خبرگزاری کار ایران

هادی حیدری برنده ششمین دوره جایزه روزنامه‌نگاری «امید» شد

کد خبر : ۷۳۱۴۹

هادی حیدری از طرف بنیاد زنده‌یاد دكتر مهدی سمسار به عنوان برنده ششمین دوره جایزه روزنامه‌نگاری «امید» برگزیده شد.

 ایلنا:ششمین دوره جایزه روزنامه‌نگاری امید یادبود زنده‌یاد دكتر مهدی سمسار روز 26 اردیبهشت‌ماه، برنده این دوره خود را شناخت

به گزارش ایلنا هادی حیدری كارتونیست مطبوعات ایران از طرف بنیاد زنده‌یاد دكتر مهدی سمسار به عنوان برنده ششمین دوره جایزه روزنامه‌نگاری «امید» برگزیده شد. در این مراسم كه با حضور جمعی از روزنامه‌نگاریان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، م‍ژگان جمشیدی (برنده دوره سوم) اجرای مراسم را بر عهده داشت.

گیتی الهی (همسر زنده‌یاد مهدی سمسار) ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران كه در میان آن‌ها چهره‌هایی چون محمدابراهیم باستانی پاریزی، كامبیز درم‌بخش، علی دهباشی و شمار دیگری از شخصیت‌های شناخته عرصه فرهنگ و هنر حضور داشتند، گزارشی از عملكرد 10 ساله بنیاد دكتر مهدی سمسار را ارائه كرد.
وی با ااشاره به حضور دكتر كاظم معتمدنژاد در دوره‌های گذشته این جایزه، جایشان را خالی دانسته و كسالت ایشان را دلیل عدم حضورشان در مراسم عنوان كرده و برایشان آرزوی سلامتی نمود.

در ادامه مژگان جمشیدی متنی را به نقل قول از شیرین سمسار در باره دلیل نامگذاری جایزه امید قرائت کرد.

جمشیدی در ادامه از اقدام ارزنده روزنامه شرق و پژ مان موسوی برای انتشار ویژه نامه ای در باره دکتر معتمد نژاد: «پدر علم ارتباطات ایران» تشکر کرد و سپس پژمان موسوی متنی را با عنوان:«برای دکتر معتمد نژاد» برای حاضرین قرائت کرد.

در ادامه مراسم دكتر باستانی پاریزی، کامبیز درم بخش، پرویز براتی (برنده سال گذشته) وهمسر زنده‌یاد مهدی سمسار، ششمین «جایزه امید »را به هادی حیدری اهدا کردند.

هادی حیدری پس از دریافت جایزه ضمن تشكر و افتخار از دریافت این جایزه روزنامه‌نگاری از سوی بنیاد مستقل دكتر سمسار، «امید» را حلقه گمشده‌ای برای نسل خود برشمرد  كه تولدش، با یك انقلاب بزرگ همزمان شد و كودكی و نوجوانی‌اش با تلخی‌های یك جنگ هشت ساله همراه و جوانی‌اش با مشكلات ریز و درشت دوران پس از جنگ سپری شد.

حیدری گفت: « آن‌چه نسل ما را توان بخشیده تا علیرغم تمام فشارها و مشكلات، همواره به حیات روحی خود ادامه دهیم، وجود نیرویی جان‌بخش و حركت‌آفرین به نام «امید» است.»

وی كارتونیست‌ها را «صادق‌ترین» منتقدان مشفق برای یك جامعه برشمرد كه در روزگار فعلی به جای ظاهرسازی و پنهان شدن پشت پرده‌های عافیت طلبی، قلم‌هایشان را برای اصلاح كژی‌ها به دست گرفته و با وجود تمام فشارها  قدم در مسیری پر فراز و نشیب گذاشته‌اند

 وی افزود  و كارتون را هنری مستقل عنوان كرد كه وابستگی‌های دولتی و جناحی را برنمی‌تابد.

 

 

وی خاستگاه كارتون را مطبوعات آزاد و مستقل دانست و اشاره كرد عدم نقدپذیری جامعه و مسئولان، فضای سوء‌برداشت و خطوط قرمز، این هنر را با مخاطرات جدی رو‌به‌رو خواهد كرد.

هادی حیدری وجود فضای تنفس برای مطبوعات مستقل را عامل رشد كارتون مطبوعاتی دانست و حضور همراه با مسئولیت‌پذیری كارتونیست‌ها در چنین فضایی را موجب نشاط رسانه‌ای در جامعه عنوان كرد.

برنده این دوره جایزه امید در ادامه گفت: « كلید رسیدن به چنین شرایطی، بالارفتن روحیه نقدپذیری مسئولان اجرایی كشور است. باید به این باور برسیم كه نقد مصلحانه و مشفقانه، نه تنها آسیبی به جامعه نخواهد زد بلكه تصویری كه از فضای كشور به ناظران بیرونی می‌دهد، جلوه‌‌هایی است از ظرفیت اصلاح‌پذیری یك ساختار.»

حیدری در پایان سخنانش، كارتون‌ها را روایتگران تصویری تاریخ نامید و گفت: «شاید طنزی كه در كارتون‌های دوران ما به به ثبت رسیده، طنزی تلخ و گزنده باشد اما معتقدم آیندگان، در لایه‌های زیرین آثار دوران ما، بارقه‌هایی از «امید» را كشف خواهند كرد؛ امید به روزهای روشن فردا.»

در ادامه این مراسم، علی دهباشی طی سخنانی با ابراز خوشحالی از این که جایزه امید به ششمین دوره رسیده آرزو کرد این جایزه از حلقه تهران خارج شود و به شهرستانها راه پیدا کند و در ادامه یاد محمود عنایت را گرامی داشت و افزود زمانی که هیچ کدام از ما به دنیا نیامده بودیم محمود عنایت یک شیوه روزنامه نگاری را آغاز کرد. وی خاطر نشان کرد لازم است تمام روزنامه نگاران جوان برای یادگیری روزنامه نگاری دوره 15 ساله «نگین» را بگذارند جلویشان و فقط ورق بزنند!. وی با ابراز تاسف از این که جامعه روزنامه نگاری ما هیچ تقدیری از این روزنامه نگار بزرگ انجام نداده است افزود در نهایت هفته پیش جامعه دندانپزشکی برای ایشان مراسم بزرگداشت برگزار کرده اند.

کامبیز درم بخش کاریکاتوریست پیشکسوت نیز طی سخنانی گفت: « امروز بیشتر هر زمان رنج می برم که روزنامه های ما به کاریکاتور که بعد از مشروطیت جایگاه ویژه ای پیدا کرده بها نمی‌دهند.» درم‌بخش به فضای آزاد برای كارتونیست‌ها در دوره‌های مختلف اشاره كرد «در سرتاسر دنیا کاریکاتور بازتاب مسائل روز جامعه است و اهمیت ویژه ای دارد اما در ایران آن‌طور که باید به این هنر بها داده نشده البته به غیر از چند استثنا چون هادی حیدری که با وجود مشکلاتی که بر سر راهش بوده اما با پشتکار این مسیر را ادامه داده است.» او در ادامه گفت: امروزه هرکس از من می پرسد چرا کاریکاتور نمی کشی؟ می گویم: این روزها حرف زدن عادی هم دردسر دارد چه برسد به کاریکاتور!

در ادامه مراسم، لوح تقدیر ششمین دوره جایزه امید نیز به فرزانه سالمی، مترجم جوان مطبوعات ایران اهدا شد.

سالمی ضمن ابراز خوشحال از دریافت این عنوان توجه بانیان این جایزه به حوزه ترجمه در مطبوعات را از نكات قابل اعتنا عنوان كرد و گفت بسیاری تصور می‌كنند كه ترجمه، یك كار درجه دوم در مطبوعات است، اما اهدای این لوح توسط بنیاد دكتر مهدی سمسار به یك مترجم، نشانه وسعت نظر بانیان آن است.

پس از این دكتر محمدابراهیم باستانی پاریزی ضمن سخنان كوتاهی به اهمیت كارتون مطبوعاتی در روزگار ما اشاره كرد و افزود: « این روزها کاریکاتورها بیشتر از سرمقاله‌ها کاربرد دارد.»

باستانی پاریزی ضمن تجلیل از زنده‌یاد دكتر مهدی سمسار وی را یکی از بزرگترین نویسندگان و مترجمین ایران دانست. وی ابراز خوشحالی كرد که نیت او عملی شده و خانواده و بنیاد او نویسندگان و روزنامه نگاران و کاریکاتوریست های جوان را به این صورت تشویق كرده و به ادامه راه، امیدوار می‌كند.

در پایان مراسم نیز اسماعیل عباسی، روزنامه‌نگار و كارتونیست پیشكسوت ضمن سخنانی درباره اهمیت كارتون و مطبوعات، ابراز امیدواری كرد تا فضای مناسبی برای انتشار این هنر در بستر مطبوعات فراهم شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز