خبرگزاری کار ایران

«زندگی انسان» آماده اجرا می‌شود؛

مسعود دلخواه: مرکزهنرهای نمایشی از سالن‌های خصوصی حمایت کند

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۷۵

تئاتر ما امروز به مهیا کردن امکانات زیرساختی، افزایش بودجه و برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیاز دارد. چون عدم وجود این امکانات موجب می‌شود مدیران با تمام حسن نیتی که دارند نتوانند از پس برنامه‌ریزی بر بیایند.

ایلنا: مسعود دلخواه مدرس و کارگردان نمایش ضمن اشاره به حمایت مالی مرکزهنرهای نمایشی از سالن‌های خصوصی ایجاد شده از تولید اثر جدید خود به نام «زندگی انسان» نوشته نویسنده‌ی روسی به نام «آندری‌یو» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود دلخواه ضمن اعلام این خبر توضیح داد: درحال حاضر با هنرجویان آموزشگاه سه‌نقطه درحال تمرین نمایشی به نام زندگی انسان هستیم که حدود 25نفر بازیگر دارد و مشابه آنچه سال گذشته در نمایش «ارخش» تجربه شده را تکرار خواهم کرد. نمایش‌نامه زندگی انسان اثری اکسپرسیونیستی محسوب می‌شود که به همین سبک هم اجرا می‌شود و برای این کار از همکاری مرتضی اسماعیل کاشی به عنوان مشاور کارگردان بهره می‌گیریم و علی سخنگو مانند نمایش قبلی به عنوان دستیار حضور دارد.

این مدرس با اشاره تجربه مثبت اجرای نمایش به همراه هنرجویان ممتاز آموزشگاه از ارئه درخواست خود به محلی غیر از مجموعه تئاترشهر اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به شاخصه‌ مهم تولید این اثر نمایشی که حضور افراد جوان و دانشجویان است ترجیح دادیم درخواست خود را به مجموعه مولوی ارائه کنیم تا ماه پاییز و در فضای دانشجویی روی صحنه برود. حدود سه ماه از آغاز تمرین نمایش می‌گذرد و کار بازنویسی و درآماتورژی متن برای حضور این تعداد بازیگر درحال انجام شدن است.

وی تصریح کرد: این روندی است که آموزشگاه در پیش گرفته و نتایج مثبتی هم داشته که هرساله از میان بازیگران و هنرجویان برتر خود افرادی را برای حضور در اجرایی حرفه‌ای روی صحنه انتخاب می‌‌کند که یکی از نمونه‌های آن سال گذشته و در نمایش «ارخش» اتفاق افتاد.

در ارتباط با تجربه حاصل از اجرا در سالن‌های حرفه‌ای برای هنرجویان گفت: درواقع اجرا در محلی حرفه‌ای با حضور عوامل حرفه‌ای که در اختیار بازیگران بودند مهمترین اتفاق برای هنرجویان بود تا این فضا را تجربه کنند و بتوانند در برابر تماشاگران تئاتر روی صحنه ببرند که جواب خوبی هم داد و منجر به دیده شدن عده‌ای از این افراد شد.

دلخواه در رابطه با حمایت‌های صورت گرفته از نمایش «ارخش» اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای سال گذشته خود در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر را به حضور و کسب تجربه دانشجویان جوان اختصاص دادم کار توسط شورای حمایت مرکزهنرهای نمایشی و مجموعه تئاترشهر قرار گرفت.

کارگردان نمایش «محاکمه ژاندارک» همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به امکانات موجود هنرجویان امکان ماندگاری و ادامه فعالیت در جریان تئاتر کشور را پیدا می‌کنند یا خیر عنوان کرد: کار بسیار سختی است چون ما همچنان برنامه‌ریزی منصفانه‌ای برای تئاتر نداریم به شکلی که ممکن است هنرمندی در سال امکان اجرای سه نمایش داشته باشد و هنرمند دیگری سه سال انتظار بکشد تا امکان اجرا پیدا کند، البته نباید این نکته را هم فراموش کنیم که ما به شکل کلان با مدیریت تئاتر در کشور مواجه هستیم.

وی با رائه توضیحاتی اضافه کرد: باتوجه به اینکه روزگاری در شورای هنری تئاترشهر حضور داشتم اعتقاد دارم برنامه‌ریزی برای اجرای این همه درخواست کار ساده‌ای نیست اما فکر می‌کنم آنچه در درجه نخست اهمیت بسزایی دارد داشتن یک سیاست واحد عملی است. اما تا زمانی که سه نهاد جداگانه در این رابطه فعالیت می‌کنند ناهماهنگی‌هایی اتفاق می‌افتد. اما می‌توانم تاکید کنم تئاتر ما امروز به مهیا کردن امکانات زیرساختی، افزایش بودجه و برنامه‌ریزی دقیق‌تری نیاز دارد. چون عدم وجود این امکانات موجب می‌شود مدیران با تمام حسن نیتی که دارند نتوانند از پس برنامه‌ریزی بر بیایند.

این هنرمند با اشاره به اینکه مدیران نباید با افراد تعارف داشته باشند، گفت: درحال حاضر شاهد شکل‌گیری سالن‌های خصوصی در نقاط مختلف تهران هستیم که از حمایت مرکزهنرهای نمیاشی بهره نمی‌برند و به گیشه اتکا می‌کنند. یکی از راه‌حل‌های موقت این است که مرکزهنرهای نمایشی از این سالن‌ها حمایت مالی داشته باشد تا عده بیشتری به چنین کاری تشویق شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز