خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای نخستین بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد؛

امرایی: رویکر اصلی آموزشی است نه جشنواره‌ای

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۹۱

بهزاد صدیقی: اولین فصلنامه تخصصی حوزه تئاتر کودک و نوجوان با عنوان «تجیر» در روز سوم و پایانی برگزاری بازار تئاتر کودک رونمایی و عرضه خواهد شد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نخستین بازار تئاتر کودک و نوجوان ظهر امروز (سه‌شنبه 28 خرداد) با حضور صدیقه حسن‌زاده مدیر مرکز ملی اسیتژ ایران و مجید امرایی دبیر این رویداد در محل نشست‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن زاده ابتدا با رائه توضیح کوتاهی در رابطه با مرکزملی اسیتژ اظهار کرد: این مرکز نماینده سازمان جهانی استیژ در کشوراست که زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه تئاتر کودک فعالیت می کند و چهار دهه از عمر آن می‌گذرد. با توجه به اینکه این گونه نمایشی همواره جایگاه ویژه ای نزد مسئولان کانون داشته ما نیز تلاش کردیم نگاه ‌ویژه ای به مباحث نظری تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم که برگزاری بازار نیز در همین راستا ارزیابی می شود.
وی با اشاره به اینکه در میان کلیه کشورهای زیر نظر مرکز جهانی استیژ برای نخستین بار است که چنین بازاری برگزار می شود در بیان رویکرد بازار تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: تئاتر همواره یکی از بسته های فرهنگی و اجتماعی در دسترس خانواده ها محسوب می شود، به همین دلیل تلاش کردیم با توجه به امکانات موجود رویکردی حرفه ای به برگزاری بازار تئاتر کودک داشته باشیم.
حسن زاده تصریح کرد: با توجه به امکانات موجود باید چرخه ای را در نظر بگیریم که سیاست گذار کلان فرهنگی تنها یک رکن آن محسوب می شود، بخش دیگر به مجریان و تولیدکنندگان آثار نمایشی و سومین ضلع این چرخه مخاطبان هستند که همه در کنار یکدیگر کلیت این مبحث را تشکیل می دهند. چهاردهه فعالیت حرفه ای در حوزه تئاتر ایجاب می کرد با برگزاری بازار از متولیان، خانواده ها، مربیان تربیتی و گروه های نمایشی دعوت کنیم تا برای آشنایی بیشتر با یکدیگر در این محل گرد هم بیایند.
وی در خصوص اهداف مرکز ملی اسیتژ از برگزاری این بازار عنوان کرد: سه هدف عمده همچون ایجاد فضای داد و ستد محصولات تئاتر کودک و نوجوان، آشنایی هر چه بیشتر گروه ها با عناصر تشکیل دهنده این گونه تئاتری و توجه به تئاتر به مثابه یک محصول فرهنگی از مهمترین آنها محسوب می شود که همین‌جا باید اعلام کنم گروه‌های شهرستانی بیشترین سهم و استقبال را در ارائه محصول داشتند.
مجید امرایی دبیر نخستین بازار تئاتر کودک و نوجوان سپس در خصوص شاخص های مورد نظر برای برپایی این رویداد گفت: توجه به شاخصه های علمی پژوهشی، رویکردهای خلاقانه و مبتکرانه نزد گروه‌ها، توجه به تنوع نهادها و سازمان های حاضر در بازار، توجه به مخاطب و جامع نگری، نگاه ملی با رویکرد بین المللی از جمله شاخصه های در نظر گرفته شده برای گروه هایی است که در این رویداد حضور دارند.
وی ضمن بیان این مطلب که بازار تئاتر از هفت بخش تشکیل می‌شود ادامه داد: برگزاری یازده نشست تخصصی، حضور 50 غرفه ارائه محصولات فرهنگی مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان، اجرای نمایش های صحنه ای در خلال سه روز برگزاری، اجرای فضای باز 6 اثر نمایشی، حضور رادیو نمایش با سه اثر مرتبط با حوزه تئاتر کودک، برگزاری سمینار تخصصی و شش کارگاه در این ایام از جمله فعالیت هایی است که طی سه روز درنظر گرفته شده است.
امرایی با اعلام این مطلب که رویکرد ما در برگزاری بازار تئاتر آموزشی است نه جشنواره‌ای اظهار کرد: 65 تا 70 عروسک ابتکاری طی این ایام توسط سازندگان به مخاطبان عرضه خواهد شد. همچنین 10 کشور در این رویداد حضو پیدا می‌کنند و آثار با 25 درصد تخفیف به فروش در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
وی در پایان گزارش خود با اعلام خبر رونمایی از 8عروسک بازیچه عروسک کهن ایرانی با قدمت هزاران‌ساله در جریان ایام برگزاری گفت: عروسک ها با 25 درصد تخفییف توسط کانون فکری کودک و نوجوان ثبت می شود، بیش از 15 ارگان و نهاد از جمله وزارت علوم، بهزیستی، حوزه هنری، کانون تئاتر کودک مرکز هنرهای نمایشی و همچنین خانه تئاتر، حضور چند انتشارات مرتبط، رونمایی از چند کتاب تخصصی از جمله فعالیت هایی است که در حاشیه این بازار اتفاق می افتد.
بهزاد صدیقی دبیر برگزاری نشست‌های تخصصی نخستین بازار تئاتر کودک و نوجوان در ادامه عنوان کرد: نشست‌های تخصصی از تاریخ 9تیر ماه شروع می‌شود و طی آن سه نشست بسیار مهم خواهیم داشت که در قالب میزگرد برگزار می‌شود. از این میان می‌توان برگزاری 2نشست تخصصی در رابطه با ادبیات کودک اشاره کرد که برای نخستین مرتبه با حضور دو مخاطب کودک که دریافت‌های خود از مطالعه دو نمایش‌نامه را بیان می‌کنند برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: نشست برگزاری تئاتر ملل، چشم‌انداز آینده تئاتر کودک و نوجوان نیز در این جلسات مطرح خواهد شد و بهترین نکته‌ای که می‌توان مشخصا به آن اشاره کرد توجه به ضرورت ارتباط ‌گیری با مراکز فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در جهان است.
صدیقی در پایان گفت: اولین فصلنامه تخصصی حوزه تئاتر کودک و نوجوان با عنوان «تجیر» به یاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده که در روز سوم و پایانی برگزاری بازار تئاتر کودک رونمایی و عرضه خواهد شد. و ما تلاش کردیم با کمک کارشناسان، مدرسان و خبرنگاران حرفه‌ای تئاتر محتوای مورد نظر مرتبط با تئاتر کودک را تولید کنیم و در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار بدهیم.
نخستین بازار تئا‌تر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئا‌تر ببریم» از ۸ تا ۱۲ تیر ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
دسترسی به این خبر به همراه تصویر و خبرهای دیگر در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون با نشانی www.kanoonnews.ir امکان‎پذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز