خبرگزاری کار ایران

خبرنگاران نشست مدیر بنیاد ادبیات نمایشی را ترك كردند

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۲۴

پی‌گیری‌ها ادامه دارد و اگر مشخص شود تعداد دیگری از آثار حاضر در جشنواره دست اول نبودند و برخلاف قوانین فراخوان عمل شده است قطعا برخورد مقتضی را انجام می‌دهیم.

ایلنا: نشست رسانه‌ای علی ایزدی(مدیر بنیاد ادبیات نمایشی و دبیر نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه نویسی ایران) با نمایندگان رسانه‌های گروهی به دلیل اعتراض خبرنگاران به شیوه برگزاری جلسه ناتمام ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قرار بود دبیر نخستین جشنواره ملی ادبیات نمایشی ایران طی نشست صبح امروز(12 خرداد) با نمایندگان رسانه‌های جمعی در رابطه با مسائل پیش آمده در جریان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره به گفتگو بپردازد كه به دلیل آنچه خبرنگاران حاشیه پردازی و برخورد غیرمتعارف مدیر جدید بنیاد ادبیات نمایشی با نمایندگان رسانه‌های جمعی عنوان كردند، پس از ترك دست جمعی؛ جلسه توسط آن‌ها بی‌نتیجه پایان یافت.

علی ایزدی در ابتدای جلسه و پس از پرسیدن نام حاضران و یادداشت یك به یك اسم خبرنگاران روی كاغذ، نمایندگان رسانه‌های گروهی را با ادبیاتی خطاب می‌كرد كه به سرعت با واكنش مواجه شد.

مدیر جدید بنیاد ادبیات نمایشی سپس با طراح این سوال كه آیاد داوران جشنواره باید از تمام نمایش‌نامه‌های روی صحنه اطلاع داشته باشند، گفت: حالا باید ببینیم منبع آنچه شماها در رسانه‌های خود منعكس كردید چیست و شما از كجا می‌دانید میلاد حسینی نویسنده نمایش‌نامه «مگافوینا» نفر برگزیده بوده و ما نام ایشان را اعلام نكردیم؟

درحالی كه تا امروز اجرای حداقل سه نمایش‌نامه دیگر تقدیر شده در جشنواره برای خبرنگاران محرز شده است، وی ضمن پافشاری بر موضع گذشته خود درخصوص عدم تخطی از قوانین جشنواره عنوان كرد: من دو روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه متوجه شدم این متن توسط نویسنده و كارگردان اثر در تالار محراب اجرا شده كه به همین دلیل ناچار شدیم نام نویسنده را از بین اسامی برگزیدگان كنار بگذاریم. هنگامی كه شما درگیر كارهای اجرایی می‌شوید چنین اتفاقاتی می‌افتد و هیچ جشنواره‌ای نیست كه بی‌نقص برگزار شود.

وی بدون پذیرش خطای دبیرخانه در گزینش نمایش‌نامه‌هایی كه برخلاف قوانین جشنواره قبلا اجرا شده و دست اول محسوب نمی‌شدند، افزود: به دلیل درگیری زیاد تا به امروز نتوانستیم ماجرای متن‌هایی كه رسانه‌ها مدعی هستند قبلا اجرا شده را پی‌گیری كنیم، اما درصدد احراز مسئله و صحت گفتار رسانه‌ها هستیم چون نمی‌شود هركه هرچه دوست دارد عنوان كند و ما بپذیریم.

وی در واكنش به این گفته خبرنگاران كه با استعلام از مركزهنرهای نمایشی و جستجو در اینترنت به سادگی می‌شد از اجرا این متن‌ها مطلع شد، اظهار كرد: این كار یك فرد بیكار می‌خواهد كه من به دلیل درگیری‌ها گوناگون چنین امكانی نداشتم و اصولا امكان احراز اجرای آثار برای ما به این سادگی نیست. در ماجرای كامران شهلایی هم یكی از داوران ما پس از گذشت مدتی به خاطر آورد اجرای همین متن را در جشنواره‌ای دیگر داوری كرده است.

این مدیر در واكنش به سوال خبرنگاران در رابطه با اینكه چرا نام متن‌ها و برندگان اعلام شد اما فقط اسم اثر و نویسنده برگزیده را بیان نكردند، بیان كرد: ما طبق آیین‌نامه عمل كردیم و آیین‌نامه هم می‌گوید هرجا و در هر مرحله‌ای محرز شود نمایش‌نامه قبلا اجرا شده از جشنواره كنار گذاشته می‌شود. خود نویسنده اثر هم این مطلب را می‌دانست و این چیزی نیست كه بنده تعیین كرده باشم بلكه قبلا نوشته شده بود و وقتی من این پست را پذیرفتم عین فراخوان را به دستم دادند.

وی ادامه داد: تنها تغییری كه به توصیه من به وجود آمد رقم جایزه افراد تقدیری بود كه از سه میلیون به دو میلیون كاهش یافت تا امكان حمایت از 10متن به وجود بیاید.

مدیر بنیاد ادبیات نمایشی در ادامه اظهار كرد: پی‌گیری‌ها ادامه دارد و اگر مشخص شود تعداد دیگری از آثار حاضر در جشنواره دست اول نبودند و برخلاف قوانین فراخوان عمل شده است قطعا برخورد مقتضی را انجام می‌دهیم.

وی سرانجام پس از پافشاری خبرنگاران در رابطه با اعلام نام نفر برگزیده جشنواره گفت: میلاد حسینی نویسنده نمایش‌نامه «مگافونیا» برنده نخست جشنواره بود كه من شخصا از حذف نام او ناراحت شدم چون متن خوبی بود و قطعا دارای كیفیت لازم بوده كه مورد توجه هیئت داوران قرار گرفته است. حسینی نمایشنامه «مگافونیا» را 20 فروردین‌ماه به دبیرخانه جشنواره ارائه داد البته هر جشنواره‌ای یک نقطه ضعف و قدرت دارد اما به نظر من نقاطی که از سوی شما به عنوان ضعف مطرح می‌شود، درست نیست و اتفاقا برخلاف شما معتقدم اعلام نكردن نام نویسنده نقطه قوت محسوب می‌شود.

ایزدی در ادامه صحبت‌های خود در اظهاراتی كه بیشتر توهین‌آمیز می‌نمود؛ خبرنگاران را افرادی خطاب كرد كه قصد دارند با ایجاد فشار به مقاصد و امیال خود دست پیدا كنند. این گفتار نیز مجدد با واكنش و ابراز ناراحتی نمایندگان رسانه‌های گروهی مواجه شد كه دبیر جدید جشنواره نه تنها تغییری در موضع خود نداد بلكه با ادامه این گفتار، بیان صحبت‌های تكراری و طرح سوال‌های متعدد به جای پاسخ گفتن به سوالات خبرنگاران موجب شد حاضران از او درخواست كنند به جای طرح مسائل تكراری در رابطه با موضوع جلسه، سرنوشت نفر نخست و آثاری كه برخلاف قانون در جشنواره تقدیر شدند صحبت كند كه به دلیل ادامه روند قبل و جدل‌های تنش‌زای علی ایزدی ناچار به ترك نشست شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز