خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

نشریات علمی و تخصصی در چرخه تولید علم تا تجارت موثرند

کد خبر : ۵۰۴۸۲

نشر تولید علم به صورت مکتوب در قالب نشریات علمی پژوهشی و تخصصی صورت می‌گیرد و این چرخه از یافته تا محصول و از محصول تا تجارت و از تجارت به ثروت همچنان ادامه می‌یابد.

ایلنا: یحیی طالبیان(رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) با بیان این مطلب گفت: در سال‌های اخیر، در کشور بیش نزدیک به ۷۰۰ نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی مجوز از وزارت علوم و آموزش عالی دریافت کردند که این نشریات هم اکنون در ۲ الی ۳ لایه به سمت گرایش تخصصی سوق داده شده است. امیدواریم این نشریات در ‌‌نهایت به سطحی برسد که نامی آشنا برای مخاطبانشان شوند.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر در مورد تولید علم و نقش این نشریات، تاکید کرد: طبیعتاً نشر تولید علم به صورت مکتوب در قالب این نشریات علمی پژوهشی و تخصصی صورت می‌گیرد؛ زمانی که یافته‌های پژوهشی منتشر شد، این یافته‌ها تبدیل به محصول و فناوری جدید می‌شود که این فناوری در دنیا ارزش مادی دارد و قابل فروش و عرضه به دنیا است.
وی اضافه کرد: طبیعتاً به همین شکل علم جدید تولید می‌شود و در ادامه این روند، تبدیل به اختراع، محصولات جدید و نو ساخت می‌شود؛ به شکلی که این چرخه از یافته تا محصول و از محصول تا تجارت و از تجارت به ثروت همچنان ادامه می‌یابد.
طالبیان درباره لزوم برپایی نمایشگاه نشریات علمی و تخصصی بیان کرد: نمایشگاه نشریات تخصصی جایگاه ویژه‌ای در کنار نمایشگاه مطبوعات دارد که اتفاق بسیار خوبی در حوزه فعالیت نشریات علمی است. ما در حوزه مطبوعات و نشریات کثیرالانتشار عمومی، مخاطبان عمومی داریم، اما نمایشگاه نشریات علمی و تخصصی مخاطبان خاص از جمله دانشجویان رشته‌های تخصصی، علاقه مندان، اساتید و پژوهشگران دارد که طبیعتاً در تولید علم، آسیب‌شناسی و نقد مقالات موجود موثر خواهد بود.
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر، درباره ضرورت انتشار نشریات علمی و پژوهشی گفت: نشریات علمی، پژوهشی و نشریات علمی و ترویجی و نشریات معمولی، هر کدام کارکرد خودشان را دارند و در فرآیند انتشار و صلاحیت سردبیران و کارمندان و آرایش هیات تحریریه‌شان، متفاوت است. ضرورت انتشار نشریات علمی و پژوهشی، از این جهت است که در همه رشته‌های علوم مختلف، باید نشریاتی داشته باشیم که دستاوردهای علمی را که در آن رشته و گرایش در سراسر دنیا و داخل کشور پدید می‌آید را به صورت مقالاتی در قالب یافته‌های پژوهشی در این نشریات به چاپ برسانند.
اولین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۴ تا ۲۰ اسفندماه در سالن حجاب برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز