خبرگزاری کار ایران

شاه‌آبادی در نشست رسانه‌ای جشنواره مدولباس فجر مطرح كرد:

هدف جدید ما ورود طرح‌ها به چرخه تولید است

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۶۰

شاه‌آبادی: در این زمینه هم از هر اقدام حاکمیتی و دخالت دولتی در طراحی لباس‌ها اجتناب کرده‌ایم تا آثار تولید شده بر مبنای میل مردم جامعه باشد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امروز (12دی) با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد در محل نشست های تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه در علم جامعه‌شناسی سه شاخصه برای هویت تعریف می‌شود، گفت: زبان، دین و پوشش شاخصه‌هایی هستند که اگر بخواهید با هویت یک ملت آشنا شوید می‌توانید به آنها رجوع کنید و با بخش مهمی از این هویت آشنا شوید.

او با اشاره به اینکه ما در بحث زبان یکی از قدیمی‌ترین ملل جهان هستیم و مساله دین نیز در کشور ما بسیار قابل توجه است؛ ادامه داد: در دوره پهلوی اول و پهلوی دوم هریک به نوبه خود به از بین بردن پوشش ملی و ایرانی تلاش کردند و با واردات لباس‌های غربی پوشش ایرانی را از میان بردند. اما ما امیدوار هستیم با تشکیل کارگروه مد لباس و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بتوانیم ذیل سند چشم انداز 1404 در بخش لباس و پوشش هم از نوع پوشش مبتنی بر هویت ملی و دینی خود برخوردار شویم.

این مدیر ضمن اشاره به دوره‌های گذشته نمایشگاه‌های مد و لباس؛ اظهار کرد: طی این مدت حلقه مفقوده تعامل فعالان عرصه پوشاک با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان متصل شد و با برگزاری نمایشگاه‌ها موفق به ایجاد پیوند میان این بخش‌ها شدیم.

شاه آبادی همچنین با بیان این مطلب که جشنواره امسال به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: فراخوان شرکت دیگر کشورها صادر شده و درحال برقراری با آنها هستیم که شرکت در جشنواره لباس ترکیه در همین راستا انجام شد. همچنین از کشور انگلستان برای شرکت و ارائه لباس‌ها در جشنواره لباس شهر لندن نیز درخواست‌هایی شده که در دست بررسی است.

وی افزود: ما با پشتوانه‌ای که از برگزاری جشنواره گذشته و خروجی 200 مدل طراحی شده که با استقبال مخاطبان مواجه شد وارد جشنواره مد و لباس فجر می‌شویم.

این مدیر طراحی و ارائه لباس‌های آقایان را یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره دانست و گفت: هدف ما از این پس عبور از طراحی صرف مدل لباس، و رسیدن طراحی‌های انجام شده به مرحله تولید پوشش است. در این زمینه هم از هر اقدام حاکمیتی و دخالت دولتی در طراحی لباس‌ها اجتناب کرده‌ایم تا آثار تولید شده بر مبنای میل مردم جامعه باشد.

شاه آبادی در خصوص ویژگی های دیگر این دوره از جشنواره بیان کرد: طراحی لباس برای پوشاک کودکان، منطبق با هنجارهای اجتماعی و عرف جامعه از دیگر ویژگی های این دوره است چون ناهنجاری‌هایی مانند به کار رفتن حروف انگلیسی و الگوهای غیر منطبق با موازین فرهنگی جامعه نیز در این زمینه احساس می‌شد همین طور طراحی پوشش مدارس یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از جشنواره خواهد بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌های کشور در رابطه با طراحی لباس گفت: از میان دانشگاه هایی که با آنها درحال مذاکره هستیم احتمالا همکاری با دانشگاه الزهرا سریع تر از باقی به سرانجام خواهد رسید.

او ادامه داد: امسال اولین گام جدی برای ظهور آنچه طی دو سال تلاش کارگروه مد و لباس انجام شده است را خواهیم دید و باید میوه و حاصل تلاش دو ساله را بچینیم.

شاه آبادی در ادامه بر لزوم همکاری دیگر نهادهای حکومتی در این رابطه تاکید کرد و گفت: انتظار ما از وزارت صنعت معدن و تجارت کمک به شبکه تولید لباس، حمایت از تولیدکنندگان این عرصه با ابزار موجود و همچنین تسهیل در روند واردات پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان لباس است در همین رابطه همچنین کمک به ساماندهی چرخه توزیع لباس یکی دیگر از انتظارات ما است.

وی در انتها تصریح کرد: رسانه ملی نیز باید به کمک ما بیاید تا فرهنگ سازی بهتر در این زمینه اتفاق بیفتد. ما در این دوره با برگزاری نخستین جشنواره فیلم و عکس مد لباس انتظار داریم در جهت تولید مواد تبلیغی و همچنین فرهنگ سازی بهتر برای مردم گام برداریم و امیدواریم نتیجه این اقدامات را بهار 92 به صورت عملی در جامعه احساس و شاهد حرکتی جدی در این حوزه باشیم.

دومین جشنواره مد و لباس از 10 تا 20 اسفند برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز