خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۷/

ممیزی‌های ویرانگر برداشته شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۶۱

کاستن از دامنهٔ نفوذ افرادی که با اعمال ممیزی‌های ویرانگر و غیرضروری هنرمندان را منزوی و مطرود می‌کنند، شرط ایجاد دخالت هرچه بیشتر هنرمندان در سرنوشت خود، مخاطبان و در یک کلام فضای فرهنگی کشور است که مخالفتی با وعده‌ی آقای روحانی ندارد.

ایلنا: بهروز غریب‌پور(کارگردان تئاتر عروسکی) معتقد است: ممیزی‌های سلیقه‌ای باید از میان برداشته شود و در فضای سالم‌تر با حضور انسان‌های فهیم‌ در راس اداره امور فرهنگی؛ بسیاری از خواسته‌های هنرمندان و مدیران تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند در بیان انتظار خود از رئیس‌جمهور جدید برای معرفی فردی که قرار است سکان هدایت وزارت ارشاد را برعهده بگیرد و همچنین ویژگی‌های این شخص گفت: طبعا جز این انتظاری نیست که فردی با پیشینه‌ای مدیریت فرهنگی و آشنا به مشکلات در راس وزاتخانه قرار بگیرد. اما نه توقع دارم و نه امیدی که یک فرد بتواند در رفع مشکلات موفق بشود.

وی ادامه داد: در این رابطه هماهنگی دولت، مجلس و نهاد‌های صنفی ضروری به نظر می‌رسد مشروط به اینکه آرمانگرایان با طرح موضوعاتی که درست است اما تنها با گذر زمان قابل تحقق است شرایط را بد‌تر نکنند. در این‌ مرحله نیز خردورزی، حرکت و طرح موضوعات انجام شدنی و عملی اولویت دارد.

کارگردان اپرای عروسکی رستم و سهراب در پاسخ به این سوال که باتوجه به تغییرات به وجود آمده در قوای اجرایی کشور چه فردی باید سکان هدایت مرکزهنرهای نمایشی را به دست بگیرد، اظهار کرد: من مطلقا تصور نمی‌کنم که باید اتوبوسی بیاید و اتوبوسی برود، پس تصورم این نیست که با جایگزینی‌های از صدر تا ذیل اوضاع بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: انصاف داشته باشیم و ببینیم مدیری که ناگهان بودجه تصویبی‌اش با کاهش روبرو می‌شود آیا می‌توانسته معجزه کند و مانند بولدوزر موانع را از سر راه بر دارد؟ یا ضروری‌ست با ایجاد ثبات به‌‌ همان فردی که امروز مشکلات را درک کرده؛ امکان جدیدی داد و دست او را باز‌تر کرد.

غریب‌پور در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی امکان محقق کردن وعده خود در ارتباط با واگذاری اداره امور به دست خود هنرمندان را خواهد داشت یا خیر؟ گفت: برداشت من از صحبت آقای روحانی این نیست که ناگهان و در یک حرکت وزارتخانه‌ای که براساس قانون شکل گرفته است را تعطیل کند، بلکه هدف ایشان آنطور که من فهمیدم، ایجاد فضای اعتماد متقابل و تعامل میان صنوف هنری و دستگاه‌های ذیربط، کاستن اداره‌بازی‌ها و از میان برداشتن سنگ‌اندازی‌ها و پذیرفتن این نکته است که هنرمندان مایل نیستند که با حرکاتی مانع ادامهٔ کار خود بشوند و از این رو، در فضای سالم‌تر و با حضور انسان‌های فهیم‌تر؛ بسیاری از خواسته‌های دو طرف تامین خواهد شد.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: من مخالف تنگ‌نظری از یکسو و حرکت دل‌بخواهی ازسوی دیگر هستم. تنگ‌نظران و رادیکال‌ها دو لبهٔ یک قیچی‌اند که مانع ایجاد فضای انسانی‌تر و شرافتمندانه‌تر می‌شوند و قطعا رئیس جمهور با اتخاذ یک رویه معتدل و هدایت تصمیم‌گیران دولتی بتدریج به وضعیتی خواهد رسید که تحقق نسبی این خواسته خواهد بود تا ادارهٔ امور به نفع گسترش فرهنگ به دست کسانی صورت بگیرد که دغدغهٔ عمیق فرهنگی دارند، خواه مدیر فرهنگی باشند خواه هنرمند.

کارگردان اپری عروسکی حافظ ضمن اشاره به این مطلب که هنرمندان برخلاف بسیاری از مدیران همواره در حوزه فرهنگ حضور دارند، گفت: بدبختانه ما همواره و در هر دوسو گرفتار کسانی بوده‌ایم که کما بیش معتقد بوده‌اند با تغییر رئیس قوای اجرایی آنچه در گذشته وجود داشته باید غرق شود و از میان برود. شاید منظور آقای روحانی این بوده است که با دخالت بیشتر صنوف و کاهش تخاصم میان مدیران فرهنگی و هنرمندان این احساس پدید آید که هنرمندان برای بقای حرفه‌شان بیش از مسئولان نسبت به حفظ ارتباط‌شان با مخاطبان دغدغه دارند و من نیز اعتقاد دارم اگر عمر مدریت فرهنگی کوتاه است، عمر فعالیت یک هنرمند بسیار بیشتر است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم کنارگذاشتن تنگ‌نظری در نظارت بر آثار هنری اظهار کرد: هنرمندان برای تحقق یک خواسته‌ی چند ساله وارد این عرصه نمی‌شوند از این رو بسیار بیشتر از یک مدیر موقت به ادامه‌ی حیات عرصه هنری توجه دارند البته کسانی وجود دارند که مایل هستند با اعمال سخت‌گیری‌های غیرقابل قبول و اعمال ممیزی‌های ویرانگر و مطلقا غیرضروری هنرمندان را منزوی و مطرود کنند. کاستن از دامنه‌ی نفوذ این قبیل افراد؛ شرط ایجاد دخالت هرچه بیشتر هنرمندان در سرنوشت خودشان، مخاطبان‌شان و در یک کلام فضای فرهنگی کشور است و این مخالفتی با وعده‌ی آقای روحانی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز