که تئاتر برایشان مساله است، مهم است و صرفا به دنبال اضافه شدن یک نمایش به نمایش های دیگرشان نیست.

او ادامه داد: در هنگام تمرین، خانم کیخایی همیشه یک قدم از ما جلوتر بودند. به خاطر کار با گروه های دیگر می دانم که کارگردانان همیشه از این واهمه دارند که بازیگر از آن ها جلو بزند و آن ها دیگر چیزی برای گفتن نداشته باشند. اما در این گروه من واقعا تقابل دو طرفه را تجربه کردم و من از حضورم در این گروه و نمایش خوشحال و راضی هستم.

بهناز جعفری هم درباره حضورش در این نمایش گفت: من مدت هاست که خودم را به دست تقدیر سپرده ام و خوشحالم که توانستم با گروهی کار کنم که از سال ها قبل تنها تصاویر خوبی که از تئاتر در ذهن داشتم از اجرای آن هاست و امیدوارم فردا شب بتوانم به خوبی از عهده نقشم بربیایم.

این بازیگر همچنین با اشاره به این که قبلا تجربه سینمایی مشترک با نیکی کریمی داشته است، عنوان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم نیکی کریمی یک ستاره است و من قبلا فکر می کردم باید خیلی رعایت ایشان را بکنم و محدودیت هایی وجود دارد. اما بعدا متوجه شدم ایشان خیلی هم پر انرژی هستند و حتی در جاهایی که من خسته می شوم، خسته نمی شود.

در پایان این نشست، کیخایی توضیح داد: من قبل از این نمایش "مرد بالشی" را کار کردم و به خاطر تداخل این نمایش با بازی من در نمایش برهان که خیلی سنگین بود ما تصمیم گرفتیم که دیگر مرد بالشی را به جشنواره فجر نبریم و برایش اجرا بگیریم. این شد که تالار حافظ را برای مرد بالشی گرفتیم اما چون بعد از مدتی به ما گفتن که نمی شود اجرای دوساعته بروید، ما تصمیم گرفتیم نمایش شام با دوستان را جایگزین نمایش مرد بالشی در تالار حافظ کنیم و من نمایش مرد بالشی را به محمد یعقوبی سپردم.

او ادامه داد: "من نمی دانستم خبر دادن کار اشتباهی است، از خبرگزاری ها به ما زنگ زدند و ما گفتیم که در حال تمرین هستیم. بعد با ما تماس گرفتند و گفتند چون شما خبر رفتید به جای 45 اجرا به شما 25 اجرا می دهیم و من تالار حافظ را کنسل کردم. بعد از آن درخواست اجرا به ایرانشهر دادیم و ما در اینجا شاهد برخورد خیلی خوب و مدیرانه ای بودیم. آقای سرسنگی واقعا می خواهند که کار اجرا شود و دلسوزهستند.چیزی که اصلا در تالار حافظ و مدیریتش ندیدم. من از سال 73 در روی صحنه تئاتر بوده ام چون پدرم در کار تئاتر بود. ولی تا کنون چنین رفتاری ندیده بودم.

این کارگردان  با تشکر از مدیر عامل خانه هنرمندان گفت: من خیلی از همکاران هنری و فنی تماشاخانه ایرانشهر ممنونم که مشکل سازی نمی کنند و به ما و کارمان احترام می گذارند. البته این موضوع به نفع ما شد چون تالار حافظ اصلا جای مناسبی برای اجرا نیست و من از همه ی عوامل تماشاخانه ایرانشهر متشکرم. دوست دارم این موضوع را تکرار کنم چون واقعا برایم مهم است.

نمایش "شام با دوستان" نوشته، دونالد مارگولیز به کارگردانی آیدا کیخایی و بازی نیکی کریمی، امیر رضا دلاوری، بهناز جعفری و احمد ساعتچیان از 6 خرداد به مدت دو ماه در ساعت 18:30 در سالن شماره یک ایرانشهر  روی صحنه می رود. مترجم این نمایشنامه زهره جواهری است. همچنین منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه، پریدخت عابدین نژاد به عنوان طراح لباس، امیر اسمی به عنوان طراح پوستر و بروشور با اجرای این نمایش همکاری دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز