خبرگزاری کار ایران

پرسش مخاطبان بین‌المللی شام آخر:

مگر در ایران امكان اجرای نمایش وجود دارد؟!

سلیمانی می‌گوید: اگر مسئولان یك‌هزارم هزینه‌ها و خرج‌های بی‌فایده‌ای كه انجام می‌دهند را برای تولید كالای فرهنگی صرف كنند، به اندازه میلیون‌ها دلار تبلیغات سوءعیله ایران خنثی خواهد شد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش "شام آخر" به نویسندگی محمدرضا كوهستانی و كارگردانی احمد سلیمانی ظهر امروز(5 شهریور) در حوزه هنری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا كوهستانی درباره مراحل تولید این نمایش، گفت: با توجه به اینكه قصد داشتیم نمایش زبان بین‌المللی داشته باشد، تصمیم گرفتیم به جای نگاه عرضی به داستان، نگاه طولی داشته باشیم، به همین دلیل دیالوگ را از نمایش حذف كردیم.

وی افزود: یكی از فاكتورهای اصلی موفقیت نمایش داشتن قصه‌ای است كه در عین سادگی دارای پیچیدگی‌هایی است. تمام این موفقیت‌ها هم با كمك گروهی اعضا به دست آمده و مراحل تولید چه در بخش نویسندگی و چه كارگردانی كاملا در پروسه‌ای كارگاهی به‌وجود آمده است.

كوهستانی ضمن ارائه آمار حضور بین‌المللی نمایش شام آخر، اشاره كرد: این اثر نخستین‌‌بار در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت و اجرای عمومی آن تا شب‌های منتهی به نوروز در كارگاه نمایش تئاترشهر ادامه داشت.

وی ادامه داد: دور سفرهای بین‌المللی كار با حضور در جشنواره سال 2010كشور اسلونی آغاز شد كه در آن فستیوال موفق به دریافت جایزه نمایش برگزیده تماشاچیان و اثر منتخب هیئت داوران شد. پس از آن سال 2011 در فستیوال كشور تركیه، دانمارك و سوئد اجرا داشتیم، امسال هم كه به واسطه كمك حوزه هنری استان قم در جشنواره كشور ژاپن شركت كردیم.

این نویسنده در ادامه با بیان اینكه به دلیل دكور سنگینی كه مسئولان جشنواره ژاپن برای ما تهیه دیده‌ بودند و استقبال مخاطبان از نمایش احتمال دارد شام آخر را در شهر اكیناوای ژاپن روی صحنه ببریم، گفت: از طرف جشنواره‌ كشورهای استرالیا و اتریش نیز برای شركت دعوت‌نامه فرستاده شده كه به شكل جدی روی آن‌ها فكر می‌كنیم. به واسطه عقبه بین‌المللی كه نمایش شام آخر به دست آورده خیلی خوش‌بین هستیم كه اجرای عمومی اثر درسطح بین‌المللی سال پیش‌رو نیز ادامه پیدا كند.

در ادامه احمد سلیمانی كارگردان نمایش با بیان اینكه برخی حرف‌ها كلیشه‌ای به نظر می‌رسند اما چاره‌ای جز تكرار آن‌ها وجود ندارد، تصریح كرد: در كشور ما سالانه هزینه‌های هنگفتی بابت كالاهای فرهنگی و یا امور غیرفرهنگی می‌شود كه هیچ دستاورد مثبتی ندارند، درحالیكه با سرمایه‌گذاری و حمایت از آثار نمایشی می‌توان بهره‌های زیادی در جهت شناساندن فرهنگ ایرانیان در جهان كسب كرد. تمام این حضور درحالی‌ است كه گروه‌های نمایشی در شهر قم حتی یك سالن برای تمرین و اجرای نمایش در اختیار ندارند.

وی افزود: تا زمانی كه كسی در جشنواره‌ها حضور پیدا نكند؛ نمی‌تواند به درك درستی از تاثیری كه كارها روی مردم دیگر نقاط جهان دارد برسد. بسیاری از مخاطبان ما در كشورهای دیگر می‌گفتند تصوری كه ما از ایران داشتیم بسیار متفاوت‌تر از این بود كه انتظار دیدن اثر نمایشی از این كشور را داشته باشیم.

كارگردان نمایش شام آخر ضمن اشاره به اینكه مسئولان اگر یك‌هزارم هزینه‌ها و خرج‌های بی‌فایده‌ای كه انجام می‌دهند را برای تولید كالای فرهنگی صرف كنند، به اندازه میلیون‌ها دلار تبلیغات سوءعیله ایران خنثی خواهد شد، گفت: طی این سفرها بود كه متوجه شدیم چهره بین‌المللی ما را در جهان چنان مخدوش كرده‌اند كه تماشاچیان باور نمی‌كردند نمایش ما در ایران و تهران روی صحنه رفته است و مدام می‌پرسیدند با سانسوری كه در كشور شما وجود دارد مگر امكان اجرای نمایش دارید؟

وی درخصوص برنامه‌های آینده گروه ایده، توضیح داد: طی این مدت ما فعالیت‌های خود را متوقف نكرده‌ایم و سال گذشته با نمایش دیگری در جشنواره تئاتر همدان شركت داشتیم، گروه ما تصمیم گرفته برنامه‌های خود را به دو بخش قسمت كند، یكی اجراهای داخل و دیگری حضور بین‌المللی كه در همین رابطه قصد داریم حضور بین‌المللی نمایش شام آخر را تا جایی كه امكان داشته باشد ادامه دهیم.

محمدرضا كوهستانی در همین رابطه ادامه داد: از یك گروه هنری دانماركی برای تولید اثر مشترك در ژانر كودك پیشنهاد داریم كه می‌توان گفت نخستین و جدی‌ترین پرو‌ژه‌ای است كه گروه در آینده اجرا می‌كند و امیدورام سال 2013 به همراه گره باتیدای دانمارك روی صحنه برود.

در انتها وحید فرجی رئیس حوزه هنری استان قم با ابراز امیدواری نسبت به برطرف شدن كاستی در حوزه زیرساخت اجرای نمایش در این استان، بیان كرد: خلاء اجرای نمایش‌ در شهر قم همواره احساس می‌شد تا اینكه سال گذشته تصمیم گرفتیم با اجرای حدود 340اثر این كاستی برطرف شود.

وی با بیان این مطلب كه ما از تمام گروه‌های نمایشی كه در جهت اهداف حوزه هنری حركت می‌كنند حمایت می‌كنیم، افزود: تلاش می‌كنیم طی جلساتی كه با مراكز گوناگون مانند اوقاف برگزار می‌شود امكانات و منابع مالی بیشتری برای فعالیت در این حوزه جذب كنیم تا در بخش‌های احداث زیرساخت و تامین اعتبارات مورد نیاز گروه‌های نمایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز