خبرگزاری کار ایران

انتقاد حمیدرضا نعیمی از شیوه مدیریت مچموعه تئاترشهر؛

تئاترشهر به بیغوله تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۱۵

چرا مدیریت تئاترشهر یک قدم در راهرو‌ها نمی‌زند تا از وضعیت پاکیزگی و شیوه فعالیت نیروهای تحت نظارت خود باخبر شود؟! وقتی در راهرو‌ها قدم می‌زم، ته‌سیگار‌ها و سرویس‌های بهداشتی کثیف را مشاهده می‌کنم با خود می‌گویم این محل برازنده تهران نیست.

ایلنا: حمیدرضا نعیمی از تصمیم قطعی خود برای اجرای نمایش «سقراط» در جشنواره تئاتر فجر و از نگارش دو نمایش‌نامه جدید خبر داد. این هنرمند همچنین از شیوه مدیریت و اجرای بعضی آثار بی‌کیفیت در مجموعه تئاترشهر که وقت مخاطب و سالن را تلف می‌کند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نعیمی ضمن بیان اینکه نگارش نمایش‌نامه «سقراط» به پایان رسیده و قطعا برای سی‌ودمین جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاترفجر آماده خواهد شد، گفت: روزهای پرکاری را پشت سر گذاشتم، در حال نوشتن دو متن جدید دیگر هم هستم که یکی «مدآ» اثر اوریپید با برداشتی کاملا امروزی است و اثر دیگری که حتما باید تا پایان ماه به اتمام برسانم «سنکا» نام دارد که برای آقای فتح‌الله نیازی می‌نویسم و احتمالا در جشنواره فجر روی صحنه خواهد رفت. همچنین نمایش‌نامه «شرق دور شرق نزدیک» در دست محمودرضا رحیمی است که احتمال دارد برای اجرا آماده شود.
این نویسنده، بازیگر و کارگردان که نمایش‌نامه رابینسون کروزوئه نوشته‌ی او این روز‌ها در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته با ابراز رضایت از شیوه کارگردانی میلاد نیک آبادی اضافه کرد: این کارگردان؛ روح و خونی با انرژی جوان به اثر بخشیده و نمایشی را روی صحنه برده که بدون استفاده از نام‌های مشهور و با بهره‌گیری از هنرمندان بی‌ادعا توانسته هر شب مخاطبان زیادی را به تئاترشهر بیاورد، ‌ آن هم در برابر بسیاری از بزرگان و شرایطی که آثار دیگر در بهترین حالت روزی ۱۲بلیت می‌فروختند.
کارگردان نمایش «درخشش در ساعت مقرر» با تاکید بر اینکه اجرای آثاری این چنین باید زنگ هشدار را برای هنرمندان و مدیریت مجموعه تئاترشهر به صدا دربیاورد، تصریح کرد: وقتی اثر نمایشی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود اما پس از گذشت دو هفته نمی‌تواند ۷۰درصد ظرفیت سالن‌ را پر کند، اصلا دلیلی برای ادامه اجرای آن و تلف کردن وقت مردم و سوزاندن زمان سالن وجود ندارد. آمار رسیده از مجموعه تئاترشهر وحشتناک است. وقتی نمایشی در سالن چهارسو روی صحنه می‌رود که مجموع فروش آن به ۱۰میلیون تومان هم نمی‌رسد اصلا دلیل ندارد شاهد ادامه‌ی اجرا باشد. تماشاچی تعارف ندارد و اگر نمایش راضی کننده نباشد؛ به سالن نخواهد رفت.
وی افزود: اینکه بگوییم فردی ۵سال یا ۳سال کار نکرده پس باید چنین امکانی برایش فراهم باشد؛ نامربوط است. هرچقدر هم فکر کنیم باسواد هستیم و دیگران را به بی‌سوادی متهم کنیم؛ اثر باید در برخورد و مواجه با مخاطب خود را اثبات کند و نشان بدهد. وقتی توانایی چنین کاری را ندارد مسئولان تئاترشهر نباید وقت مردم و هنرمندان را بسوزانند.
نعیمی با ابراز گلایه از وضعیت نامساعد این روزهای مجموعه تئاترشهر اظهار کرد: متاسفانه تئاترشهر این روز‌ها یک مکان‌‌ رها شده به نظر می‌رسد و بیشتر به یک بیغوله تبدیل شده است. وقتی در راهرو‌های تئاتر شهر قدم می‌زنم؛ ته‌سیگار‌ها و سرویس‌های بهداشتی کثیف را مشاهده می‌کنم با خود می‌گویم این محل برازنده تهران نیست. چرا مدیریت تئاترشهر یک قدم در راهرو‌ها نمی‌زند تا از وضعیت پاکیزگی و شیوه فعالیت نیروهای تحت نظارت خود با خبر شود؟!
این هنرمند در ادامه گلایه خود از فراهم شدن امکان اجرای آثار ضعیف در این مجموعه عنوان کرد: باتوجه به همین اوضای بسیار بد؛ مدیریت این مجموعه باید آثاری را به عنوان ذخیره داشته باشد تا به محض اثبات عدم توانایی گروه‌ها برای جلب رضایت مخاطب و منتقدان؛ آن‌ها را جایگزین کند. به خاطر دارم چندسال قبل وقتی آقای رحمانیان به همراه اعضای شورای هنری برای تماشا و اظهارنظر درباره نمایش «ددالوس و ایکاروس» به سالن آمدند، کار را آنقدر بد و ضدتئا‌تر دیدند که اثر رد شد و سه ماه زحمت گروه به هدر رفت و همین عاملی شد تا نمایش در بازبینی دوم هم رد شود.
وی ادامه داد: همایون غنی‌زاده هم به ناچار دستگاه را برداشت و به محل دیگری منتقل کرد اما پس از شش ماه با گروه تماس گرفتند و گفتند اثری قرار بوده اجرا شود اما این امکان فراهم نشده است. شما اگر می‌توانید نمایش را ظرف چند روز آینده آماده اجرا کند. همین شد که شاهد بودیم. نمایش ۹۰شب روی صحنه رفت که استقبال مخاطبان و منتقدان را همراه داشت، ۱۴کشور خواستار اجرای کار در کشورهای خود شدند و بعد از آن شاهد بودیم ۴۰شب در تالار حافظ روی صحنه رفت و بسیاری از مردم برای دیدن کار به سالن آمدند.
نویسنده نمایش‌نامه «چه گوارا» اضافه کرد: دست مدیریت باید به اندازه‌ای پُر باشد که وقتی می‌بیند اثری درحال تلف کردن وقت زمان و سالن مجموعه است و همچنین پول تئا‌تر درحال برباد رفتن است؛ ۴۰میلیون را پرداخت کند تا متوجه ضرر ۲۰۰میلیونی نشود. احترام پیشکسوت جایز است اما حق مردم و مخاطب چه می‌شود؟ من تا زمانی حق استفاده از این فرصت را دارم که بتوانم تماشاگر را راضی کنم.
نعیمی در پایان ضمن آروزی‌ روزهای خوب برای تئا‌تر گفت: آروز می‌کنم فردی برای پست وزارت ارشاد درنظر گرفته شود که نسبت به تئا‌تر دلسوزی کند و در زندگی خود تئا‌تر دیده باشد. امیدوارم مدیران و معاونانی انتخاب شوند که بر این هنر تاثیر مثبت بگذارند. باتوجه به اینکه از عملکرد مدیران طی دوره آخر راضی هستم و شاهد بودم که به تمام وعده‌های خود عمل کردند امیدوارم اگر قرار باشد همین مدیریت در مرکزهنرهای نمایشی ادامه کار دهد به آن‌ها کمک شود تا برنامه‌های خود را عملی کنند و اگر قرار است مدیران جدید معرفی کنیم افرادی باشند که آنقدر از ماجرا پرت نباشند تا مجبور شویم به گذشته بازگردیم و آزمون و خطا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز