خبرگزاری کار ایران

در روز ۱۱ آذرماه و با پیام رهبری؛

کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۶۲

رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان گفت: مراسم اصلی این کنگره در روز ۱۱ آذرماه مصادف با روز شهادت میرزا، با پیام رهبری آغاز می‌شود و با حضور رئیس جمهوری نیز به پایان می‌رسد.

ایلنا: کنفرانس خبری اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان، بعد از ظهر امروز (دوشنبه ۶ آذرماه) در ساختمان معاونت اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دراین نشست محمد شیخان (رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان) در توضیح برنامه‌های این کنگره گفت: انقلاب ایران ثمرهٔ مجاهدت‌های مردان بزرگی است که راه مبارزه را با اعتقادات دینی پی گرفتند. زمانی که کشور ما با بی‌برنامگی و استبداد داخلی و استعمار خارجی روبرو بود، نهضت جنگل به رهبری روحانی مبارز، میرزاکوچک خان شکل گرفت که هدف آن مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی بود.

او ادامه داد: میرزاکوچک خان با باورهای دینی نهضت خود را شکل داد و امروز که نزدیک به ۹۱ سال از شهادت او می‌گذرد، یکی از مسائلی که یاد او را زنده نگه داشته، مسیر مبارزه وی در راه عدل بود.

رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان در ادامه به توضیح اهداف کنگره پرداخت و گفت: یکی از این اهداف تبیین نقش بیداری در نهضت جنگل است. در آن دوران قیام و مبارزه با کسانی که تا بن دندان مسلح بودند، شجاعت و جسارت زیادی لازم داشته است. دومین هدف این کنگره تقویت روحیه خودباوری و اعتقادات دینی در بین جوانان است.

شیخان، تاکید بر نقش روحانیت و حضور آن‌ها در نهضت جنگل را به عنوان یکی دیگر از اهداف دیگر این کنگره یاد کرد و افزود: روحانیونی مثل مدرس و خیابانی هم چنین قیام‌هایی را داشتند و یکی از اهداف ما تاکید بر نقش روحانیت در قیام و نهضت جنگل است.

او ادامه داد: هدف بعدی ما تبیین اندیشه استعمار و استبداد ستیزی است. کشور ایران هیچ وقت در مقابل ظلم و استبداد تسلیم نشده و هیچ دشمنی طعم پیروزی بر ما را نچشیده است.

رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان درادامه به توضیح برنامه‌های اجرایی این کنگره پرداخت و گفت: ستاد کنگره در روز ۲۹ آبان ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت و این دیدار نقطه اوج کار ما بود، چرا که رهنمودهای ایشان انگیزهٔ مضاعفی را به اعضای ستاد داد. همچنین یکی از تصمیمات مهم ما برای این کنگره، برگزاری آن به شکل بین المللی در سال آینده است.

شیخان افزود: برنامهٔ بعدی اجرای مراسم یادبود و بازخوانی اندیشهٔ نهضت جنگل و بررسی شخصیت میرزا کوچک خان در دانشگاه‌ها است. ما در هفتهٔ آینده، در ۲۰۰ دانشگاه کشور مراسم یادبود و برنامه‌ریزی علمی را داریم و امیدواریم که در سال‌های آینده این مراسم در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا شود.

او در مورد برنامه بعدی توضیح داد: هدف بعدی ما ساخت یادمان مشهد میرزا کوچک خان است. این یادمان در استان گیلان با توجه به محل شهادت میرزا ایجاد می‌شود و با فراخوان انجام شده، طرح مناسبی برای آن تهیه شده و از سال ۹۲ مراحل عملیاتی آن آغاز می‌شود.

رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان ادامه داد: همچنین برنامهٔ دیگری تحت عنوان بازدید جوانان از مناطق نبردهای نهضت جنگل داریم.

شیخان در مورد برنامه دیگر این کنگره گفت: عطرافشانی مزار میرزا کوچک خان در شهر رشت یکی دیگر از برنامه‌های ما است. همچنین با توجه به اهمیت نقش قوی روحانیت در مبارزات، روز جمعه (۱۰ آذرماه) خطیبان جمعهٔ سراسر کشور طی هماهنگی‌های به عمل آمده، در بخشی از خطبه‌ها در مورد شخصیت‌هایی مثل مدرس و میرزا کوچک خان صحبت خواهند کرد.

او در ادامه به فراخوان‌های قبلی این کنگره برای تهیهٔ آثار گفت: این فراخوان در چهار بخش انجام شده است. یکی از این بخش‌ها قسمت علمی بوده که فراخوانی را در ۲۵ محور ارائه کردیم و ۵۰۰ مقاله در این مدت به دست ما رسیده است. مقالات بر‌تر از این میان در کنگره ارائه می‌شود. بخش دیگر، قسمت فرهنگی و هنری بود که اشعار و نوشته‌های بسیار خوبی برای ما ارسال شد که قابل بهره برداری هستند. نفرات بر‌تر در این کنگره تقدیر می‌شوند و این آثار بعد از کنگره در دستور چاپ قرار می‌گیرند.

انتشار فراخوان در بخش اسناد و مدارک و همچنین بخش خاطرات قسمت دیگری بود که شیخان در مورد آن‌ها صحبت کرد.

رئیس اولین کنگرهٔ ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان در توضیح تاریخ برگزاری این کنگره گفت: مراسم اصلی این کنگره در روز ۱۱ آذرماه مصادف با روز شهادت میرزا، با پیام رهبری آغاز می‌شود و با حضور رئیس جمهوری نیز به پایان می‌رسد. محل برگزاری این کنگره در مجتمع فرهنگی زیبا کنار در استان گیلان است. در این مراسم در حضور مهمان‌های مختلف و شخص رئیس جمهوری، از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل می‌آید.

شیخان در پایان از تاسیس بنیاد میرزا کوچک خان با حمایت رئیس جمهوری و وزارت ارشاد در آینده خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز