خبرگزاری کار ایران

بخش پوستر و عکس جشنواره تئا‌تر فجرفتتاح شد

کد خبر : ۳۹۸۴۲

وقتی به پوسترهای دهه ۴۰ و ۵۰ مراجعه می‌کنیم کوله‌باری از خاطرات آن دوران را می‌بینیم و شاهد یک مسیر حرکت و رشد در تئا‌تر ایران هس

ایلنا: مراسم افتتاح‌ بخش پوس‌تر و عکس سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیر مرکزهنرهای تجسمی حوزه هنری در نگارخانه خانه عکاسان و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی ویکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر، حمیدشاه آبادی در این مراسم که با استقبال پرشور اهالی رسانه و هنرمندان برگزار شد، گفت: بخش پوستر و عکس انتخاب یک فکر و ایده است که باید مفهوم یک اثر نمایشی را مطرح کند، ضمن اینکه عکاس باید چنان هنرمند باشد که لحظه‌ای را انتخاب کند که برآورد مفهوم کلی جشنواره باشد.
معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پوس‌تر باید طوری طراحی شود که بیانگر مفاهیم کارگردان و نویسنده باشد و خوشبختانه فضای پوس‌تر در سال‌های اخیر آن‌چنان رشد داشته است که پوستر‌ها به تنهایی نقش یک بلندگوی واقعی و آینه‌ای از محتوای نمایش را داشته‌اند. البته خوشبختانه امسال شاهد افزایش کیفیت هستیم. با حضور فکر و اندیشه‌ای که پشت سر طراحی پوستر‌ها است، کار از یک حرکت کوتاه و مقطعی گذر کرده و به امری جدی تبدیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: ویژگی پوس‌تر این است که کسانی که کار را ندیده‌اند باید از بیرون مفهوم نمایش را درک کنند و آن پوس‌تر بیانگر ذهنیت کارگردان و نویسنده است.
معاون هنری وزارت ارشاد به برگزاری بخش عکس این دوره از جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در حوزهٔ عکس، به دلیل اعمال سلیقه‌هایی، عکاسان ما با محدودیت‌هایی مواجه هستند. بنابراین عکس حرفه‌ای گرفتن در حوزهٔ تئا‌تر کار دشواری است و با دیگر عکاسی‌ها تفاوت دارد. این در حالی است که عکاس باید تئا‌تر را بشناسد و لحظه‌های خوب را گلچین کند تا بتواند عکس مناسب را از آن لحظه بگیرد.
شاه‌آبادی بر لزوم توجه به این حوزه از هنر در کشور تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات آن‌چه که سبب ماندگاری یک اثر نمایشی می‌شود به حوزهٔ عکس و پوس‌تر آن باز می‌گردد. به همین جهت آن‌ چه که لحظه‌های شیرین و تلخ یک اثر نمایشی را بیان می‌کند، همین عکس‌هایی است که از نمایش‌ها گرفته می‌شود.
معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه با بیان این‌که عکس و پوس‌تر ظرفیت‌های بالایی را برای جامعهٔ هنری به یادگار می‌گذارند، گفت: وقتی به پوسترهای دهه ۴۰ و ۵۰ مراجعه می‌کنیم کوله‌باری از خاطرات آن دوران را می‌بینیم و شاهد یک مسیر حرکت و رشد در تئا‌تر ایران هستیم.
قادر آشنا (مدیر کل هنرهای نمایشی) هم با تقدیر از برگزارکنندگان بخش‌های عکس و پوس‌تر جشنواره تصریح کرد: نمایشگاهی که من دیدم نمایشگاه بسیار خوبی است به طوری که در هر دو بخش عکس و پوس‌تر شاهد خلق آثار شگفت انگیزی بودم که در آن‌ها به موضوع رنگ، ترکیب بندی، محتوا و پیام توجه زیادی شده بود.
وی ادامه داد: این کارهای با کیفیت نشان دهنده توجه کارگردان‌ها به پوس‌تر و عکس جشنواره است. ضمن اینکه فاصله بین گرافیست‌های تهرانی و آثار هنرمندان شهرستانی در حال کم شدن است. که هم به لحاظ محتوا و هم کمیت رشد بسیار قابل توجهی را در این بخش شاهد بودیم. ضمن اینکه توجه توامان به مباحث اطلاع رسانی و محتوایی یکی از قابلیت‌های آثار این دو بخش بود که می‌توانم به آن اشاره کنم.
سعید کشن فلاح (دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر)، مرتضی گودرزی دیباج (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری)، رسول اولیا‌زاده (مدیر بخش عکس جشنواره و مدیر خانه عکاسان حوزه هنری)، ابراهیم حسینی (مدیر بخش پوس‌تر)، مهدی شفیعی (معاون مالی اداری اداره کل هنرهای نمایشی) از جمله افرادی بودند که در مراسم افتتاحیه بخش‌های عکس و پوس‌تر جشنواره حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز