خبرگزاری کار ایران

داریوش بابائیان در گفتگو با ایلنا مطرح كرد:

بعضی‌ها در سینمای ایران یك شبه تهیه‌كننده می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۰۸

بیشتر فیلم‌ها دستوری و سفارشی است كه به تهیه‌كنندگانی داده می‌شود كه هیچ سابقه‌ای در تهیه‌كنندگی ندارند و یك شبه تهیه‌كننده شده‌اند.

ایلنا: داریوش بابائیان(تهیه‌کننده سینما) که هم اکنون فیلم یک فراری از بگبو؛ با تهیه‌کنندگی وی در سینماهای کشور در حال اکران است، مشکلات سینمای ایران را برای فیلم‌های کودک سنگین‌تر از فیلم‌های بزرگسال می‌داند اما معتقد است که فیلم‌های کودک نسبتا خوب فروخته‌اند. با داریوش بابائیان که تاکنون بیش از ۳۰ فیلم سینمایی را در سینمای ایران تهیه کرده است؛ درباره وضعیت این روزهای سینما گفتگو کرده‌ایم.

* وضعیت فروش فیلم یک فراری از بگبو چگونه است؟

__ فیلم تاکنون ۱۹۵ میلیون تومان در تهران و ۲۰۵ میلیون تومان در شهرستان فروش داشته است.

* یعنی میزان اکران فیلم رضایت بخش نبوده است؟

__ رضایت بخش نبوده اما نسبت به فیلم‌هایی که امروز بعضا با سرمایه گذاری‌های سنگین ساخته شده و فروش خوبی نداشته قابل قبول است البته اکران فیلم کودک و استقبالی که از این فیلم می‌شود را نباید با سینمای بزرگسال و فیلم‌های بزرگسال سنجید. فیلم‌های کودک و میزان استقبال بینندگان از آن‌ها را باید باهم بررسی کرد اما به هر حال مشکلات امروز سینمای ایران دامنگیر فیلم‌های کودک نیز شده است.

* فیلم‌هایی مانند کلاه قرمزی و بچه ننه در سینمای ایران خوب فروخته است؟

__ فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه یک فیلم کودک و یا نوجوان نیست در ثانی این فیلم یک استثنا در سینمای ایران است و نمی‌توان آن را ملاک ارزیابی درست قرار داد.

* چه مشکلاتی امروز سینمای ایران را آزار می‌دهد؟

__ سینمای ایران امروز تماما مشکل شده است و هیج جای آن بدون مشکل نیست. عملکرد شورای صنفی نمایش، تعطیلی خانه سینما، اختلافات تهیه کنندگان سینما باهم وضعیت را به یک بلبشوی تمام عیار تبدیل کرده است. از طرف دیگر زمانی که فیلم‌ها را از پرده پایین می‌آوردند و ارشاد از ان‌ها حمایت نمی‌کند مخاطب دیگر به سینما اعتماد نمی‌کند و از آن دور می‌شود.

اما مردم که از فیلم‌های انیمیشن و کودک خوب استقبال می‌کنند و این فیلم‌ها بالا‌ترین فروش را در بین شبکه نمایش خانگی دارد و به دنبال همین استقبال هم‌اکنون چند شبکه جدید انیمیشن روی ماهواره تاسیس شده است؟

درست است خانواده‌ها از فیلم‌های کودک استقبال می‌کنند اما این استقبال از سینما نیست بلکه از تکنولوژی‌های دیگر است. امروز فناوری در ایران به جای آنکه در خدمت سینما باشد بر ضدسینما شده است و مردم از تکنولوژی استفاده می‌کنند اما به سینما نمی‌روند.

* مدیران سینمایی که روند تولید فیلم‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنند؟

__ درست است فیلم ساخته می‌شود اما بیشتر فیلم‌ها دستوری و سفارشی است که به تهیه‌کنندگانی داده می‌شود که هیچ سابقه‌ای در تهیه‌کنندگی ندارند و یک شبه تهیه‌کننده شده‌اند. چنین فیلمی حتی اگر بازیگر خوب و کارگردان بزرگی هم داشته باشد بدلیل اینکه روند ساختش سفارشی است؛ موفق نمی‌شود.

* یعنی تهیه‌کننده غیرحرفه‌ای عامل اصلی وضعیت بد تولید در سینماست؟

__ دقیقا درست است به طور مثال در فوتبال یک فردی که می‌خواهد فوتبالیست شود و یا ورزش دیگری را ادمه دهد برای رسیدن به قهرمانی باید از دوران نوجوانی و کودکی فعالیت خود را آغاز کند و به مرور مراحل را طی کند و به رشد برسد و سرانجام بعد از چند سال در مسابقات ملی شرکت کند و قهرمان شود. اما امروز در هنر و بخصوص در سینما اینگونه نیست. افرادی که هیچ تجربه و سابقه‌ای ندارند یک شبه با دریافت پول و سفارش تبدیل به تهیه‌کننده می‌شوند. بسیاری از این افراد حتی تا ۵۰ سالگی هیچ اطلاعی از سینما نداشته‌اند و به کار دیگری مشغول بودند و بعد از بازنشستگی به سینما روی آورده‌اند. از طرف دیگر با آمدن این افراد؛ تهیه‌کنندگان باسابقه نیز بدلیل نبود فرصت کاری کنار می‌روند.

* یعنی اگر از فیلم‌ها استقبال نمی‌شود به دلیل همین سفارشی بودن فیلم‌ها و تهیه‌کنندگان است؟

__ زمانی که یک فیلم با یک تهیه‌کننده نابلد ساخته می‌شود؛ اثر قابل قبولی نمی‌شود و هر چند مردم به نام تهیه‌کننده دقت می‌کنند اما فیلم را براساس کیفیت می‌سنجند و نگاه می‌کنند و زمانی که فیلم مورد اسقبال نباشد؛ از آن حمایت نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز