خبرگزاری کار ایران

بهروز افخمی:

فقط داد و بهشتی واقعیت سینما را دیدند

کد خبر : ۱۰۱۲۳۹

شمقدری نیز مانند بسیاری از مدیران دیگر تصوراتی داشت که با واقعیت متفاوت بود و دلیل اصلی آن این بود که تحت گروه‌های فشار قرار گرفت.

ایلنا: برنامه سینمایی هفت شب گذشته درحالی پخش شد که بیش از ۷۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی این برنامه به عملکرد جواد شمقدری نمره خیلی ضعیف دادند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در برنامه شب گذشته(9 شهریور) عملکرد مدیران سینمایی در دوره‌های گذشته با حضور بهروز افخمی و ضیائ الدین دری برگزار شد.
بهروز افخمی بااشاره به اینکه قصد ندارد درباره شمقدری قضاوت کند، افزود: شمقدری نیز مانند بسیاری از مدیران دیگر  تصوراتی که داشت با واقعیت متفاوت بود و دلیل اصلی آن این بود که تحت گروه‌های فشار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بین مدیران سینمایی فقط سیف الله داد و سیدمحمد بهشتی بودند که تصورات خود را با واقعیت یکسان کردند و موفق بودند.

بهروز افخمی با اشاره به اینکه تنها راه حل مشکلات سینمای ایران این است که رانت را از سینما خارج کنند، افزود: اگر به جای وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی بودم؛ پول‌هایی که از درآمدهای نفتی و مالیات‌های مردم صرف سینمای ایران یا تولید فیلم می‌شود را حذف می‌کردم.
وی ادامه داد: باید دخالت در تولید به هر صورت متوقف شود، فعالیت سازمان سینمایی محدود به صدور پروانه شود و کار سینمای ایران به خود سینماگران و دست‌اندرکاران سینما محول شود به این معنا که دولت در مرحلهٔ صدور پروانه نمایش وارد عمل شود و اگر پولی باقی ماند، صرف ساخت، تجهیز و ارتقاء سالن شود.
افخمی تاکید کرد: ‌ در سال‌های گذشته سینمای ایران به صورت مصنوعی به پول نفت وابسته شده بود و این وابستگی اصلا مثبت نبود به صورتی که روند فروش بلیت امروز به ۱۰ میلیون هم نمی‌رسد این در حالی است که اگر ما با افزایش تماشاگر در سینمای ایران روبرو بوده‌ایم، رسیدن به فروش ۱۰۰ میلیون تومان بلیت، هدف قابل دسترسی است.
وی ادامه داد: دولت باید بخش خصوصی را آزاد بگذارد تا کارش را انجام بدهد تا قابلیت خود را برای بازگشت مردم به سینمای ایران نشان دهد، من معتقدم همه نوع فیلمی باید ساخته شود.
کارگردان فیلم فرزند صبح با اشاره به اینکه حق کودکان و جوانان در سینما رفتن نادیده گرفته شده است، افزود: سینما در همه جای دنیا متعلق به بچه‌ها است. از هر ۱۰ فیلم پرفروش در دنیا سه فیلم، انواع مختلف انیمیشن است که مخاطبان آن زیر ۱۴ سال هستند، مابقی هم تخیلی یا کمدی است و تماشاچیان آن زیر ۲۰ سال هستند.
وی ادامه داد: دولت با عملکرد اشتباه خود سینمای واقعی را به نفع مصرف‌کننده در ۳۰ سال گذشته، از بین برده‌است و امروز احیا و آبرومند کردن سینما مهم‌ترین وظیفه‌ای بوده است که مدیریت فرهنگی آن را در ۳۰ سال گذشته مورد توجه قرارداده که کار درستی نیز بوده است. آنچه که سرکوب شد و به آن توجه نشد پرکردن اوقات فراغت مردم ایران از طریق سینما بوده است.
افخمی ادامه داد: سازماندهی اوقات فراغت مردم مهم‌ترین قسمت است. سپهر سخن و ارزش‌ها و مجموعه تفکری که در تاریخ ملت است، از طریق محصولات فرهنگی تکرار می‌شود و غنا پیدا می‌کند که وظیفه اصلی دولت است.
وی، اولویت اصلی سینما را پرکردن بخشی از اوقات فراغت مردم ایران دانست و افزود: این موضوع هیچ‌گاه در کشور ما اصل نبوده است و بخش مهم عرضه فیلم برای مدیران، نمایندگان مجلس و... بوده است که تلاش می‌کنند تا فیلم، یک شعار مشخص داشته باشد.

افخمی افزود: اگر قرار بود سینمای ایران برای مردم سرگرمی تولید کند و اجازه تولید به آنچه که مردم دوست دارند و می‌خواهند را بدهد چرا فروش بلیت به ۱۰ درصد از ۲۵ سال گذشته رسیده است؟

وی تاکید کرد: سالن‌سازی امکان نمایش همه نوع فیلم را فراهم می‌کند. اگر سالن به اندازه کافی بود هیچ اعتراضی وجود نداشت. قبل از انقلاب نیز بسیاری از سینماهای تهران بعداز نمایش فیلم «گنج قارون» ساخته شد. ساخت یک فیلم موجب می‌شود تعداد بسیاری سالن سینما ساخته شود.

بهروز افخمی با اشاره به سابقه نمایندگی خود در مجلس به بحث قاچاق در سینما اشاره کرد و گفت: فرض کنید برای یک سی‌دی خام، هزار درصد مالیات در نظر گرفته شود، سی‌دی خام ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و این مالیات را وزارت دارایی از طریق وزارت ارشاد در همه زمینه‌ها در اختیار کسانی که فیلم را تکثیر می‌کنند قرار می‌دهد و موجب می‌شود تمام خون سینمای ایران از طریق قاچاقچیان بیرون نرود و جلوی قاچاق گرفته شود. با توجه به اجرایی شدن این شرایط، تیراژ فیلم‌های ایرانی بالا می‌رود. با برداشت موانعی که سد راه بخش خصوصی است، موانع قانونی که برای جلوگیری از قاچاق به سینمای ایران تحمیل می‌شود، برداشته می‌شود. جلوگیری کردن از قاچاق موضوع چندان پیچیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: ممیزی در هیچ کجای دنیا مشکل نبوده است. سلیقه و اعمال سلیقه مشکل است، ما با بعضی از ممیزی‌ها می‌خواهیم تعدادی از تماشاچیان را از سینما بیرون کنیم، بچه‌هایی را که فیلم اکشن و پرتحرک می‌بینند را از سینما بیرون کنیم تا بزرگتر‌ها آن فیلم را ببینند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز