خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۱۶/

سیاست یک بام و دو هوا در فرهنگ را کنار بگذاریم

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۷۶

مهمترین مشکل نسل من برخوردهای سلیقه‌ای و ناعادلانه است. ما از شیوه مدیریت یک بام و دوهوا در عرصه تئاتر خسته شدیم، شیوه‌ای که انکار را به خوبی یاد گرفته و خود من نمونه عینی هنرمندی هستم که از آن آسیب دیده است.

ایلنا: کارگردان نمایش «پیکنولپسی» معتقد است: عمده‌ترین مشکل نسل جوان تئاتر کشور سیاست یک‌بام و دوهوای مدیران در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی است. او ابراز امیدواری کرد: فردی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شود که علاوه بر توان مدیریت با هنر نیز آشنایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنفشه اعرابی که سرانجام و پس از گذشت دوسال موفق شد تنها 15 اجرا در کارگاه نمایش دریافت کند، در رابطه با حمایت‌های صورت گرفته از کار خود گفت: متاسفانه هیچ کمک هزینه‌ای به نمایش ما تعلق نگرفت و این درحالی است که نمایش «پیکنولپسی» تاکید ویژه‌ای بر اجرا به شیوه چندرسانه‌ای دارد که هزینه‌ زیادی بر دوش گروه می‌گذارد. تمام دورانی که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم برای نخستین مرتبه است که شاهد هستم کوچکترین حمایتی از کار به عمل نمی‌آید،‌ حتی بسیار راحت به شما می‌گویند اگر همین 15 اجرای پس از دوسال را هم نمی‌خواهید ایرادی ندارد. 10 نفر دیگر منتظر اجرا هستند.

این هنرمند تصریح کرد: شرایط امروز به گونه‌ای شده که وقتی برای جذب حامی مالی اقدام کردیم هنگامی که از ما پرسیدند اصلا چرا با این شرایط کار می‌کنید؟ واقعا پاسخی نداشتیم و نمی‌توانستیم حرفی بزنیم. سیستم همواره هنرمندان جوان را در شرایطی قرار می‌دهد که شرایط تحمیلی را بپذیرد؛ اگر من همین پانزده اجرا که تازه 20 درصد از فروش بلیت گیشه آن را هم از ما کم می‌کنند قبول نکنم چه راهی دارم؟

وی افزود: وقتی نمایشی را کارگردانی می‌کنیم که حمایتی صورت نمی‌گیرد. وقتی در اثری بازی می‌کنیم هم که هر دو سال یک مرتبه پولی دریافت می‌کنیم، تازه آن هم معلوم نیست. با هنرمندان به گونه‌ای برخورد می‌شود که انگار زندگی آن‌ها هزینه ندارد.

کارگردان نمایش «بوبوک» ضمن اشاره به تغییرات سیاسی ایجاد شده در کشور و مشکلاتی که نسل هنرمندان جوان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: مهمترین مشکل نسل من برخوردهای سلیقه‌ای و ناعادلانه است. ما از شیوه مدیریت یک بام و دوهوا در عرصه تئاتر خسته شدیم، شیوه‌ای که انکار را به خوبی یاد گرفته و خود من نمونه عینی هنرمندی هستم که از آن آسیب دیده است.

وی ادامه داد: اثری دو مرتبه به شورا رفته و درآمده اما شما به عنوان هنرمند چرایی این مسئله را هیچگاه متوجه نخواهید شد که چرا با این وجود وقتی قرار است اثر روی صحنه اجرا شود همچنین پس از آن ممیزی همچنان ادامه دارد.

او با تاکید بر تاثیر منفی کاستی‌های مالی بر اجرای آثار نمایشی عنوان کرد: امیدوارم گروه جدیدی که سر کار می‌آید وضعیت اقتصادی تئاتر را بهتر کند نه اینکه بودجه 18میلیاردی را به 6میلیارد کاهش دهد.

اعرابی در پاسخ به این سوال که آیا به صحبت‌های رئیس‌جمهور منتخب مردم در ارتباط با سپردن سکان نظارت بر آثار به دست خود هنرمندان و نهادهای صنفی موافق است یا خیر، اظهار داشت: ناامنی که طی 8سال گذشته برای هنرمندان ایجاد شد خود آن‌ها را به سانسورچی بدل کرده است. بازیگر من همواره نگران است و مدام سوال می‌‌کند آیا باید فلان واژه را به کار ببرم یا نه؟ هنگامی که این فضای ناامن وجود داشته باشد، به هرحال با چنین مسائلی مواجه می‌شویم درحالیکه توجه گروه باید به خلق اثر معطوف باشد اما با کمی احتیاط نسبت به تغییرات رخ داده خوشبین هستم.

وی همچنین درخصوص ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد آینده تصریح کرد: امیدوارم مدیری با ویژگی‌های هنری انتخاب شود که احوال هنرمندان را متوجه شود و بتواند در کنار آن‌ها قرار بگیرد، البته که این فرد باید مدیریت هم بلد باشد و اهل هنر بودن به تنهایی کفایت نمی‌کند. طی این چندسال شاهد بودیم که چگونه هنر کشور به خصوص در عرصه تئاتر به سمت قهقرا سوق داده شد و من اعتقاد دارم دوستان در اجرای این هدف خود بسیار موفق بودند.

کارگردان نمایش «پیکنولپسی» در رابطه با تجربه هنرمندان از 8سال گذشته اظهار کرد: از بس شرایط تئاتر در این سال‌ها بد بود،‌ به شدت هنرمندان همواره احساس خستگی کردند، حتی بسیاری از هنرمندان کار در این عرصه را رها کردند و عده‌ای هم به نشانه‌ی اعتراض کار نکردند که خود من هم به همین دلیل دوسال اثری به صحنه نبردم اما متوجه شدم اعتراض به این شیوه تاثیر ندارد و کار نکردن برای اعتراض به این شیوه اشتباه است. به نظرم چنین نتیجه‌ای یکی از تجربیات 8سال گذشته است که هنرمند باید تلاش کند در سخت‌ترین شرایط کار کند و متوقف نشود،‌ اگر قرار باشد انتظار بهبود شرایط را بکشیم تا کار کنیم تنها فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.

اعرابی در پایان با اشاره به خانه نشین شدن عده زیادی از هنرمندان طی سال‌های گذشته در خصوص بازگشت آن‌ها به عرصه خلق نمایش ابراز امیدواری کرد و گفت: حرفه ما تئاتر است و کار دیگری جز این بلد نیستیم. به هرحال هر مشکلی که پیش بیاید و ناچار شویم دست از کار بکشیم روزی باید به فعالیت بازگردیم و دست خودمان نیست. مثل خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که هر قدر با فشار و تعطیلی روزنامه مواجه باشند عشقی درون آن‌ها موجب می‌شود مجدد به کار بازگردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز