خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد:

كشن‌فلاح: نوسانات بازار ارز برنامه‌های ما را بهم ریخت

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۸۶

در اختتامیه این دوره از جشنواره مراسم بزرگداشت بهروز بقایی، محمود استاد محمد و ثریا شیرازی برگزار می‌شود.

ایلنا: نشست رسانه‌ای سی و یكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز(25دی ماه) با حضور قادر آشنا مدیركل مركزهنرهای نمایشی، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و حسن كشن‌فلاح دبیر جشنواره در سالن نشست‌های مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شریعتی ابتدا با اشاره به اینكه بخش رادیو تئاتر امسال نیز همچون دوره‌های اخیر در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: در این بخش از میان 120 اثر رسیده به دبیرخانه و در نهایت 12اثر برگزیده شده است كه 6عدد آن مربوط به تهران و 6عدد از استان‌های دیگر در جریان جشنواره اجرا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره سی و یكم در ادامه به بخش‌های آیینی و فجر استانی اشاره كرد وادامه داد: محوطه باغ موزه قصر، محوطه خانه هنرمندان ایران و فضای محیطی مجموعه تئاتر شهر میزبان تئاتر خیابانی می‌شود.

وی همچنین به استان‌های میزبان بخش تئاتر فجر استانی اشاره كرد و اظهار داشت: امسال برای میزبانی این بخش تقاضاهای زیادی دریافت شد كه از میان‌ آنها 5 استان البرز، سمنان،‌ فارس، گلستان، كهكیلویه و بویراحمد به عنوان میزبان معرفی شدند.

قادر آشنا مدیركل مركزهنرهای نمایشی در ادامه این نشست، ضمن تقدیر از حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر در دبیرخانه جشنواره به نكات مورد نظر سیاست‌گذاران این دوره اشاره كرد و گفت: یكی از نكات مهم مورد نظر اعضای شورا، حضور آثار و برگزاری جشنواره با كیفیتی درخور و شایسته نام این رویداد هنری است كه در اكثر نقاط جهان شناخته شده است.

وی در ادامه به حضور پررنگ نسل جوان اشاره كرد و ادامه داد: ما برای هنرمندان پیشكسوت احترام زیادی قائل هستیم اما امروز دانشجویان این اساتید گوی سبقت را از معلمان خود ربوده‌اند كه موجب شد نسبت به این عزیزان حضور پررنگ‌تری داشته باشند و شاهد مشاركت سه نسل از هنرمندان در این دوره باشیم.

این مدیر همچنین به بخش پژوهش در این دوره نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در این زمینه اتفاق نظر داشتیم كه بعد از گذشت سی دوره از برگزاری این رویداد امروز زمان آن فرا رسیده تا نگاهی آماری و مقایسه‌ای با جشنواره‌های دیگر كشورها داشته باشیم، به همین دلیل سفارش بررسی تحلیلی، آماری و مقایسه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با 30جشنواره تئاتر در جهان به دوستان متخصص داده شد كه نتیجه‌ آن قطعا می‌تواند برای برگزاركنندگان دوره‌های آینده راه‌گشا باشد.

آشنا همچنین بر اولویت اجرای عمومی آثاری كه در جشنواره حضور یافته‌اند نیز اشاره و تصریح كرد: قبلا هم اشاره كرده‌ام كه اولویت ما برای حمایت از آثار جهت اجرای عمومی در سال 92 شركت در جشنواره تئاتر فجر به عنوان ویترین تئاتر كشور خواهد بود. اما این صحبت به معنی تسهیلات ویژه نیست و همه آثار امكان اجرای عمومی دریافت می‌كنند منوط به طی شدن روند برنامه‌هایی كه سالن‌های نمایش برای خود درنظر گرفته‌اند. آثار در نوبت اجرا قرار می‌گیرند و ما نیز از اجرا آن‌ها حمایت می‌كنیم.

این مدیر در انتها در پاسخ به سوالی بابت میزان كمك‌ مالی به گروه‌های نمایشی، گفت: میزان مبلغی كه به گروه‌ها تعلق گرفت از نظ ما قطعا كم است، به هرحال همه ما در این كشور زندگی می‌كنیم و متوجه بالا رفتن هزینه‌ها هستیم اما از طرفی همین میزان بودجه را در اختیار داشتیم كه باید به نوعی با مدیریت درست هزینه می‌شد. طی رایزنی‌هایی كه با مجلس و دولت درحال پی‌گیری است تلاش می‌كنیم هنر تئاتر در بودجه‌بندی سالیانه كشور از اهم موارد مورد نظر هیئت دولت و كشور باشد.

پیمان شریعتی در ادامه به سوالی مبنی‌بر وجود شبهه در میزان كمك هزینه‌های پرداخت شده به گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره، بیان كرد: تمامی گروه‌های حاضر در جشنواره به جز تئاتر خیابانی و مناطق دو قسط اول خود را دریافت كرده‌اند. تنها هنرمندان حاضر در بخش نگاه ویژه یك قسط دریافت كرده‌اند، آن هم به این دلیل كه در قسط نخست نیمی از كمك به آن‌ها پرداخت شده بود.

دبیر اجرایی جشنواره سی و یكم، همچنین به سوالی درباره حذف بازار جشنواره در دوره جدید اشاره كرد و گفت: همه آگاه هستیم بازار جشنواره در قالب جشنواره‌های معتبر جهان به صورت بینال و هر دوسال یك‌بار برگزار می‌شود، امسال تلاش كردیم به این شیوه عمل كنیم چون طی این بازه زمانی آثار بسیار خوبی برای ارائه به میهمانان در بازار فراهم می‌شود.

نوسانات بازار ارز و نرخ تورم برنامه‌های ما را به هم ریخت

حسن‌ كشن‌فلاح در این جلسه با بیان اینكه خود را خادم هنر تئاتر می‌دانم ‌و همواره چه در عرصه آموزش و چه فعالیت‌های اجرایی تلاش كردم این هنر بالنده باشد، گفت: در این دوره از جشنواره با توجه به تحریم‌ها و مشكلاتی كه وجود داشت108 اثر متقاضی شركت دریافت كردیم كه نشان می‌دهد به عنوان یك جشنواره معتبر در جهان شناخته شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: اما شرایط فرهنگی و اقتصادی موجب شد تنها تعداد محدودی از آثار را برای حضور انتخاب كنیم تا در كنار نمایش‌های تولید شده در كشور برای آشنایی بیشتر هنرمندان داخلی روی صحنه بروند.

این مدیر همچنین به مشكلات اقتصادی برنامه‌ریزان این دوره اشاره كرد و افزود: گرانی بلیت هواپیما مثلا از دومیلیون به هفت میلیون تومان هنگام بسته شدن بودجه جشنواره پیش‌بینی نمی‌شد كه همین مسئله به نوعی ما را با بحران مواجه كرد و باعث شد دست ما بسته باشد. در همین شرایط بسیاری از گروه‌های خارجی هم درخواست دریافت هزینه‌ مالی بیشتری داشتند یا تعداد عوامل تولید زیادی داشتن كه پذیرایی از آن‌ها به همین دلایل امكان‌پذیر نشد. بودجه جشنواره امسال نسبت به سال گذشته تغییری نكرده و كسری نداشته است اما تورم و نوسانان بازار نرخ ارز برای ما مشكل ایجاد كرد.

دبیر جشنواره سی و یكم با تاكید بر اینكه توجه به جوانان در دستور كار بوده است، اظهار كرد: به نظر می‌رسد آثار این رویكرد در تركیب آثار كاملا نمایان باشد و تلاش كرده‌ایم محدودیتی برای حضور در این رویداد وجود نداشته باشد.

این مدیر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل حذف تالار مولوی از لیست میزبانان جشنواره عنوان كرد: سالن‌ تالار مولوی تا دوشب پیش هم در لیست بود اما به دلیل تقاضای بالای مالی مسئولان این تالار و عدم توان ما در پرداخت اعلام كردند میزبان نخواهند بود و در نتیجه لیست ما تغییر كرد.

كشن‌فلاح در ارتباط با تركیب هیات داوران این دوره نیز بیان كرد: در زمینه داوری تلاش كردیم از دخالت دادن سلیقه دوری شود و آثار با نگاهی علمی مورد قضاوت قرار بگیرد و نگاه آگاهانه پشتوانه این جریان باشد، این خصوصیت در تركیب اسامی هم كه اعلام كردیم رعایت شده است.

او در زمینه نظارت و ارزشیابی آثار نیز بیان كرد: حضور این مجموعه برای دیدن آثار نگاه نظارتی نبود چون ما در مرحله انتخاب متون به دیدگاه و نظر جشنواره دقت داشتیم. حضور این گروه با نگاهی كاملا علمی و تنها برای مشاوره و كمك به گروه‌ها بود كه موجب شد بعضی آثار نیز مشكلات اجرایی خود را رفع كنند. باید بر این نكته تاكید كنم كه در این دوره كمترین موارد اشكال را در زمینه داشتیم كه نتیجه آن مورد قضاوت شما و منتقدان قرار خواهد گرفت.

این مدیر همچنین مشكلات و هجم بالای كارها را دلیل عدم پاسخگویی به سوالات خبرنگاران طی این دوره دانست و تصریح كرد: در دوره‌های گذشته كار ساده‌تر بود اما در این دوره من شخصا در همه مراحل كنار دوستان حضور داشتم و اكثر آثار را كه امكان ارزیابی برای من فراهم بود كنار گروه‌ ارزیابی و همراه آن‌ها تماشا كردم. تعدادی از آثار نیز توسط خود من بازبینی شد كه در نهایت طی هم فكری با مشاور خود آقای دژاكام تعدادی از نمایش‌ها به جدول جشنواره بازگردانده شد.

كشن‌فلاح در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی‌بر مشكلات پیش آمده برای حضور چیستا یثربی در جشنواره سی ویكم، بیان كرد: ایشان از همان لحظه كه متوجه نظر گروه داوری آثار شد حرمت نگه نداشت و نظر خود را مبنی بر انصراف از جشنواره اعلام كرد كه در این صورت دیگر چاره‌ای برای ما باقی نمی‌ماند.

او ادامه داد: من فیلم نمایش گروه خانم یثربی را بازبینی كردم و متوجه شدم كار آماده نبود، اما كار مانند دیگر دوستان مثل خانم بروجردی و حسن باستانی دیده شد و می‌توانست مشكلات را برطرف كند و در جشنواره حضور داشته باشد كه با توجه مصاحبه‌ها و اعلام انصراف راه برای حضور بسته شد و كاری از دست ما بر نمی‌آمد.

بزرگداشت محمود استاد محمد، بهروز بقایی و ثریا شیرازی در جشنواره سی و یكم

پیمان شریعتی دبیر اجرایی و قائم مقام این دوره از جشنواره ضمن اعلام خبر برگزاری مراسم بزرگداشت برای محمود استاد محمد، بهروز بقایی و ثریا شیرازی در مراسم اختتامیه، گفت: پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌ها از ساعت 24 روز 25 دی‌ماه آغاز و تا ساعت 24 روز 27دی‌ماه ادامه پیدا می‌كند و بلیت‌فروشی از طریق گیشه صورت نخواهد گرفت.

او تصریح كرد: علاقه‌مندانی كه بلیت‌ را تهیه می‌كنند می‌توانند طی روزهای جمعه 29 و شنبه 30دی‌ماه از ساعت 10 الی 15 برای دریافت بلیت‌های خود به سالن اصلی مجموعه تئاترشهر مراجه كنند.

شریعتی همچنین به تخفیف‌های دانشجویی این دوره اشاره كرد و اظهار داشت: برای این دسته از متقاضیان تخفیف 50درصدی در نظر گرفته شده كه فروش بلیت‌های تخفیفی روز یکشنبه اول بهمن‌ ماه انجام می‌شود اما جشنواره تئاتر فجر فروش روزانه نخواهد داشت.

پیش فروش اینترنتی از ساعت 24 روز 25 دی ماه آغاز می‌شود و تا ساعت 24 روز 27 دی ماه ادامه خواهد داشت و تحویل بلیت‌ها از ساعت 10 تا 15 روزهای 29 و 30 دی ماه انجام می‌شود.

سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر روز 26 دی ماه با اجرای آثاری در بخش‌های رادیو تئاتر، نمایش‌های آیینی و اجرا در استان‌ها آغاز به کار می‌کند.

همچنین تالار وحدت، مجموعه سالن‌های تئاترشهر، سنگلج، تالار هنر، خانه نمایش،‌ سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر، سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، تالار مهر حوزه هنری،‌ تالار فردوسی،‌ حافظ و تماشاخانه آو سالن‌های میزبان آثار نمایشی این دوره از جشنواره خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز