خبرگزاری کار ایران

بهروز تشکر در نشست رسانه‌ای نمایش بداهه گویی:

امیدوارم دولت تدبیر و امید؛ خون تازه‌ای در رگ‌ تئاتر بدمد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۲۸

بهنام تشکر: تئا‌تر درحال تبدیل به تجارت‌خانه است. برای بعضی‌ رانت‌هایی وجود دارد که یک درصدش برای دیگران منظور نمی‌شود/ بهزادی: نگاه هنرمندان تئا‌تر به سمت بیرون چرخیده و عده‌ زیادی در فکر مهاجرت از کشور هستند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش بداهه گویی نوشته اوژن یونسکو و به کارگردانی بهرام تشکر صبح امروز(۱۶ مرداد) با حضور بهانم تشکر و دیگر عوامل نمایش در مجموعه تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، تشکر در ابتدای این نشست با بیان اینکه ۱۱ سال قبل بداهه گویی را در قالب اجرای دانشجویی روی صحنه برده است، گفت: آن زمان نمایش مورد توجه قرار گرفت و سپس کار را از تنکابن به تهران آوردیم و یک ماه در سالن کوچک تالار مولوی اجرا کردیم. به همین علت از گروه بازیگران آن دوره فقط توماج دانش‌بهزادی در گروه حضور دارد.


این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا متن یونسکو را برای اجرای مجدد انتخاب کرده و اینکه نام نمایش‌نامه "بداهه گویی آلما" به "بداهه گویی" تغییر کرده است، اعلام کرد: تغییر نام به این دلیل بود که نه در ترجمه خانم سحر داوری و نه دکتر کامیابی مسک، مابه‌ازای فارسی کلمه آلما وجود ندارد. آلما یک رسم بین اهالی تئا‌تر در دوره یونسکو بوده که هنرمندان در پاریس زیر پلی جمع می‌شدند و نمایش‌نامه خوانی می‌کردند و ما با اجازه مترجم کلمه آلما را از نام حذف کردیم.


وی ادامه داد: درخصوص دلایل علاقه‌ام به اجرای مجدد این اثر باید عنوان کنم که احتمال دارد این نمایش را ۱۱ سال بعد و ۱۱ سال بعد از آن مجدد روی صحنه ببریم چون متنی بسیار زنده و امروزی است.


کارگردان نمایش "بداهه گویی" ضمن اشاره به دشواری‌های به صحنه آوردن اثر خود عنوان کرد: سالن همچنان از ضعف آکوستیک رنج می‌برد و از این ناحیه به اجرای ما ضربه وارد شده است. از طرفی هنگامی که تمرین‌های نمایش را شروع کردیم، کوچک‌ترین تصوری از این نداشتم روزی مجبور خواهیم شد در تالار حافظ روی صحنه برویم چون کار برای اجرا در کارگاه نمایش مجموعه تئا‌تر شهر آماده شده بود اما هرچه به آقای موسوی مراجعه کردیم موفق به دریافت این محل نشدیم.


تشکر همچنین به کم‌کاری مدیران مرکز هنرهای نمایشی در معرفی سالن‌ها و نمایش‌های درحال اجرا اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که با دست و پنجه نرم کردیم این بود که تا قبل ازبازبینی نمایش به هیچ وجه امکان تبلیغات برای ما وجود نداشت، به همین دلیل ۱۲ روز قبل از آغاز اجرا بازبینی گذاشتیم تا سرعت بیشتری داشته باشیم اما این پروسه بسیار کند پیش رفت و از طرف دیگر برای دریافت مجوز پوستر با مشکل مواجه شدیم و تمام این‌ها دست به دست هم داد تا زمان تبلیغات را از دست بدهیم. از طرفی نمی‌فهمم حیطه اختیارات شورای نظارت تا کجاست و چرا وقتی مجوز می‌دهند بعد از اجرا هم همچنان از گروه‌ها می‌خواهند که در آثار تغییرات بدهند.

این کارگردان در پایان همچنین از احتمال تعطیلی این نمایش به مدت چهار شب انتقاد کرد و گفت: طی تماس‌های تلفنی قرار است اجرای ما تا هشت شهریور ماه ادامه داشته باشد اما در چند روز اخیر با یکی از کارمندان سالن روبرو شده‌ایم که عنوان می‌کند احتمال دارد نمایش چهار روز تعطیل شود، چون تالار حافظ میزبان جشنواره تئاتر مقاومت خواهد بود. اما تا این لحظه هیچ نشست رسمی با مدیران نداشتیم و نمی‌دانیم چرا این موضوع را به شکل غیررسمی و تلفنی اعلام می‌کنند.

بهنام تشکر که به عنوان مشاور کارگردان با گروه همکاری می‌کند؛ ضمن انتقاد از وضعیت حاکم بر این روزهای تئا‌تر بیان کرد: متاسفانه تئا‌تر در حال تبدیل شدن به یک تجارت‌خانه است و برای بعضی‌ها رانت‌هایی وجود دارد که یک درصد از آن برای دیگران منظور نمی‌شود. حضور کیومرث پوراحمد و بهروز تشکر در کنار گروه تنها و تنها برای خود تئا‌تر بوده نه تجارت آن، رویه‌ی موجود که از سوی عده‌ای ۱۲-۱۳ نفری به تئا‌تر تزریق می‌شود بسیار غلط است. ما باید گوش به زنگ باشیم و با حمایت از تئا‌تر این اجازه را ندهیم چون در کنار هم قرار گرفتن مدیریت نادرست و نگاه تجاری به تئا‌تر پازلی است خطرناک برای تئاتر محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: هرکس برای کسب شهرت وارد این حوزه می‌شود و عده‌ای از تهیه‌کنندگان با وارد کردن استار‌ها و سوپراستار‌ها به گروه‌های نمایش خود قصد کسب سود مالی دارند، البته من هیچ مشکلی با حضور بازیگران نامدار در نمایش‌ها ندارم اما اصول باید رعایت شود، در غیر این صورت مشکل پیدا می‌کنیم. از طرفی شاهد هستید کارگردانی تازه وارد سالی دو نمایش روی صحنه می‌برد اما استادی که سال‌ها در دانشگاه مو سفید کرده اجازه اجرا در این تجارت‌خانه را دریافت نمی‌کند.


تشکر همچنین به کاستی‌های سالن حافظ اشاره کرد و افزود: نکته عجیب رفتار مسئولان سالن بود و به نوعی برخورد می‌شد که گویا ما باید در خدمت آن‌ها باشیم، البته من نمی‌گویم آن‌ها در خدمت ما هستند بلکه تاکید دارم باید گفتگو و مشارکت شکل بگیرد ما درحال حاضر پس از شش جلسه اجرا شاهد هستیم کف سالن رنگ نشده به نظر می‌رسد باید در خصوص انتخاب مدیریت‌ها دقت بیشتری بشود چون طی این مدت‌ها برخورد‌ها خیلی شایسته نبود و به نظرم مدیران توجیه نشدند. به عنوان نمونه هنرمند چهره‌پرداز شناخته شده‌ای همچون ماریا حاجی‌ها که مویی در این رشته سپید کرده است برای ورود به سالن دچار مشکل می‌شود و این اصلا درست نیست.


مشاور نمایش بداهه گویی تصریح کرد: نمایش بداهه گویی راجع به سانسور، باید‌ها و نبایدهایی که از جای دیگر به هنرمند تحمیل می‌شود صحبت می‌کند. راجع به تمام آنچه امروز در نشست خبری در خصوص آن صحبت کردیم.
بهروز تشکر که در کنار کیومرث پوراحمد تهیه کنندگی این نمایش را برعهده دارد به تجربه خود اشاره کرد و گفت: این اولین تجربه کاری من در مقام تهیه کنندگی یک اثر نمایشی محسوب می‌شود. ما بار‌ها از طریق رسانه‌های مختلف شنیده بودیم خلق و به صحنه آوردن یک اثر نمایشی کار بسیار دشواری است و اصولا حمایتی از گروه‌ها عمل نمی‌آید، تا زمانی که از نزدیک با این جریان برخورد کردم و شاهد بودم گروه‌ها چه طی برخورد با سخت‌گیری‌های شورای نظارت و شورای حمایت با مسائلی گوناگونی مواجه هستند.


وی ادامه داد: همین عامل موجب گرایش گروه‌ها به اجرای آثار ضعیف و طنزهای مبتذل شده تا بتوانند در فروش گیشه موفقیت کسب کنند و تئاتر فاخر دیگر در این تئاتر جایی ندارد.
او ضمن بیان اینکه در چنین وضعیتی بعید بدانم علاقه داشته باشم بار دیگر تهیه کنندگی تئا‌تر را تجربه کنم، گفت: امیدوارم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییری در فضای حاکم صورت بگیرد و مدیران به این بخش ورود پیدا کنند تا مسائل برطرف شود چراکه به افرادی احتیاج داریم تا فضای موجود را عوض کنند و خون جدیدی در رگ‌های تئا‌تر ایران بدمند.


تشکر در پایان بیان کرد: آقای پوراحمد تجربه کارگردانی سینما، ‌تلویزیون و تئا‌تر را در کارنامه داشته و همچنین با نمایش "خورده خانم" هم در این عرصه کسب تجربه کرده است، شاید یکی از دلایلی که از ایشان تقضا کردم در کنار من حضور داشته باشد همین ترس و وحشتی بود که نسبت به جریان تئا‌تر در کشور داشتم و شاید می‌خواستم شریک جرمی داشته باشم.
توماج دانش‌بهزادی یکی از بازیگران نمایش «بداهه‌گویی» هم گفت: تئا‌تر یک کالای لوکس نیست، بلکه یک کالای ضروری همچون آب و نان است که اگر این امکان از جامعه گرفته شود شک نداشته باشید می‌خواهند هویت و هستی را از افراد یک اجتماع بگیرند.


وی ادامه داد: شما مطمئن باشید علاقه‌ای به تئا‌تر وجود ندارند و عده‌ای بدشان نمی‌آیدتئا‌تر نداشته باشیم، اما زورشان نمی‌رسد. به قول استاد، این صحنه خانه من است و نمی‌توانید خانه را از ما بگیرید.


بهزادی تصریح کرد: در این کشور برای هرکاری بودجه اختصاص پیدا می‌کند اما برای نمایش اصلا هزینه نمی‌شود. پس این ما هنرمندان و خبرنگاران تئا‌تر هستیم که باید این هنر را حراست کنیم.


بازیگر نمایش بداهه‌گویی در پایان عنوان کرد: به‌خاطر شرایط سخت موجود، نگاه جوانان هنرمند تئا‌تر ما به سمت بیرون چرخیده و عده‌زیادی در فکر مهاجرت از کشور هستند که این زنگ خطری برای تئا‌تر کشور به حساب می‌آید.

نمایش بداهه گویی از 10 مرداد ماه ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه رفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز