خبرگزاری کار ایران

شمقدری:

عكس یك هنر قرآنی است

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۴۵

عکس و عکاسی یکی از قرآنی‌ترین هنرهاست زیرا به این نوع فعالیت در قرآن تاکید شده. در قرآن آمده که چرا انسان نگاه نمی‌کند که خدا شتر را چطور خلق کرده است.

 ایلنا: با معرفی برگزیدگان جشنواره، رونمایی از کتاب و افتتاح نمایشگاه جشنواره ملی عکس ایران رسماً کار خود را آغاز کرد
جشنواره ملی عکس ایران با معرفی برگزیدگان در دو بخش مسابقه طبیعت زیبای ایران و طبیعت و تولید ملی روز گذشته – ۲۴ دی ماه – کار خود را در موسسه فرهنگی و هنری صبا با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،این جشنواره که حاصل انتخاب ۱۲۰ عکس از میان ۳۶۷۷عکس از ۷۳۳ عکاس بود عصر روز گذشته با معرفی ۹ برگزیده در دو بخش و همچنین رونمایی از کتاب جشنواره و افتتاح گالری عکس در تهران برای مدت ۱۴ روز ادامه خواهد داشت.
پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران کلیپ دوره گذشته جشنواره به نمایش در آمد.

اولین سخنران این مراسم هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره ملی عکس ایران بود. وی با بیان نکاتی در خصوص برگزاری این دوره نوید تاسیس کانون عکس در سی مرکز استان کشور را داد.

دبیر دومین جشواره ملی عکس ایران در ابتدای سخنانش با اشاره به پیشینه عکاسی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: همانطور که می‌دانیم انجمن هرگز از آموزش فارغ نبوده و متاسفانه یک وقفه‌ای در دوره‌های آموزشی آن افتاد که سعی می‌کنیم با همکاری شما و اساتید آن را جبران کنیم.

میرزاخانی با اشاره به جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان گفت: در انجمن، مقوله عکس از جشنواره‌های منطقه‌ای جدا نشد و در حاشیه جشنواره‌های منطقه‌ای همواره جشنواره عکس داشته‌ایم و ان شا ا.. به زودی با برگزاری چهل و نهمین دوره جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شاهد برگزاری مستقل این بخش همچنان خواهیم بود.

دبیر جشنواره، دلیل انتخاب موضوع این جشنواره را به دلیل جامعه گسترده‌ای که با این موضوع سروکار دارند ابراز کرد و ادامه داد: موضوع عکاسی طبیعت قشر بزرگی را تحت پوشش قرار می‌دهد. سینماگران و عکاسانی که دوست دارند از زیبایی ایران لحظاتی را ثبت کنند. اتخاب این حوزه با عنوان یک زبان گویا از زیبایی‌های کشورمان با همفکری که با اهالی آن شد اتفاق میمونی بود که سال گذشته ۱۲۴ عکس انتخاب و در یک کتاب فاخر منشر شد.

میرزاخانی به ارائه مجموعه عکسهای منتخب جشنواره در فستیوال‌های خارجی و بازارهای بین المللی به عنوانی یک کالای فرهنگی فاخراشاره کرد و گفت: اکثر فستیوال‌های خارجی فیلم مستند و کوتاه از این کتاب بهره‌مند شد. من خودم به بیش از ۴۰ مدیر جشنواره، فیلمساز و تهیه کننده در جشنواره‌ها و بازار‌ها کتاب را هدیه کردم که موجب دگرگونی تصور ذهنی از ایران شد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به تبلیغات منفی از کشور ایران و جهان سومی نامیدن آن در کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: عکس به عنوان یک رسانه و حوزه عام اثر گذار در یک لحظه توانست واقعا اثرات جدی در ایران‌شناسی انجام دهد و من تلاش کردم مسئولین محترم میراث فرهنگی و گردشگردی در این برنامه در کنار شما باشند و متاسفانه جای این عزیزان خالی است و اگر زیبایی ایران از طریق این مدیا در اختیار توریست‌ها و علاقه مندان قرار بگیرد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین مردم ایران را مردمی با ذوق و علاقه به سفر خواند و گفت: قطعا دیدن این عکس‌ها موجب برنامه ریزی برای سفرهای آتی ما هم خواهد بود.

دبیر جشنواره ملی عکس ایران به برنامه ریزی انجام شده در زمینه عکاسی در انجمن طی دوره جدید فعالیت آن اشاره کرد و گفت: در طرح درس‌های بلند مدت فیلمسازی؛ عکاسی به عنوان یک پایه در فیلمسازی گنجانده شده زیرا عکاسی برای قاب بندی، زیبا‌شناسی، تفسیر و عمق میدان و دگوپاژ ضروری است و لذا ما از این مقوله غفلت نکردیم و در دوره‌های فیلمسازی عکس را به عنوان یک درس مهم در ترم یک گنجانده‌ایم و توانسته‌ایم با این متد جدید عده زیادی را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: درحوزه عکاسی شاخص هم ورود کرده‌ایم. طرح درس عکاسی پرتره هم آماده شده و به زودی به دفا‌تر انجمن در سراسر کشور می‌رود و دعوت می‌کنم که از این پتانسیل علاقه مندان استفاده کنند.

بانک اطلاعاتی عکاسان سراسر کشور از دیگر موارد اشاره شده توسط میرزاخانی بود و در این رابطه گفت: اساتید زبده‌ای در دفا‌تر ما در حال تدریس هستند و در شاخه‌های دیگر هم فعالیت خواهیم کرد مثل طبیعت و خبری که این کار در حوزه آموزشی و فرهنگی انجمن در حال برنامه ریزی است.

ادامه بخش صحبتهای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران آمار آموزش آن بود. آموزش ۶۵۰ عکاس در درون تکدرس سال ۹۱ در ۵۴ دفتر، آموزش ۱۱۵۰ نفر در ۴۰ دفتر در ترم اول ورودی سال ۹۱ آموزش بلند مدت فیلمسازی، آموزش ۷۵۰ نفر در ۴۰ دفتر در تکدرس عکاسی سال ۹۰، همچنین ترم اول سال ۹۰ – ۹۱ در ۴۰ دفتر آموزش ۸۵۰ نفر در مجموع، آموزش ۲۵۰۰ علاقه‌مند به عکاسی رقم چشمگیری است که در این مدت اتفاق افتاده است.

میرزاخانی با تقدیر از توجه ویژه ریاست سازمان سینمایی به خانواده جوان و علاقه‌مند به عکاسی و همچنین هیئت داوران دوره اول و دوم جشنواره خبری دیگر را اعلام کرد.

بحث آخر این مدیر فرهنگی بیان این مطلب بود که به یاری خدا کانون عکس انجمن سینمای جوانان را در مرکز سه استان به شکل نمونه راه اندازه شده که با استقبال خوب و در خوری همراه بوده و انجمن در صدد است با راه اندازی کانون عکس در کلیه دفا‌تر انجمن سینمای جوانان در مراکز استان‌ها پایگاه محکم تری در دفا‌تر و شهرستان‌ها برای این هنر فراهم نماید و با امکانات عکاسی آنالوک و دیجیتال گام موثرتری در این حوزه ورسانه مستقل بردارد.

پس از نمایش کلیپ عکسهای این دوره از جشنواره، جواد شمقدری دومین سخنران این مراسم بود.

راه اندازی مجددعکاسی در انجمن و حرکت پرشتاب و سرعت آن از ابتکارات مدیریت انجمن در دوره اخیر بود.

وی در ابتدا با قدردانی از داوران که قبول زحمت کردن و عکسهایی که بسیار داوریش سخت بود را مورد بررسی قرار دادند صحبت‌هایش را آغاز کرد.

شمقدری گفت: برداشت من از عکاسی این است که عکس و عکاسی یکی از قرآنی‌ترین هنرهاست زیرا به این نوع فعالیت در قرآن تاکید شده. در قرآن آمده که چرا انسان نگاه نمی‌کند که خدا شتر را چطور خلق کرده. نگاه کردن با تفکر و تامل و به دور از سطحی نگری که آسمان‌ها چطور برافراشته شده و زمین با تمام زیباییی‌هایش گسترش یافته چیزی است که قرآن همه را به آن دعوت کرده است.

عکاس این ماموریت را برعهده می‌گیرد و ما که در روزمردگی قرار گرفته‌ایم، در یک لحظه این پیام قران را تکرار کنیم از طریق قابی که عکاس ما گرفته به خلقت و آفرینش نگاه کنیم.

معاون وزیر برای عکاسی ویژگی‌هایی قائل شد که دو ویژگی مهم آن را ذکر کرد.

وی در ویژگی اول عکس گفت: در عکس هنرمند و عکاس خود را درون آن وارد نمی‌کند. هرچند عکس حاصل تجربه و توان خلاقانه و هنری عکاس است اما قابی است از واقعیت که در اختیار قرار می‌دهد و اثری است که در مقابل چشم او در لحظه‌ای ایجاد شده و عکاس در لحظه آن را ثبت کرده و شکار کرده اما در عرصه تئا‌تر و موسیقی و سینما هنرمند خیال خود را و خلاقیتی از خود را همراه می‌کند. حال آنکه عکاسی در لحظه رخ می‌دهد و یک خیال در لحظه ایجاد می‌شود و ما نمی‌توانیم در آن تاثیری بگذاریم.

شمقدری در تآثیر گذاری عکس گفت: بار‌ها از یک منظزه و یا دشت عبور کرده‌ایم ولی وقتی‌‌ همان را در قاب عکس می‌بینیم نظر ما را جلب می‌کند پس بی‌واسطه‌ترین هنر است برای بیان یک روایت و یا یک موضوع.

دوم هنر عکاسی بدور از چار چوب‌ها ما را در مقابل عکسی قرار می‌دهد که موجب می‌شود ما به یک کشف جدید برسیم. سینما جادو می‌کند و یا موسیقی عالمی است که انسان را وارد لحظه می‌کند اما هنر عکاسی اجازه می‌دهد خودمان به کشف و واکاوی موضوع بپردازیم که در عکاسی جلوه می‌کند.

شمقدری به تاثیر عکس در انسان اشاره کرد و گفت: گاهی یک عکس قدرت نفوذ و اثرات ناخودآگاهی دارد که در یک لحظه می‌تواند به ما یک انرژی و یک شعفی را وارد نماید.

ادامه صحبت‌های شمقدری به جدا شدن ماموریت عکاسی از حوزه معاونت سینمایی بود که در این رابطه گفت: در یک مقطعی ماموریت عکاسی از معاونت سینمایی جدا شد و به معاونت دیگری رفت حالا درست بود یا نه وارد نمی‌شویم اما باعث شد که حداقل به نظر برسد که افتی به وجود آمد.

وی با شاره به ابتکارات مدیریتی میرزاخانی گفت: آقای میرزاخانی مطرح کرد که عکاسی را بار دیگر حداقل در انجمن احیا کنیم و این ابتکار ایشان بود همانند ابتکارهای دیگری که در دوره مدیریت ایشان ایجاد شد و من موافقت کردم و حاصل کار با شتاب خوب به نقطه بسیار خوبی رسیده و این مجموعه عکس در سفرهای خارجی که همراه بردم آن قدر متقاضی داشت که من خوشنود شدم و طبیعت زیبای ایران و هنر خلاقه عکاسان سراسر کشور موجب عکسهای بسیار زیبایی شد و در قاب بسیار خوب چشم هر ناظری را به تحسین واداشته و مشتاق دیدار آن کرد. امیدواریم این هنر در عرصه‌های دیگر در انجمن گسترش یابد همانند عکاسی اجتماعی و...

شمقدری موضوع طبیعت ایران را نقطه شروع بسیار خوبی دانست و گفت: باید این موضوع ادامه یابد که با همت و راهنمایی اساتید ادامه خواهد داشت اما آداب، فرهنگ و سننی که ما داریم می‌تواند ثبت شود و برای آیندگان به یادگار بماند که در حال نابودی است و گسترش شهر‌ها و ارتباطات و راه‌ها موجب آن شده و عکاس می‌تواند عناصر فرهنگی ما را در زوایای مختلف زندگی اجتماعی قومی وقبیله‌ای ثبت کند و در اینترنت عرضه شود و همگان آن را ببینند بسیار با ارزش است. زیرا عکس یک زبان گویا و بین المللی است و می‌تواند برای همه مورد استفاده قرار بگیرد.

شمقدری ضمن تاکید بر ادامه داشتن این حرکت گفت: امیدوارم این جشنواره بدون وقفه برگزار شود و هنر عکاسی هنری جاودان است و باید در تمامی عرصه‌ها از آن بهره‌مند شویم.

در بخش بعدی این مراسم رونمایی از کتاب جشنواره توسط ریاست سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و همچنین علی قلمسیاه نماینده هیئت داوران انجام شد و کتاب و صفحاتی از آن به حاضران نشان داده شد. در این زمان میرزاخانی اعلام کرد به زودی تقویم رومیزی حاصل این عکس‌ها نیز منتشر خواهد شد و ادامه داد: باید برای شما هنرمندان عکاس برنامه ریزی‌های جدی انجام شود و ما به سهم خود این کار را خواهیم کرد.

پس از اجرای موسیقی سنتی دف، نی و تنبک که به مناسبت ورود به ماه ربع الاول برنامه ریزی شده بود علی قلمسیاه رئیس هیئت داوران برای قرائت بیانیه دعوت شد.

وی قبل از قرائت بیانیه داوران به تلاش تاثیرگذار انجمن سینمای جوانان ایران طی دو سال اخیر از منظر عکاسی اشاره کرد و گفت: انجمن سینمای جوانان ایران رفتاری بسیار محترم و با ارزش را نسبت به خیلی از بخش‌ها ایجاد کرد و بلافاصله بعد از برنامه ده روز با عکاسان شاهد برنامه‌ای هستیم که اصلا تصور نمی‌کردم بعد از یک دوره در سال گذشته ادامه یابد و آن هم در‌‌ همان زمان دقیقی که در مراسم سال گذشته از سوی دبیر جشنواره یعنی ۲۴ دی ماه سال ۹۱ اعلام شده بود و این یک نظم بی‌سابقه است که باید به عنوان یک فرآیند ارزشمند مدیریتی به آن نگاه کرد.

از برخورد محترمانه انجمن با عکاسی و ارزشی که برای آن قائل شد تشکر می‌کنم و امیدوارم این روند رو به رشد ادامه یابد وانضباط برگزاری این جشنواره بسیار قابل توجه بود.

سپس به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت:
بیانیهٔ هیئت داوران دومین جشنواره ملی عکس ایران
بر این اصل راسخ‌ایم، که داوری عبور از پوسته‌های بیرونی و رسوخ به درون هر موضوع قابل قضاوت است. آنچنان که عبور از لایه‌های تعاریف و شناخت به درک و توصیف و تفسیر منتهی شود و به میزان و عیار وزین قضاوتی تبدیل گردد که نتیجه حاصل از آن محوری اساسی برای توسعه دانش و بینش مخاطبان آن گردد.

هیات داوران این جشنواره با نگاهی به آنچه نتیجهٔ اولین جشنواره ملی عکس با موضوع «طبیعت زیبای ایران» بود، بر این اصل پای فشردند که اتفاق نظر در تعیین هدف دومین جشنواره و درکی که از بیانیه و مفاد متن فراخوان دست داده است محصول اندیشه و نگاه بیش از ۶۷۰ نفر از جامعه عکاسان کشورمان را به دبیرخانه جشنواره در انجمن سینمای جوان رهنمود ساخته و در همین پایگاه اولیه محدودیت‌های خاص خود را نیز به همراه دارد. اگرچه بیانیه فراخوان دومین جشنواره: «توانمندی عکاس و نوآوری و کشف قاب شخصی و ورود به مفاهیم هنرمندانه از پدیده‌های پیرامون را تشویق کرده است». لکن چارچوب اصلی «طبیعت زیبای ایران» به عنوان شناسنامه عکس در دومین جشنواره نیزمحور قرار گرفته است.

هیات داوران با عنایت به مفاهیم فراخوان و طبیعت زیبای ایران دست بازتری را برای کشف نگاه ناب و انتخاب قاب تاره تری از هنر عکاسی در دومین دوره جشنواره عکس ملی نسبت به دورهٔ اول، ستون اصلی داوری خویش قرار داده‌اند.
هیات داوران با برازندگی، چالش‌های فرهنگی و هنری را با کشف رمز هم پوشانی‌ها ی معنی دار به فرصت‌ها یی از داوری آگاهانه و احترام به آرای یک دیگر تبدیل کرده و آن را توفیق بزرگی برای کار فرهنگی- هنری مشترک خود می‌دانند.
هیات داوران، این اعتقاد خود را رسانه‌ای می‌سازد، که طبیعت زیبای ایران با نگاه عکاسانه و خلاق می‌تواند به هنر زیبای طبیعت ایران تبدیل و ماندگار‌تر گردد.

 هیات داوران بر این باورند که عکاسی باید بتواند خود را از سایر هنرهای تجسمی و نمایشی متمایز سازد و جایگاه عکس را در فرهنگ امروز کشورمان به عنوان رسانه بر‌تر، امتیاز و اعتبار بخشد، و بر این باورند هر اتفاق عکاسی در کشور باید مورد استقبال قرار گرفته و با انتقاد آگاهانه علمی و هنری موجب رشد برازنده عکاسی ایران بشود.

هیات داوران از میان بیش از ۳۸۰۰ قطعه عکس رسیده به دبیرخانه جشنواره جمعا ۱۲۰ عکس به شرح ۱۰۳ عکس در بخش اصلی و ویژه و تعداد ۱۷ قطعه عکس از میان آثاررسیده را برای بخش طبیعت و تولید ملی برای نمایشگاه و نشر دومین کتاب جشنواره ملی عکس ایران برگزیده‌اند و بدینوسیله مراتب قدردانی خود را از شرکت کنندگان محترم در این جشنواره ابرازمی دارند و آن را فرصت ارزنده‌ای برای آیندهٔ عکاسی کشورمان می‌دانند.

هیات داوران به مناسبت فراخوان و برپایی نمایشگاه و اختصاص جوایز ارزنده و آنچه که براثر این اهتمام تبدیل به چالش چاره ساز و پیش برنده فرهنگی شده و موجب ارتقاء سطح هنری عکاسی کشورمان به ویژه در میان نسل جوان می‌گردد، از انجمن سینمای جوانان تمجید به عمل می‌آورند و از جناب آقای هاشم میرزا خانی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر محترم این جشنواره ملی و همکاران ارجمندشان صمیمانه قدردانی می‌نمایند.

علی قلمسیاه- مسعود زنده روح کرمانی- علی اصغر داود آبادی فراهانی- سعید محمودی ازناوه- کیارنگ علایی
در ادامه اسامی برگزیدگان در دو بخش طبیعت زیبای ایران و طبیعت و تولید ملی به شرح ذیل اعلام شد:
در بخش طبیعت زیبای ایران
دیپلم افتخار «دومین جشنواره ملی عکس ایران» به همراه یک میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود به آقای مهدی نورمحمدی از ایلام
دیپلم افتخار «دومین جشنواره ملی عکس ایران» به همراه یک میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود به آقای میعاد آخی از اهواز
دیپلم افتخار «دومین جشنواره ملی عکس ایران» به همراه یک میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود به آقای ابراهیم باختری بناب از اصفهان
دیپلم افتخار در بخش استعداد جوان به همراه مبلغ پنج میلیون ریال در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» اهدا می‌شود به آقای مهران میرزایی از مشهد
دیپلم افتخار به عنوان نفر سوم به همراه مبلغ ده میلیون ریال در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» اهدا می‌شود به خانم سمانه نفیسی از اصفهان
دیپلم افتخار به عنوان نفر دوم به همراه مبلغ دوازده میلیون ریال در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» اهدا می‌شود به آقای مهدی سعادت ازارومیه
دیپلم افتخار به عنوان نفر اول به همراه مبلغ پانزده میلیون ریال در دومین جشنواره ملی عکس ایران اهدا می‌شود به آقای جلال شمس آذران از تبریز
بخش ویژه – طبیعت و تولید ملی
دیپلم افتخار به عنوان نفر سوم در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» در بخش ویژه طبیعت و تولید ملی به همراه مبلغ پنج میلیون ریال اهدا می‌شود به آقای مهدی سعادت از ارومیه
دیپلم افتخار به عنوان نفر دوم در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» در بخش ویژه طبیعت و تولید ملی به همراه مبلغ هفت میلیون ریال اهدا می‌شود به آقای امیر مینابیان از بندرعباس
دیپلم افتخار به عنوان نفر اول در «دومین جشنواره ملی عکس ایران» در بخش ویژه طبیعت و تولید ملی به همراه مبلغ ده میلیون ریال اهدا می‌شود به آقای سید مدیار شجاعی فر از اهواز
در پیان مراسم کلیپ عکسهای برگزیده به نمایش در آمد و از سوی دبیر جشنواره از هیئت داوران نیز تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم علاوه بر مسئولین و مدیران، عکاسان سر‌شناس کشور و همچنین خبرنگاران و عکاسان اصحاب رسانه و مطبوعات و عکاسانی که آثارشان در نمایشگاه بود و هنرمندان حاضر بودند.

جواد شمقدری ریاست سازمان سینمایی و امورسمعی و بصری، سعید رجبی فروتن، شفیع آقامحمدیان، اسفندیار شهیدی، اسماعیل عباسی، فرزاد هاشمی، علی قلمسیاه، علی اصغر داود آبادی فراهانی، سعید محمودی ازناوه، مسعود زنده روح کرمانی، محمود عبدالحسینی، حسین منزه، امیرعلی جوادیان، محمود سالاری، محمد روح الامین، سعید ربیعی، امیرحسین بیدمشکی‌پور، مجید اکبرشاهی، مژگان زرگر، عاطقه حقیقی در این مراسم حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز