خبرگزاری کار ایران

علی زادمهر:

جشنواره فیلم فجر باید فصل نوینی در سینمای ایران باز كند

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۳۰

باید بازبینی نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشیم و در مورد بخش‌های مختلف آسیب‌شناسی شود تا ایرادات و کم و کاستی‌ها مشخص و جهت دهی شود.

علی زادمهر معتقد است  سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌تواند نقطه پرش و آغاز فصل جدیدی برای این رویداد مهم فرهنگی کشور باشد.


به گزارش خبرنگار ایلنا  به نقل از روابط عمومی سی و یكمین دوره جشنواره فیلم فجر، علی زادمهر منتقد سینما  با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر جوانی را پشت سر گذاشته و به دوره می‌انسالی و تکامل وارد می‌شود افزود: باید بازبینی نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشیم و در مورد بخش‌های مختلف آسیب‌شناسی شود تا ایرادات و کم و کاستی‌ها مشخص و جهت دهی شود.


وی در مورد بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: این بخش تا دوره بیست نهم هدف مشخصی نداشته است یعنی ساختار این بخش به شکلی بود که تنها یک سری از فیلم‌هایی که در خارج از ایران به نمایش در می‌آمد وارد جشنواره ما می‌شد ضمن اینکه این فیلم‌ها در بعضی جشنواره‌های دیگر هم به نمایش در آمده بود.


زادمهر افزود: از دوره سی‌ام به بعد این بخش هدفمند شد نشان داد که این جشنواره‌ای است که نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند و طبعا اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که یکی از این اهداف بحث ضد صهیونیستی بودن، ضد آمریکایی و ضد استکبار جهانی بودن است به طور مثال برگزاری همایش‌هایی نظیر هالیوودیسم و سینما، بیداری اسلامی و جنبش عدم تعهد‌ها که امسال مطرح شده است نشان دهنده این است که جشنواره در بخش بین الملل در راستای نظام حرکت می‌کند و می‌تواند روند خوبی در جهت هدفمند شدن بخش بین الملل جشنواره باشد.


کارگردان مستند «به دیوار نگاه کن» در مورد نمایش فیلم‌های روز جهان در بخش بین الملل جشنواره نیز خاطرنشان کرد: باید فیلم‌هایی را در این بخش به نمایش درآورد که با اهداف جشنواره هماهنگ باشد یعنی فیلم‌هایی که کمتر دیده شده است و سینماهای جهان کمتر به آن توجه کرده است.


زادمهر همچنین در مورد برگزاری همزمان جشنواره در تهران و سایر استان‌ها نیز گفت: دو دوره است که جشنواره علاوه بر تهران در سایر استان‌ها هم برگزار می‌شود که کاری بسیار مثبت است زیرا بحث خروج مرکزیت از تهران که یکی از اهداف دولت است و ضمن اینکه این شعار که جشنواره برای تمام ملت ایران است را مورد توجه قرار می‌دهد و به نوعی چ‌تر سینمای ایران در کل کشور باز می‌شود و تمام علاقه مندان می‌توانند از این چ‌تر استفاده کنند.


این منتقد سینما با بیان اینکه امسال جشنواره در ده استان قرار است برگزار شود گفت: این همزمانی کاری بسیار ارزنده و مثبت است زیرا حضور جشنواره در استان‌ها یکی از نشانه‌های این است که ما در جمهوری اسلامی به شهروند درجه اول و دوم اعتقادی نداریم یعنی به‌‌ همان اندازه که شهروندان تهرانی حق دارند از جشنواره فیلم فجر استفاده کنند علاقمندانی که در شیراز، تبریز، قم و... هم زندگی می‌کنند حق دارند از این جشنواره بهره ببرند البته برگزاری این بخش به دلیل محدودیت امکانات و نرسیدن فیلم‌ها در برخی استان‌ها مشکل است اما در مجموع نیت برگزارکنندگان بسیار قابل تقدیر است.


کارگردان مستند «جریمه» با بیان اینکه بازار فیلم و بخش بین الملل باید عملکرد توامان داشته باشند افزود: متاسفانه ما نه تنها در بازارهای اروپایی بلکه در منطقه هم آنچنان که باید و شاید نتوانستیم بازار خوبی برای فیلم‌های ایرانی داشته باشم. فکر می‌کنم اگر بازار فیلم فجر با تمرکز بر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و با چشم انداز آسیای دور و اروپا برنامه ریزی کند می‌تواند موفق‌تر از دوره‌های قبل عمل کند.


مدیر سایت اولین دوره جشنواره فیلم‌های ویدئویی در مورد اکران فیلم‌های جشنواره به صورت دیجیتال گفت: هرچه جلو‌تر می‌رویم فیلمسازی راحت‌تر شده و دیگر دوربین آن دستگاه عظیمی که روی دست می‌گرفتند نیست امروز دوربین در دست فیلمبردار تبدیل به قلم شده است و با یک دست به راحتی می‌توان دوربین‌ها را حمل کرد و زوایا را تغییر داد تا آنجا که گروه‌های فیلمسازی کوچک‌تر شده است. به همین دلیل در بخش نمایش فیلم هم باید به سمت دیجیتال حرکت کنیم زیرا با توجه به تحریم‌ها دیگر برای ما به صرفه نیست تا نگاتیو‌های گران بخریم و هزینه لابراتوار بدهیم تافیلم بسازیم و در سینما‌ها به نمایش درآوریم.


زادمهر همچنین در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: درست است که عباسیان اولین سالی است که می‌خواهد جشنواره فیلم فجر را برگزار کند اما سابقه برگزاری در جشنواره‌های مختلف و هفته فیلم‌ها را دارد. انتخاب عباسیان از این جهت حایز اهمیت است که وی تجربه‌های خوبی در زمینه برگزاری هفته‌های فیلم در جشنواره‌های خارجی و جشنواره فیلم‌های ویدئویی دارد ضمن اینکه او در سال‌های قبل به عنوان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و در جریان جشنواره فیلم فجر بوده است.


وی افزود: اینکه امسال عباسیان به عنوان مدیر اجرایی جشنواره حضور پیدا کرده امری است مثبت و از طرفی ایشان به عنوان مدیر رسانه‌های تصویری می‌توانند به جشنواره بسیار کمک کند زیرا جشنواره همیشه از خلاء اینکه یک نهاد مستحکم و مجری که بتواند جشنواره را برگزار کند رنج می‌برد و امسال این جشنواره توسط نهادی رسمی که خود دستی بر فیلمسازی هم دارد و با مقوله سینما آشنا است برگزار می‌شود و این امر نکته‌ای بسیار مثبت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز