خبرگزاری کار ایران

گزارش مراسم پرحاشیه تودیع و معارفه مدیریت تئاترشهر؛

موسوی: معاونت هنری وزارت ارشاد هیچ حمایتی نکرد

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۱۱

حق‌الزحمه شورای هنری تئا‌تر شهر ۲۶ ماه است پرداخت نشده. اعضای شورای محیطی و دیگر شوراها هم به همین صورت. این نمونه‌ای از حمایت‌های معاونت هنری از مجموعه تئا‌تر شهر است که آقای آشنا عنوان کرده بود!

ایلنا: مراسم تودیع و معارفه مدیریت سابق و جدید مجموعه تئا‌تر شهر امروز دوشنبه (۱۷ تیر ماه) درحالی برگزار شد که صحبت‌های صریح سیدصادق موسوی پس از 26ماه مدیریت در آخرین روز کاری فضای برنامه را به نوعی تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسوی سخنان خود را با خواندن قطعه شعری آغاز کرد و گفت: حضور ۲۶ ماهه من در تئا‌تر شهر موجب شد تا تجاربی کسب کنم که امیدوارم انتقال آن به مدیریت‌های بعدی راهی برای برطرف شدن مشکلات این مجموعه باشد. زمانی که این پست را قبول کردم در نشست خبری گفتم هنگام مدیریت خود ذره‌ای دروغ نخواهم گفت و امیدوارم خداوند کمک کند امروز هم از در صدق عبور کنم و در این راه هیچ نگرانی نخواهم داشت چون گاهی بهشت در دل آتش فراهم است.

وی سپس با تشکر از حمید شاه آبادی(معاون امور هنری وزارت ارشاد) بابت اعتماد به او افزود: اگر اندک تجربه‌ای هم به دست آوردم به لطف اعتماد ایشان بوده البته پیش از حضور آقای شاه آبادی در این سمت بنده؛ رئیس تالار وحدت و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بوده‌ام. سپاس دیگرم از آقای آشناست که در این مدت غیر از صداقت چیزی از ایشان ندیدم البته سابقه آشنایی ما با یکدیگر به سال ۸۵ و سفر به کشور آلمان بازمی‌گردد و به قول خودشان تا امروز ۹۵درصد مبانی ما با یکدیگر مشترک بوده است.

این مدیر سپس با یادآوری خاطره‌ای از سفر به کشور آلمان اظهار کرد: در جمعی که حضور داشتیم خبرنگاران بسیاری شرکت کردند و همانجا یکی از این خبرنگاران که به سختی فارسی صحبت می‌کرد سخن گزافی گفت و در جمع عنوان کرد بهرام بیضایی از ابتدای انقلاب در ایران نمایشی روی صحنه نبرده و من که آن روزگار جوان ۲۷ ساله‌ای بودم به لطف خداوند واکنش نشان دادم و به دلیل اشرافی که داشتم در برابر گزافه گویی فردی نسبت به کشورم ایستادم و تمام آثاری که توسط آقای بیضایی در ایران روی صحنه رفته بود را برای حاضران در جمع نام بردم. این صحبت‌ها‌‌ همان جا نیز به مذاق عده‌ای خوش نیامد و من همین جا یاد گرفتم حتی اگر به ضرر خودم هم باشد باید حقیقت را عنوان کنم چون به سود کشورم شد.

پرداخت نشدن 26ماهه حقوق شورای هنری تئاترشهر نمونه حمایت‌های معاونت هنری است

مدیر سابق مجموعه تئا‌تر شهر با ابراز گلایه‌هایی از قادر آشنا بیان کرد: آقای آشنا عنوان کردند معاونت هنری حمایت زیادی از من داشت و این درحالی است که تئا‌تر شهر مسائل زیادی دارد. ما ۱۳۰ کارمند داریم و مجموعه منابع مالی مشخصی برای اداره امور خود در اختیار ندارد اما به لطف خداوند امسال توانستیم یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و اداره امور تئا‌تر شهر اعتبار جذب کنیم این رقم با احتساب مبلغ جذب شده در سال گذشته در مجموع ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه گرفتیم که به نوعی در تاریخ این مجموعه منحصر به فرد است.

وی ضمن اشاره به مشکلات امنیتی بنای مجموعه ادامه داد: با توجه به منابع جذب شده امیدوارم سیستم اطفای حریق مهیا شود و البته باید بگویم پله‌های اضطراری برای خروج تماشاگران نداریم و سالنی مانند کارگاه نمایش تنها یک درب خروجی دارد و این نگرانی را بارها بیان کردم، اما شادمان هستم در دوران مدیریت من هیچ اتفاق جانی برای تماشاگران رخ نداد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه خوشحالم در این دوران مشکلی مانند هداگابلر به وجود نیامد تا همه ما هزینه آن را بپردازیم، عنوان کرد: مجموعه را در حالی ترک می‌کنم که حق الزحمه شورای هنری تئا‌تر شهر ۲۶ ماه است پرداخت نشده. اعضای شورای محیطی ودیگر شوراها به همین صورت و این نمونه‌ای از حمایت‌های معاونت هنری از مجموعه تئا‌تر شهر است که آقای آشنا عنوان کرده بود. مسائل مجموعه در این سطح است و من امیدوارم با حمایت‌های قادر آشنا مدیریت جدید چنین مسائلی را تجربه نکند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتم قادر آشنا بی‌پرده‌تر صحبت کند و به راحتی بگوید ماندن موسوی به صلاح نیست، تصریح کرد: تمام بهار امسال حتی یک مرخصی به کارمندان مجموعه ندادیم و آن‌ها را روزی 8 ساعت و تنها برای ۱۶هزار تومان به کار گرفتیم اما با همین شرایط ۵ اختتامیه در بهار برگزار کردیم و تصور می‌کنم بی‌مهری است بگوییم چون موسوی مشاغل دیگری دارد و به امور نمی‌رسد باید فرد دیگری جایگزین شود. توسل به این دست تعابیر برای من بسیار تلخ بود و آن را جفای به کارمندان تلقی می‌کنم. تنها دلخوشی من در این ۲۶ ماه برپا کردن خیمه حضرت ابی‌عبدالله در مقابل مجموعه تئاترشهر و مقتل‌خوانی برای حضرت بود که به لطف همکاری‌های آقای افضلی دریافت حق‌الزحمه تعذیه‌خوان‌ها یک سال طول کشید.

هنرمندی که تئاترشهر را به بیغوله تشبیه کرد؛ معتقد بود دوران سهراب سلیمی و زنجانپور گذشته است

موسوی با اشاره به دشواری مواجه شدن با بعضی هنرمندان طی دوران مدیریت خود ادامه داد: به خاطر دارم روزی خانم منیژه محامدی به دلیل اینکه امکان اجرا نیافته بود درب دفتر مدریت را باز کرد و هرچه دوست داشت، انتقاد کرد، اما به یاری خدا و با صبوری کلمه‌ای پاسخ ندادم و سکوت کردم. آقای محمود استاد محمد از هنرمندان نجیب و بزرگ تئا‌تر ما نیز در اتاق حضور داشت و پاسخ داد که: خانم محامدی گذشت آن دوران که درب اتاق مسعود پاکدل را باز می‌کردید و با او این ادبیات را به‌کار می‌بردید و اجرا می‌گرفتید.

این مدیر سپس ضمن بیان این مطلب که خدا را شکر در ایام مدیریت از دروغ گفتن بی‌نیاز بودم، بیان کرد: تعابیری که آقای آشنا برای برکناری من به کار بردند بیشتر به دروغ ۱۳شباهت داشت که این سخن را به پای ایام شعبانیه می‌گذارم و خداوند را شاکر هستم که شهوت کسب شهرت نداشتم.

مدیر سابق مجموعه تالار وحدت با تاکید بر این نکته که می‌داند هنرمندان از او راضی نیستند، اظهار کرد: دلیل این امر عدم اطلاع آن‌ها از مشکلات مدیریت تئاترشهر است. اینکه مدام گفته می‌شود کیفیت آثار پایین آمده یا نظافت مجموعه مشکل دارد تمام از بی‌‌اطلاعی افراد است که متوجه نیستند اگر روزگاری آثار بسیار با کیفیت تماشا می‌کردند به دلیل کم بودن تقاضا بود اما امروز تنها مجموعه تئاترشهر با ۱۰۰۰تقاضا مواجه است درحالی که به خاطر دارم دوران آقای سلیمی کل جشنواره بین‌المللی تئاترفجر ۴۰۰ تقاضا داشت. من مدیر مجموعه‌ای دولتی هستم و باید عدالت را رعایت کنم، نمی‌توانم مانند مجموعه ایرانشهر تنها به ذات تئا‌تر فکر کنم و به عده‌ای تئا‌تر محدود و با کیفیت اجازه اجرا بدهم.

وی تصریح کرد: من با تمام ایرادهایی که دارم اجازه ندادم افرادی مانند گذشته مدام اجرا داشته باشند و عده‌ای در صف بمانند و همان‌ها که این امکان را از دست داده‌اند امروز مدام به کیفیت پایین آثار اعتراض می‌کنند. همین آقایی که امروز می‌گوید تئاترشهر بیغوله شده است روزگاری به دفتر من آمد و گفت اجرا می‌خواهم و هنگامی که پاسخ دادم آقای سهراب سلیمی و اکبر زنجانپور مدت‌هاست اثری روی صحنه نداشته‌اند اظهار کرد آن‌ها سواد من را ندارند، دوران سهراب سلیمی و زنجانپور گذشته و حق من است اجرا کنم. بیغوله این است که چنین اخلاقی بر ما حاکم شده و ما باید تلاش کنیم تا حرمت بزرگتر‌ها را حفظ کنیم.

با صدور حکم برکناری هدیه ماه شعبان را به من دادید

موسوی با تکرار صحبت‌های خود طی دو روز اخیر به مصاحبه‌های هفته گذشته خود با رسانه‌ها اشاره کرد و همچنان دلایل برکناری را انتقاد از مسائل به وجود آمده برای مجموعه دانست و اظهار کرد: روز پنجشنبه مصاحبه من با یکی از نشریات به چاپ رسید و ظهر‌‌ همان روز از دفتر آقای شاه آبادی با من تماس گرفتند که جلسه‌ای برگزار کنید و خدا را گواه می‌گیرم زمانی که برای این دیدار به دفتر ایشان می‌رفتم ایمان داشتم این آخرین دیدار کاری ما خواهد بود. اما یک نکته بسیار فکرم را مشغول کرد و آن هم کم رنگ شدن اخلاق در جامعه هنری بود که چقدر ظرفیت نقدپذیری ما کم شده است. من بدیهی کار را می‌کنم یعنی راست می‌گویم امابا انتقاد مواجه می‌شود خدا را شکر که اخلاقیات در جامعه حاکم است و اگر نبود چه اتفاقی می‌افتاد و از کارمندان تئاترشهر بابت پرداخت نشدن حقوق آن‌ها عذرخواهی می‌کنم و حلالیت می‌طلبم.

وی در پایان با اشاره به قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی تاکید کرد: خدا را گواه می‌گیرم که شما با برکناری من هدیه ماه شعبان را دادید و بی‌‌‌نهایت خوشحال هستم که از مجموعه خارج می‌شوم و انشا الله که مجموعه را پاک ترک می‌کنم و همه همکارانم شاهد هستند لحظه‌ای دست و دلم بابت این برکناری نلرزید.

قادر آشنا: معاونت هنری و مصاحبه‌های انتقادی نقشی در تغییر مدیریت نداشت

پس از صحبت‌های موسوی نوبت قادر آشنا بود که پشت میکروفن برود و او با تاکید بر اینکه برکناری موسوی هیچ دلیلی جز مسائل کاری و مدیریتی نداشته و تمامی شایعات منتشر شده نادرست است، ضمن تبریک خلق حماسه سیاسی و حضور مردم در انتخابات و با اشاره به جابجایی آرام قدرت در کشور، گفت: مساله چنانچه آقای موسوی عنوان کردند نیست، قراری برای خداحافظی نداریم چون آقای موسوی از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند و در محل دیگری به فعالیت خواهد پرداخت. آقای نادری هم از اهالی جامعه تئا‌تر محسوب می‌شود که امیدوارم هر دوی این عزیزان هرکجا هستند موفق باشند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور و جابه‌جایی آرام قدرت ادامه داد: اساسا جابجایی دولت‌ها منطقی و عقلایی به نظر می‌رسد و هر مدیری می‌تواند افراد متناسب با اهداف خود را انتخاب کند. این حق هر مدیری است که با افرادی کند که بیشترین همگرایی را با آن‌ها را دارد. من مدیر دولتی هستم که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و از این به بعد اگر اینجا به کار گرفته نشوم قطعا در محل دیگری به کشور خدمت خواهم کرد.
آشنا با تاکید بر اینکه اساسا بلد نیستم در خفا حرفی بزنم که در عیان برخلاف آن عمل کنم، به شیوه کاری خود در مدیریت اشاره کرد و اظهار داشت: ما نباید به صحبت‌هایمان رنگ و لعاب سیاسی بدهیم، آقای موسوی شاهد هستند من بسیار مایل بودم ایشان فعالیت خود را در تئاترشهر ادامه دهند و مساله تنها و تنها‌‌ همان چیزی بود که پیش‌تر با رسانه‌ها در میان گذاشتم چون در تمام دوران مدیریت از همکارانم خواهش می‌کنم فقط به فعالیتی بپردازند که من به عنوان بر عهده آن‌ها می‌گذارم.
وی با اشاره به شیوه عملکرد خود تصریح کرد: در طول دورانی که مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را پذیرفتم پست‌های متفاوتی به من پیشنهاد شد که نمونه آن همین سه هفته قبل توسط مرکز پژوهش‌های مجلس بود اما به دلیل مسئولیتم از پذیرش این سمت عذرخواهی کردم و تمام همکارانم شاهد هستند هر روز از ۸ یا ۸: ۳۰دقیقه صبح در دفتر کار خود حضور دارم. حتی روزی که انتخاب آقای روحانی مشخص شد نیز به همین صورت بود و روزی هم که به من بگویند قرار است از فردا مدیر دیگری جایگزین شود صبح زود در دفتر کارم حضور پیدا می‌کنم.

هیچگاه از تعبیر چند شغله استفاده نکردم
مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی با بیان اینکه در گفتگوهای خود حتی از عبارت چند شغله هم برای موسوی استفاده نکرده است، تصریح کرد: مبحث تغییر مدیریت تئاترشهر هیچ ارتباطی با آقای شاه‌آبادی و مصاحبه‌های آقای موسوی در رسانه‌ها نداشت، این تصمیم در جلسه مشترک گرفته شد و من قصد داشتم در محل دیگری از ایشان استفاده کنم چون مرکز هنرهای نمایشی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه آقای موسوی است به ویژه با تجربیات ارزنده‌ای که در زمینه مدیریت دارند. ایشان اگر تند‌ترین نقد‌ها را نسبت به من داشته باشند نیز می‌پذیرم چون اعتقاد دارم ذات او درست است.
وی با تاکید بر اینکه بار‌ها بیان کرده به مدیری نیاز دارد که تمام وقت سر کار باشد، افزود: هر روز در تئاترشهر مانند برگزاری یک جشنواره سخت است. تغییرات مجموعه هم به دلایلی بود که اشاره کردم. گرچه اعتقاد دارم مرکز همچنان با اقتداری که شایسته آن است فاصله دارد، اما از زمانی که به مرکز هنرهای نمایشی آمده‌ام هیچ موضوعی به من دیکته نشده و در مدیریت من دخالتی نشده است.
این مدیر اضافه کرد: من هیچ‌گاه نمی‌گویم امکانات نداشته‌ام بلکه می‌گویم اگر ضعفی وجود دارد برعهده بنده است و اگر اتفاق مثبتی هم می‌افتد کار مجموعه همکاران است. از آقای اتابک نادری هم بابت پذیرفتن این سمت سپاسگذارم.
آشنا در پایان ضمن بیان اینکه به مشکلات مطرح شده توسط صادق موسوی اعتقاد دارد، گفت: وقتی بودجه تئا‌تر کشور از ۱۸ میلیارد به ۹میلیارد کاهش می‌یابد قطعا مجموعه دچار مشکل می‌شود اما خوشبختانه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا آرامش بر تئا‌تر حاکم باشد و تمام بدهی‌ها پرداخت شود تا مرکز را بدون مساله به دولت بعد و مسئول بعد واگذار کنیم. آقای موسوی شاهد است در تمام دوران مدیریت ایشان فقط در یک مورد ورود پیدا کردم و آن هم ماجرای نمایش ترن بود و جز این به هیچ وجه در چیدمان آثار و برنامه‌ها دخالتی نداشتم.
پس از سخنان آشنا لوح تقدیری از سوی مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی و همچنین هدیه‌ای از سوی کارکنان مجموعه تئاترشهر به سیدصادق موسوی اهدا شد.
یکی از نکات جالب مراسم تودیع و معارفه هدیه‌ای بود که اتابک نادری مدیر جدید تئا‌تر شهر به سیدصادق موسوی داد.
نادری که روز گذشته به عنوان مدیریت جدید تئا‌تر شهر معرفی شده بود با تشکر از زحمات مدیر گذشته خطاب به موسوی، گفت: شما را از زمانی که خاک صحنه تالار هنر را خوردید می‌شناسم و از شما جز تصویر مانا از فردی مهربان برای ما باقی نمانده است. همین جا قول می‌خواهم که تجربه‌های گرانبهای خود را در اختیارم بگذارید.

اتابک نادری: تمام اجراها طبق برنامه ادامه خواهد داشت

نادری سپس با بیان اینکه من امروز نیامده‌ام، بلکه همواره حضور داشتم خطاب به خبرنگاران و حاضران در جمع اظهار کرد: من زیر پرژکتورهای همین سالن‌ها عرق ریختم و در همهمه برگزاری جشنواره‌ها همراه شما دویدم.

مدیر جدید مجموعه تئاترشهر سپس به پیامک تبریک شب گذشته‌اش اشاره کرد و ادامه داد: در این پیامک صدور حکم مدیریت و تکیه من بر صندلی مدیریت را تبریک گفته بودند که همیجنا عنوان می‌کنم هرگز به خود اجازه نمی‌دهم بر صندلی مدیریت تکیه بزنم چراکه یک دستم از امروز به سوی هنرمندان و دست دیگرم به سوی کارکنان مجموعه دراز خواهد بود تا به کمک یکدیگر برنامه‌ها را برای سرویس دهی بهتر به مردم و هنرمندان پیش ببریم.
مدیر سابق مجموعه تماشاخانه سنگلج گفت: چیزی که گفتم وعده نیست بلکه قول داده‌ام و هر چه در توان داشته باشم برای این هدف خواهم گذاشت که امیدوارم نتیجه این تلاش را همه با هم در عمل شاهد باشیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه هنرمندان نگرانی بابت این جابجایی نداشته باشند، اظهار کرد: تمام اجراهای مجموعه تئا‌تر شهر طبق نظر شورای هنری تا زمان برگزاری جشنواره تئاترشهر چیده شده و به همن ترتیب ادامه پیدا می‌کند. من سرباز فرهنگی هستم و اصلا ماه‌های مدیریت برایم اهمیتی ندارد اگر پس از تغییرات دولت بنده را قابل بدانند به مجموعه خدمت می‌کنم و اگر نه که به کار اصلی خود بازمی‌گردم.

نادری در پایان به شرط خود با قادر آشنا اشاره کرد و اظهار داشت: تعهد ایفای نقش در دو اثر نمایشی را دارم که در تئاترشهر روی صحنه می‌روم و پس از آن در هیچ اثر نمایشی که در تئا‌تر شهر اجرا شود ایفای نقش نخواهم کرد این را برای دوستان هنرمند می‌گویم تا اشراف داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز