خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر استاد جلیل شهناز مطرح شد:

حسین علیزاده: ایرانی هستیم و هنرمندان کشورمان را دوست داریم

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۶۴

فرهاد فخرالدینی: بی‌دلیل نیست که نوای موسیقی ایرانی همواره غمگین است چون هنرمندان موسیقی برای پابرجا ماندن این هنر سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند.

ایلنا: پیکر استاد جلیل شهناز صبح امروز پنج‌شنبه (30خرداد) با حضور هنرمندان صاحب‌نام موسیقی سنتی ایران و عده‌ی زیادی از علاقه‌مندان این هنر از مقابل تالار وحدت به سرای ابدی تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین علیزاده در این مراسم ضمن اشاره به اینکه ما امروز اینجا جمع شدیم تا جاودانگی استاد شهناز را یادآور شویم و او کسی نیست که از یادها برود، گفت: در کشور ما زندگی کسانی که طی این چند دهه از موسیقی ایرانی خاطره دارند با نوای تار استاد شهناز گره خورده است. ما همه ایرانی هستیم و هنرمندان این کشور را دوست داریم و شهناز ازجمله افرادی بود که در زمینه موسیقی سنتی ما زحمت‌های فراوانی کشید.

وی همچنین به مدیران فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم استاد جلیل شهناز کسی نیست که بتوانیم به این سادگی از کنار او عبور کنیم. همان‌طور که وقتی گل می‌زنیم موجب افتخار و توجه می‌شود. من از مسئولان انتظار واکنش بیشتری داشتم و شاید بد نبود در حوزه موسیقی هم این التفات از سوی مسئولان وجود داشت، ما با نغمه‌های شهناز زنده‌ایم و یاد او همیشه در میان ما ماندگار است.

فرهاد فخرالدینی دیگر سخنران مراسم بدرقه پیکر استاد تار ایران با یاد نام افرادی که سوختند و ساختند تا هنر کشور را شعله‌ور نگهدارند، اظهار کرد: بدون شک استاد شهناز یکی از چهره‌های درخشان موسیقی کشور ما محسوب می‌شود. او گنجینه‌ای گران‌بها از ردیف موسیقی ایران را در دل داشت که مانند خود هنرمندان همواره با ظلم و ستیز مواجه بوده است.

وی افزود: بی‌دلیل نیست که نوای موسیقی ایرانی همواره غمگین است چون هنرمندان موسیقی برای پابرجا ماندن این هنر سختی‌ها و درشتی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند.

این هنرمند برجسته همچنین به بزرگانی که از گذشته‌های دور هنر موسیقی را در ایران حفظ کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: موسیقی در کشور ما همانند شعر و ادبیات پشتوانه‌ای مانند فردوسی و حافظ و نظامی نداشته که اثری از آن‌ها برای ما به یادگار بماند. ما اصلا از گذشته این هنر در ایران اطلاع نداریم، بلکه هرچه به جای مانده در دل هنرمندان واقعی این مملکت که عاشقانه دنبال این هنر بودند و نسل به نسل از علی‌اکبر فراهانی و فرزندانش، از صباها، کسایی‌ها و شهنازها برای ما به یادگار مانده است که شما را امروز در این محل جمع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهناز یکی از پاسداران این گنجینه بود، تصریح کرد: مضراب او بر هریک از ردیف‌های موسیقی ایرانی تاثیر به سزایی برای حفظ آن داشته و بی‌دلیل نیست که ساز شهناز بر دل شما می‌نشیند، چون از دل این هنرمند بیرون آمده است.

فخرالدینی در پایان با بیان اینکه ای‌کاش قدر این هنرمندان را بیش از این می‌دانستیم، گفت: متاسفانه طی این سال‌ها در نشان دادن چهره‌های تابناک موسیقی ایران مضایقه شده و به همین دلیل است که عده‌ای از مردم چهره استاد شهناز را نمی‌شناسند، امیدوارم توجه بیشتری به مفاخر کشور وجود داشته باشد.

علی‌اصغر شاه‌زندی هنرمند اصفهانی که برای حضور در مراسم از این استان به تهران سفر کرده بود، با ابراز گلایه از کم‌‌توجهی‌ها به استاد شهناز اظهار کرد: متاسفانه طی چندسال آخر عده‌ای نسبت به استاد شهناز کم‌توجهی کردند. همان افرادی که روزی افتخار می‌کردند و برای گرفتن عکس یادگاری با او تلاش داشتند در سال‌های پایانی عمر او یک سراغ از این هنرمند نگرفتند گه جای تاسف دارد.

وی در پایان با خواندن سه بیتی در رثای استاد شهناز بیان کرد: البته این درست نیست که وقتی افراد برای خود شخصیتی هستند و جایگاه دارند به آن‌ها توجه نشان بدهیم و هنگامی که به زمین می‌افتند یا دیگر مسئولیتی ندارند نسبت به آن‌ها بی‌توجهی کنیم، باید وقتی افتاد دست او را می‌گرفتیم.

کیومرث شهناز فرزند استاد جلیل شهناز در ادامه ضمن تشکر از هنرمندان، مسئولان و مردمی که زیر آفتاب سوزان و هوای گرم به مراسم آمده بودند، گفت: مردم همواره به هنرمندان خود توجه نشان داده‌اند و از آن‌ها جز این حضور انتظار نمی‌رفت. راز ماندگاری این ملت و مملکت همین پیوستگی در حفظ و نگهداری از ملیت و قومیت است.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم از جلیل شهناز به عنوان هنرمند بگویم یا پدر افزود: من با او احساس رابطه پدر و فرزندی عمیقی داشتم و همواره به عنوان یک هنرمند به او احترام می‌گذاشتم.

کیومرث شهناز در پایان ضمن اشاره به اینکه ما باید قدر افراد را تا زمانی که هستند بدانیم، اظهار کرد: دریغ از اینکه ایران ویران شود. امیدوارم این همیت و پایداری شما مردم در اتحاد و نگهداری از ملیت ایران همواره پابرجا باشد.

سخنرانی محمدرضا شجریان پایان بخش مراسم تشییع پیکر استاد جلیل شهناز بود و این هنرمند در میان استقبال و صدای ممتد تشویق مردم برای صحبت درباره تار نواز برجسته ایران پشت میکرفون حاضر شد و گفت: از شما که در این ساعت و هوای گرم به این محل آمدید تا پیکر استاد شهناز را بدرقه کنید، تشکر می‌کنم که نشان می‌دهد مردم همواره برای هنرمندان خود اهمیت و ارزش قائل هستند. از تمام افرادی که جایگاه جلیل شهناز در موسیقی ایران را متوجه شدند و به ارزش او پی‌بردند نیز تشکر و سپساگذاری می‌کنم.

وی در پایان با اشاره به اینکه بنا به دلایلی برای مراسم خاکسپاری حضور نخواهد داشت، اظهار کرد: این هنرمندان هستند که آنچه در اجتماع شما می‌گذرد را با دل خود بیان می‌کنند. هنرمندان همواره زبان حال شما بودند و امیدوارم همواره بیان کننده مسائل زمان خود باشند.

استاد آواز ایران پس از اتمام صحبت‌های خود به درخواست مردم و هنرمندان حاضر در مراسم با همراهی آوای نی استاد محمد موسوی قطعه‌ای برای حاضران در محوطه تالار وحدت خواند و سپس در میان استقبال و بدرقه پرشور مردم از محل خارج شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون: محمدرضا شجریان، احمد مسجدجامعی، حسین علیزاده، محمد سریر، نصر‌الله وحدت، مرتضی کاظمی،‌ علی ترابی، داود گنجه‌ای، فرهاد فخرالدینی، کیوان ساکت، فاضل جمشیدی، حسین خواجه امیری، بابک رضایی، عباس سجادی، حسن ریاحی، حسین ایمانی خوشخو، عبدالحسین مختاباد، شهرام شکوهی و حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز