خبرگزاری کار ایران

دبیر نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی:

دلیل ندارد به شما پاسخ بدهم

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۷۵

شاید بهتر بود مسئولان مركزهنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت ارشاد و دبیر محترم در مواجه با چنین اتفاقی به شیوه‌ای مدبرانه مسئله را برطرف می‌كردند تا جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی در گام نخست موجب دل‌سرد شدن نویسندگان جوان كشور نشود.

ایلنا: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نمایش‌نامه نویسی ایران عصر روز گذشته(8 خرداد) بدون اعلام نام نفر برگزیده به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی كه به همت بنیاد ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود گرچه در قضاوت آثار از افراد صاحب‌نظر و با تجربه‌ای همچون فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند، عطا‌الله كوپال و ایوب آقاخانی بهره می‌برد اما گویا در دیگر زمینه‌ها نتوانست كیفیت هیئت داوران را حفظ كند. چنانچه روز گذشته سالن اصلی مجموعه تئاترشهر شاهد چهره رنگ پریده جوانی بود كه گذشته از جایزه 12میلیون تومانی این رویداد، عنوان نمایش‌نامه‌نویس برتر جشنواره را نیز در چشم به هم زدنی از دست رفته دید.

درحالیكه خبرنگاران حاضر در مراسم نام و استان نفر برگزیده را می‌دانستند و هنرمند جوانی كه مدعی بود از قبل برای دریافت جایزه با او تماس گرفته شده؛ روی سن مجموعه آمده بود تا دلایل واقعه را جویا شود اما دبیر جشنواره از اعلام نام خودداری كرد.

علی ایزدی در پاسخ به این سوال كه چرا نام نفر برگزیده در آخرین لحظات اعلام نشد، اظهار كرد: به این دلیل تصمیم گرفتیم نام نفر برگزیده را اعلام نكنیم كه یكی از داوران ما شب گذشته به خاطر آورد نمایش به صحنه رفته‌ای از متن را در قالب یك جشنواره داوری كرده است.

وی ادامه داد: در فراخوان هم عنوان كردیم كه دست اول بودن متن یكی از قوانین جشنواره محسوب می‌شود و اثر نباید پیش از این روی صحنه رفته باشد كه متاسفانه متوجه شدیم كار اجرا شده است.

ایزدی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینكه نام نفر برگزیده چیست و از كدام استان كشور بوده است، گفت: نمایشی بود كه در یكی از شهرستان‌های كشور روی صحنه رفته و بعدا متوجه این اتفاق شدیم.

وی همچنین در جواب خبرنگار ایلنا در ارتباط با انتشار گزارش قضاوت داوران و سند صحبت‌ خود عنوان كرد: من موظف نیستم اسناد را برای اثبات گفته‌های خود در اختیار رسانه‌ها بگذارم و تنها به مراجع قانونی پاسخ می‌دهم نه شما.

باتوجه به صحبت‌های دبیر جشنواره در رابطه با اتفاق‌های روی داده در مراسم اختتامیه چند سوال مطرح می‌شود. نخست اینكه، چطور رویدادی می‌تواند عنوان "بین‌المللی" را یدك بكشد اما سازوكاری برای احراز یكی از بندهای مهم فراخوان خود نداشته باشد؟ جالب است كه مسئولان برگزاری جشنواره متنی را برای قضاوت به دست داوران می‌سپارند، این اثر از میان 478 نمایش‌نامه به جمع سه كاندید نهایی راه پیدا می‌كند و حتی برگزیده نخست می‌شود اما تا لحظه اعلام نام نفر برتر هیچ‌كس با خبر نیست كه اثر برخلاف قوانین پیش از این روی صحنه رفته است.

سوال دیگری كه مطرح می‌شود این است كه چطور نمایش‌نامه‌هایی كه در گذشته روی صحنه اجرا شده‌اند می‌توانند از جایزه 2میلیون تومانی بخش تقدیرهای جشنواره بهره‌مند شوند اما نمایش‌نامه‌ "مگافونیا" نوشته میلاد حسینی كه خبرنگاران و شخص نویسنده اثر معتقد بودند نام او باید از پاكت اسامی بیرون می‌آمد، شامل همین امر نمی‌شود؟

شاید بهتر بود مسئولان مركزهنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت ارشاد و دبیر محترم در مواجه با چنین اتفاقی به شیوه‌ای مدبرانه مسئله را برطرف می‌كردند تا جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی در گام نخست به این شكل موجب دل‌سرد شدن نویسندگان جوان كشور نشود. چنانكه دبیر جشنواره باید با قدرت از انتخاب و تصمیم هیئت داوران دفاع كند و با صراحت به نویسنده بگوید به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین جشنواره اثر شما حذف شد. درحالیكه علی ایزدی در پاسخ به خبرنگاران و میلاد حسینی نویسنده نمایش‌نامه «مگافونیا»؛ تاكید داشت نویسنده برتر از شهرستان بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز