خبرگزاری کار ایران

شمقدری:عده‌ای می‌خواهند فضای سینمای کشور را ملتهب کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۰

افرادی متأسفانه با عوام‌فریبی و با واژه پراكنی‌هایی كه بار منفی دارد تلاش می‌كنند نسبت به مدیریت سینمایی كشور فضا را ملتهب و اذهان را دچار سوءظن کنند.

ایلنا:‌ رئیس سازمان سینمایی به اظهارات اخیر مجتبی فرآورده در یكی از خبرگزاری ها در خصوص سخنانش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم كوتاه پاسخ داد.

به گزارش ایلنا به نقل ازروابط عمومی سازمان سینمایی؛ متن سخنان شمقدری بدین شرح است:

جناب آقای فرآورده

یادداشت شما را خواندم و كاش این یادداشت از دایره مباحث علمی و تحلیلی خارج نمی شد و مثل عادت این روزها كه هر مبحثی بهانه ای می شود برای بعضی تسویه حساب ها و نقد و نیشترها در این گرداب بی حاصل وارد نمی شد. با این حال تشكر می كنم كه شما به سهم خود بخشی از نگاهها را به ضعف های محتوایی و مبنایی در حوزه سینما معطوف كردید.

اما از آن جا كه بخشی از قضاوت و نقد شما مبتنی است بر آنچه در رسانه ها منتشر شده لازم دانستم خلاصه سخنرانیم را دوباره اینجا بیان كنم چون آنچه منتشر شده به قلم خبرنگاران عزیزی است كه در جلسه حضور داشته اند والبته هر چه هم تندنویس باشند مطالبی را جا انداخته اند و در جمع بندی مطلب هم به دلیل رعایت اختصار حق بعضی مطالب خوب ادا نشده است.

1- سینما و عرصه فیلمسازی حوزه حساس و بسیار تخصصی است و نیازمند برخورداری از پشتوانه های فكری و فرهنگی محكمی است.

2- مبانی اعتقادی و معرفتی ما برای انتشار گسترده چاره ای ندارد به زبان تصویر و سینما برگردان شود.

3- درام و موقعیت نمایشی ابزار و بستر و لازمه كار سینماست كه می تواند نسبت به انعكاس باورها و معارف و حقایق زندگی انسان و عالم عمل نماید.

4- حال سینمای ما از چه عناصر درام و موقعیت هایی نمایشی می تواند برخوردار باشد؟ و برای آنكه مفاهیم و معارف اسلامی را عرضه كند باید در انتخاب عناصر درام محدودیت و ممیزی داشت یا فرقی نمی كند؟ و در آن صورت چه شرایط و ویژگی هایی باید لحاظ شود؟ و یا آنكه اساساً باید موقعیت های جدید نماشی خلق و ابداع كرد؟ و اگر اینگونه است این وظیفه كیست؟

5- در ادامه صحبت اشاره كردم كه افرادی متأسفانه با عوامفریبی و با واژه پراكنی هایی كه بار منفی دارد تلاش می كنند نسبت به مدیریت سینمایی كشور فضا را ملتهب و اذهان را دچار سوء ظن نمایند مثلاً با به كاربردن واژه خیانت!كه در برخورد اول بار منفی در ذهن به جا می گذارد چنین كردند.

و سپس افزودم خیانت یك عنصر درام است كه نمی توان آن را حذف و ممیزی كرد البته فیلمساز ممكن است در پرداخت آن دچار لغزش و اشتباه شود.

6- درانتها به اقدام بعضی ها كه بر همین رفتار عوامانه به داوری وقضاوت نشسته اند بر اساس اینكه مثلاً چه فیلمی به موضوع خیانت پرداخته نمره منفی می دهند اعتراض كردم و گفتم اگر اینگونه بخواهیم برخورد كنیم آن وقت از دید این افراد قرآن هم دارای اشكال است. باید دقت كرد.

7- و بحث را اینگونه خاتمه دادم كه اساساً این گرایش و نحوه ورود در پرداخت یك موضوع اهمیت دارد نه عناوینی كه بر آن می نامند.

همچنانكه ممكن است با ادعای اینكه فیلمی در خصوص شهید یا خانواده شهدا ساخته می شود زیر بنایی ترین مبانی اعتقادی و فكری و فرهنگی شهادت و باور شهید را به زیر سئوال برده باشد!

اگرچه مضمون و تابلو فیلم به نامه خانواده شهید و شهدا رقم خورده باشد.

لذا نباید پشت حجاب واژه ها متوقف شد بلكه به درون مایه اثر و پیام نهایی فیلم تمركز كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز