خبرگزاری کار ایران

عبد الستار کاکایی

در چند سال اخیر سینمای دفاع مقدس مسیرش را گم کرد

متاسفانه نگاه مسئولین به سینمای دفاع مقدس نگاهی عمقی و محتوایی نیست

 ایلنا:عبد الستار کاکایی فیلم شهید حجت الاسلام و المسلمین کامیاب را می‌سازد. شهید کامیاب که در سال ۱۳۶۰ توسط منافقین به شهادت رسید.


 به گزارش ایلنا   عبدالستار کاکایی در گفتگویی با روابط عمومی جشنواره با بیان این اینکه از آنجایی که من از سال ۷۲با سینمای دفاع مقدس ارتباط تنگاتنگ داشتم به روند تغییر و فراز و نشیب آن مشرفم، گفت: ابتدای این سینما با فیلم‌های حماسی و قهرمان آفرین همراه بود و بیشتر بعد تبلیغی و حمایتی داشت، در دهه بعدی دوربین‌های سینمایی وارد خانواده‌ها شد و پس لرزه‌های جنگ را نشان داد و البته با استقبال خوبی از مردم مواجه شد. این دوره دوره تحلیل روان‌شناسی و جامعه‌شناسی خانواده‌های رزمندگان، مردم عادی جامعه و بازمانده‌های از شهادت است. بعد از یک مدتی جلو ترآمدیم و برخی فیلم‌ها گزنده‌تر شدند و برخی عوامل منفی جنگ را زیر سوال برد و نقد کرد. که نمونه‌های بارز آن سینمای حاتمی کیا بود.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر سینمای دفاع مقدس مسیرش را گم کرد و مهجور ماند و تولیدات درخوری نداشت. متاسفانه نگاه مسئولین نگاهی عمقی و محتوایی نیست و همانطور که در مسئله هسته‌ای و تجهیزات نظامی پیشرفت خوبی کرده‌اند و با غرب برابری می‌کنند، فکر می‌کنند که سینما هم فقط با مجهز کردن به امکانات جدید و صرف هزینه‌های میلیاردی به پای دنیا خواهد رسید. در صورتی که سینما اندیشه می‌خواهد و بس.
این مستندساز کشور با بیان اینکه سینمای ما در دنیای هنر دارای جایگاه تعریف شده‌ای است و جایگاه خوبی در دهه‌های بی‌امکانات سینما شکل گرفته و فقط به اندیشه‌های پاک و انسانی ما تکیه داده است. خاطر نشان ساخت: سینمای ما در دنیا سینمایی کاملا انسان محور است با این وجه تمایز که رنگ و بوی دینی هم دارد.
به گفته وی، معدودی از فیلم‌های دفاع مقدس ما در دوره‌های مختلف از سطح قابل توجهی از مخاطب برخوردار بودند و به فروش خوبی رسیدند. اما هر سال بالا‌ترین فروش‌ها گیشه و بیشترین تعداد جوایز جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های این ژانر تعلق گرفته است و این نشان می‌دهد که مردم هم هنوز این گونه سینمایی را دوست دارند.
وی اضافه کرد: هنوز دفاع مقدس مردم را به سینما می‌کشاند. زیرا درگیری انسان‌ها با جنگ تمام نشدنی و جدایی ناپذیر است و این همیشه بخشی واقعی از رندگی مردم ماست. همین طور فیلمسازان دفاع مقدس از فیلم سازان درجه ۱ سینمای ما هستند و این ژانر متقابلا به سازندگان آن هم اعتبار بخشیده است. اما به نظر من هنوز هم فیلمسازان ما تمام تلاششان را می‌کنند و این مسئولین هستند که راه امتداد این موفقیت‌ها در این ژانر را بسته‌اند. این فیلم‌ها به مراتب بیشتر از فیلم‌های سوپرمارکتی و خنثی و طنز و اجتماعی معمولی دچار ممیزی و سخت گیری می‌شوند و مسیر طولانی‌تر و دشوار تری را برای دیده شدن طی می‌کنند.
کاکایی معتقد است ما به لحاظ فرم فضاهای گوناگونی را در سینمای دفاع مقدس داشتیم که نمونه‌های نخستین آن بکر و مابقی کاملا تقلیدی بود.
وی با بیان اینکه فضای تکامل تکنیکی را خوب طی کردیم اما به هر حال هیچ‌گاه به ترسیم فضاهای جنگی در سینمای امریکا و روسیه و آلمان و امثال آن نخواهیم رسید و هرچه کنیم از آن‌ها الهام پذیریم. ادامه داد: فیلم‌های ما در عین اینکه باید همین مسیر فرم گرایی را تا مراحل عالی حفظ کنند اما باید محتوای خاص خود را از هم نپاشند و مانند فیلمی همچون «ملکه» با حفظ محتوای بومی‌اش بر فرم غلبه کند. ما فیلمنامه نویس‌های خوبی داریم اما در کارهای گروهی ضعیفیم. فیلمنامه نویسی یک کار گروهی است. شخصیت‌پردازی تخصصی کاملا مجزا از دیالوگ نویسی است و طرح قصه تخصصی جداگانه.
این هنرمند با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس عنوان کرد: جشنواره فیلم دفاع مقدس در تمام این سال‌ها کار خود را کرده و هر سال تیمی قوی‌تر از سال گذشته آن را به دست گرفته است. وی معتقد است مهم جشنواره نیست، مهم بعد از جشنواره و جریان سازی‌های تولیدی ادامه آن است.
کاکایی گفت: شایسته است وقتی یک جشنواره تمام می‌شود همه پرونده‌هایش بسته نشود و باید طبق استاندارد‌های بین المللی پایان جشنواره شروع استعداد یابی و حمایت شرکت کنندگان و علاقه مندان باشد.
در این خبر سایر مشخصات تازه‌ترین ساخته کاکایی به این ترتیب آمده است:
عنوان: کام یاب
نگاهی به زندگی و شهادت شهید حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا کامیاب
نویسنده و کارگردان: سید عبدالستار کاکایی
تصویربردار: عارف نامور
صدا بردار: مسیح حدپورسراج
تدوین: محمدرضا رسولی و سیدعبدالستارکاکایی
محقق و مسئول هماهنگی: مهناز ثالثیان
گوینده: حسین محمودیان
دستیار تصویربردار: سیروان خضری
بازیگران: حسین محرابی، امید محرابی، عباس غلامیان، حسین نجف‌زاده، علی می‌رمحرابی، خیر النسا می‌رمحرابی
تهیه کننده: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز