خبرگزاری کار ایران

ماندگاری زائر در دومین کلان شهر مذهبی جهان

شهر مشهد روزانه پذیرای ده‌ها هزار نفر از زوار امام رضا (ع) است. حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر برای شهر مشهد مقدس جدا از جایگاه و مرتبه معنوی آن، مبنای اقتصاد شهری نیز است.

ایلنا: شهر مقدس مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان، با پتانسیل‌های بالای رشد اقتصادی و فرصت‌های بی‌نظیر توسعه، اگر فرایند جذب و حفظ سرمایه گذار خود را به گونه ‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت نماید که بتواند تنها ۱۰% افزایش بهره وری درآمدی بیش از ۱۰۵۰ میلیارد تومان به درآمدهای شهر مشهد می‌افزاید. با توجه به کشش درآمدی بهره‌وری، ۱۰% تغییر در سطح بهره‌وری در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساختمان و سایر بخش‌های اقتصادی مشهد به ترتیب معادل ۳۵، ۱۵۲، ۸۱ و ۷۸۷ میلیارد تومان و در مجموع بیش از ۱۰۵۰ میلیارد تومان به درآمد شهر مشهد اضافه می‌كند.

به گزارش ایلنا به نقل از ریال نیوز، هزینه‌هایی که گردشگران وارده به شهر مشهد بابت محل اقامت، تامین مایحتاج، حمل و نقل، خرید سوغات و ….. انجام می‌‌دهند پدیده‌ای است که افزایش درآمد گروه‌های مختلف شهری را موجب می‌‌شود و بالطبع بر پویایی و تحرک اقتصاد شهر اثر تعیین کننده‌ای دارد.
بنابر آمار ارائه شده تعداد زائران و گردشگران در کلان شهر مشهد در حدود ۲۵ میلیون نفر می‌باشد. آنچه مسلم است، نیازمندی‌های فردی هر زائر، بسته به سطح رفاه اجتماعی متغیر است. به علاوه نمی‌توان نیازهای یک زائر را که به تنهایی و بدون خانواده به سفر آمده با نیازهای یک خانواده زیارت کننده مساوی دانست. درهرصورت، گروه‌‌های مختلف زیارت کننده بسته به جنسیت، سن، فردی یا جمعی بودن سفر، تعداد دفعات سفر به مشهد و سطح درآمد، نیازهای متفاوتی دارند.
هر مسافری نیازهایی مانند خوراک، پوشاک، محل اسکان، سیستم حمل و نقل را به همراه خود خواهد داشت. یکی از دغدغه‌های مهم در این شهر، تامین نیازهای زائران و جلب رضایتمندی آن هاست.
وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) باعث شده که سالانه می‌لون‌ها زائر از مناطق مختلف کشور و همچنین کشورهای مختلف به مشهد سفر کنند که از جنبه‏های مختلف تاثیر به‌سزایی بر اقتصاد شهر و رونق آن دارد. پدیده‌ای منحصر به فرد که به لحاظ ورود حجم عظیمی از منابع مالی به شهر مشهد حائز اهمیت می‌باشد. لیکن براساس آمار سال‌های اخیر مدت ماندگاری زائران در مشهد کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. با توجه به اینکه هر چه مدت حضور زائران در مشهد کاهش یابد، مخارج آن‌ها در مشهد نیز کاهش می‌یابد و گردش مالی و به طبع آن رفاه اقتصادی کم تری برای شهروندان ایجاد می‌شود، اگر بتوان مدت ماندگاری را تنها ۲ روز افزایش داد، طبق مطالعات، سالانه حداقل مبلغی در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای مشهد افزوده خواهد شد.
لازمه پاسخ گویی به زائران و گردش گران شهر مقدس مشهد و افزایش رضایتمندی آنان از سفر به شهری رویایی درکنار جاذبه‌های معنوی، درک صحیح و کامل از نیازهای ایشان می‌باشد.
مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز یکی از مجتمع‌هایی است که در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الجج (ع) پتانسیل تبدیل به مرکزیت خرید و فروش، تفریح و گذران اوقات فراغت را برای بیش از ۳ میلیون مجاور آن حضرت و همچنین بیش از ۲۵ میلیون نفر زوار و مسافر را در طول سال دارا می‌باشد.
مطالعات مختلف نشان می‌دهد که عوامل بسیاری بر ماندگاری زائران تأثیر دارد، عواملی از قبیل شناخت زائران و گردشگران از مکان‌های تفریحی و تاریخی شهر، کاهش هزینه اسکان و اقامت زائران و گردشگران، شناسایی امکانات و ظرفیت‌های موجود، توان مند‌سازی پرسنل بخش خصوصی و دولتی مناطق گردشگری، توجه به گردشگری الکترونیکی، نیازسنجی مناسب و ارائه امکانات مناسب و تأمین نیازهای زائرین و توجه به رویدادهای متنوع فرهنگی – تاریخی - مذهبی مانند برگزاری مراسم ملی و مذهبی و میزبانی رویدادهای ورزشی و... می‌تواند تمایل به ماندگاری را افزایش دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز