خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع):

نباید نسبت به فضای رسانه نگاه منفی داشت

کد خبر : ۸۶۶۰۲

مشکل ما در فضای رسانه تنها جرم و ارتکاب آن نیست. نباید به فضای رسانه نگاه بسیار منفی داشت. در کنار عرصه‌های مجرمانه فضای دیجیتال می‌شود به فضای مثبت آن نیز اشاره کرد.

ایلنا: حسن بشیر، دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال تالیف سید محسن میربهرسی و محمدصادق افراسیابی، با اشاره به محتوای کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» اظهار کرد: سه واژه خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال در این کتاب مطرح شده که بسیار مهم است. از آنجا که خانواده کانون حیات انسان و فرهنگساز است، می‌تواند عامل پیشرفت و رشد و تعالی باشد.
وی افزود: متأسفانه تعریف کاملی از سواد رسانه‌ای در کشور صورت نگرفته است، در واقع این مفهوم به معنای توانایی خواندن، فهم محتوا و تحلیل رویکرد رسانه‌هاست. سواد رسانه‌ای تنها به معنای خواندن صرف نیست.
این استاد ارتباطات تصریح کرد: این روز‌ها مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوعی را به نام سواد دیجیتال، مصونیت فرهنگی مطرح کرده است. به نظر می‌رسد سواد رسانه‌ای در هر سه حوزه دیجیتال، نشریات و صداوسیما مهم است اما سواد دیجیتال نوعی از تکنیک بوده و این شعار دارای انحراف از اصل موضوع محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع سواد رسانه، موضوعی تحلیلی و به نوعی شناخت رسانه است، بنابراین حتما باید شعارهایی همچون سواد دیجیتال، مصونیت فرهنگی، بررسی و اصلاح شوند.
بشیر اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی حوزه مهمی است که باید با چاپ و نشر این نوع کتاب‌ها به توسعه بیشتری برسیم و حوزه‌هایی همچون جوانان، خانواده، و بصیرت رسانه‌ای باید بیش از گذشته مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس سابق دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: نکات مطرح شده در این کتاب و کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان توسط جناب آقای محمد صادق افراسیابی؛ یکی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) بیانگر نگاه خردگرایانه و معتدل ایشان نسبت به فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال است و آرزو می‌کنیم که در دولت تدبیر و امید از نگاه‌های علمی و اجرایی ایشان استفادهٔ بهتری شود.
رئیس سابق آکادمی آکسفورد انگلستان برای مطالعات عالی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به بصیرت رسانه‌ای در کنار بیان تهدیدات آن شد و تاکید کرد: مشکل ما در فضای رسانه تنها جرم و ارتکاب آن نیست. نباید به فضای رسانه نگاه بسیار منفی داشت. در کنار عرصه‌های مجرمانه فضای دیجیتال می‌شود به فضای مثبت آن نیز اشاره کرد و به اعتقاد بنده ناآگاهی و کم بصیرتی بزرگ‌ترین تهدیدی است که پیش روی ما در فضای وب و رایانه قرار دارد و یکی از راه حل‌ها استفاده از نخبگان و جوانان توانمند، پرانرژی و در عین حال مسلط به دانش ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال در سطوح مختلف اجرایی و سیاستگذاری رسانه‌های دیجیتال در کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز