خبرگزاری کار ایران

حسینی در نشست خبری همایش علامه شهیدی:

همایش علامه شهیدی 12 و 13 شهریور‌ماه برگزار می‌شود

قرار است از ترجمه‌ی آثار مرحوم شهیدی به زبان‌های مختلف به همراه نرم‌افزار آثار و تمبر ویژه‌ی همایش رونمایی شود، همچنین پایگاه خبری علامه شهیدی افتتاح و از آلبوم عکس ایشان رونمایی می‌شود.

ایلنا: نشست خبری سید‌محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش علمی علامه دکتر شهیدی  بعد از ظهر امروز (یكشنبه 5 شهریورماه)‌ در محل وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید‌محمد حسینی در این نشست ضمن اشاره به اینکه بزرگداشت علامه جعفر شهیدی هفته‌ی آینده برگزار می‌شود، گفت: این همایش طی روزهای 12 و 13 شهریور‌ماه در بروجرد برگزار می‌شود.

وی به شخصیت استاد شهیدی اشاره و عنوان کرد: مرحوم علامه دکتر جعفر شهیدی چهره ماندگار، پژوهشگر، استاد برجسته، ادیب فرزانه بود و هر چه درباره ایشان بگویم کم است چرا که وی مستغنی از تعریف و تمجید است. من افتخار شاگردی ایشان در دانشگاه را نیز داشته‌ام. ما از دانش ایشان و آثارشان بویژه در بحث تاریخ و ترجمه‌های ارزشمندشان از نهج البلاغه بهره برده‌ایم.

وزیر ارشاد افزود: یكی ازکتاب‌های معروف استاد شهیدی، ترجمه‌ی ایشان از نهج‌البلاغه است. این کتاب بسیار ارزشمند بوده و همگان با آن آشنا هستند. همچنین ترجمه‌ها و شرح ایشان بر جلد چهارم مثنوی که ادامه شرح مرحوم فروزان‌فر است از خدمات ارزنده ایشان در زمینه‌ی ادبیات است. ایشان در زمان حیات خود مدتی نیز در حوزه علمیه نجف تحصیل کرده بودند و به مقام اجتهاد هم رسیده بود، اما به دلیل تواضع شخصی خود هرگز این موضوع را مطرح نکردند. ایشان پدر شهید هم بودند، اما كمتر كسی این مساله را هم می‌داند و این نیز به دلیل فروتنی ایشان بوده است. یكی دیگر از نكاتی كه در مورد شخصیت ایشان وجود دارد و كسی از آن آگاه نیست، این است كه وی داماد سید غلامرضا سعیدی نیز بودند.

حسینی در مورد شخصیت بین‌المللی سید جعفر شهیدی گفت: شخصیت ایشان در خارج از ایران نیز کاملا شناخته شده بود و او سفرهای زیادی به كشورهای خارجی داشت، تا جایی که حتی در کشور چین و آمریکا نیز او را می‌شناختند و دانشگاه پکن نیز به وی مدرک افتخاری دکتری اعطا کرده بود. پیش از همه‌ی این‌ها در سال 1369 با ترجمه‌اش از نهج البلاغه برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد و در کنار آن نشان درجه یک علمی را نیز از رئیس جمهور دریافت کرد.

وی ادامه داد: این همایش با هدف شناسایی ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی استاد شهیدی، معرفی الگوی مناسب علمی و تحقیقاتی به جامعه، گسترش فضائل اخلاقی جامعه و ارتقاء سطح آگاهی جامعه و دبیران برگزار می‌شود.

وزیر ارشاد ضمن اشاره به محورهای همایش و برنامه‌های تدارک دیده شده در آن گفت: تجلیل از نویسندگان و مؤلفان کتاب‌های منتخب با محوریت امام علی(ع) نهج‌البلاغه و غدیر، برگزاری همایش و ارائه مقالات در زمینه‌های تاریخی و ادبی جزء برنامه‌های اصلی همایش ملی بزرگداشت علامه جعفر شهیدی است.

وی ادامه داد: قرار است در این همایش از ترجمه‌ی آثار مرحوم شهیدی به زبان‌های مختلف به همراه نرم‌افزار آثار، نرم‌افزار صوتی، تصویری سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها در کنار تمبر ویژه همایش رونمایی شود. همچنین قرار است پایگاه خبری علامه شهیدی در همایش افتتاح و از کتاب آلبوم عکس ایشان رونمایی شود.

حسینی در ادامه به ذکر خاطره‌ای شخصی از علامه شهیدی پرداخت و ادامه داد: یکی از آثار و برکات همایش‌ها، بیان خاطرات و ثبت و ضبط آنها توسط اهل قلم و اهل ذوق است. در این همایش سعی می‌شود کار سطحی نبوده و همایشی را درخور وی برگزار کنیم و در کنار آن آثاری منتشر شود، از این رو اقدامات خوبی صورت گرفته و مقالات خوبی از سراسر کشور واصل شده که تعداد آنها قابل توجه است. از این رو از میان 100 مقاله قرار است 15 مورد به صورت پوستر ارائه شود، 32 مورد پذیرفته شده و 17 مورد در همایش ارائه می‌شود و بنا شده 7 مقاله در نامه‌ فرهنگستان درج شود. همچنین قرار است شخصیت‌های بزرگی در افتتاحیه و اختتامیه همایش علمی علامه دکتر شهیدی و انتخاب کتاب سال و جایزه ادبی حضور داشته باشند. در این راستا سازمان‌ها و نهادهای بسیاری با ما همکاری کردند که بر غنای کار افزوده شده است.

وی در مورد سایر برنامه‌های این همایش گفت: قرار است از طرف نهاد کتابخانه‌ها پوستر استاد شهیدی آماده و از مؤلفان کتاب‌های برتر که در فراخوان آمده بود تجلیل صورت گیرد و در کنار همه اینها مسابقات کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ترویج آثار استاد شهیدی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز