خبرگزاری کار ایران

با انتشار پرونده‌ای درباره ژان‌لوك گدار و مقالاتی از ژاك رانسیر و جاناتان رزنبام؛

نخستین شماره فصلنامه تخصصی «نگاتیو» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۶۰

در مانیفست نخستین شماره این فصلنامه‌ آمده است، ژان لوك گدار و فیلم‌هایش بهترین نمونه آن گرایشی‌ست كه ما در سینما دنبال كرده و می‌ستاییم. سیزده تز والتر بنیامین درباره نقد راهنمای ماست در راه درك ماهیت نقد.

ایلنا: شماره نخست فصلنامه تخصصی نقد سینما، «نگاتیو» به مدیر مسئولی و سردبیری «بلال صادقی» ویژه پاییز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مانیفست اولین شماره از این فصلنامه تخصصی نقد سینما كه تمام مطالب آن ترجمه مقالات نویسندگان بین‌المللی و نظریه پردازان نام‌دارهنر سینما است می‌خوانید:

«آن‌چه پیش از هرچیز درپی آن‌ام نابودی ایده فرهنگ است، فرهنگ به مثابه دست آویز امپریالیسم. وزارت جنگ داریم و وزارت فرهنگ، پس فرهنگ جنگ است» ژان لوك گدار.

در ادامه این مانیفست، می‌خوانید: در میان اهالی سینمای ایران مقامی هست: مقام منتقد سینما. مقام، با بسیاری از تلویحات عرفانی و صوفیانه‌اش، كه رسیدن به آن مستلزم گذر از احوالات و مراحل ویژه‌ای است، كه البته در این می‌توان آن‌ها را یك شبه پیمود. در این‌جا هم صاحب مقام متعلق به فرقه‌ای و شاخه‌ای معین است، و فرقه‌های متفاوت یكدیگر را تمامن منحرف، بدعت‌گذار و فاقد معرفت و اصالت می‌دانند. این‌جا نیز هر مریدی را مرادی‌ست، و هر سلسه‌ای را قطبی كه خود معركه می‌گیرد و مجلسی دارد.

مانیفست مجله در ادامه تاكید می‌كند: اساس و جوهر رویكرد ما به سینما (منفی) است. آثار سینمایی یا با ارزش‌اند و شایسته بررسی، یا به درد نخور و لایق زباله دانی.

در انتهای مطلب ابتدای مجله نگاتیو آمده است: ژان لوك گدار و فیلم‌هایش بهترین نمونه آن گرایشی‌ست كه ما در سینما دنبال كرده و می‌ستاییم. سیزده تز والتر بنیامین درباره نقد راهنمای ماست در راه درك ماهیت نقد.

در اولین شماره مقالاتی از سرژدنی، ژاك رانسیر، جاناتان روزنبام، كالین مك كیب بانگاهی كوتاه به زندگی كاری ژان لوك گدار و همچنین نگاهی به فیلم‌های اسب تورین، فیلم سوسیالیسم، روزی روزگاری در آناتولی و ملانكولیا، به همراه مصاحبه‌هایی با لارس فون‌تریه، نوری بیلگه جیلان و بلاتار‎؛ با یادی از تئو آنگلوپولوس و گذری بر سینمای مدرن.

قیمت این فصلنامه 4500تومان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز