خبرگزاری کار ایران

بازیگر تاج محل:

«تاج محل» قصه آبادانی‌ها در روزگار بعداز جنگ است

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۵۹

فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی محصول حوزه هنری در سی و یکمین جشنواره فجر روی پرده می‌رود.

ایلنا: علی مردانه بازیگر فیلم سینمایی «تاج محل» تأکید کرد: این فیلم از معدود آثاری است که فضای شهری آبادان و دغدغه‌های مردم آن را نشان می‌دهد.
به گزارش ایلنا به نقل از حوزه هنری، علی مردانه درباره حضورش در این فیلم گفت: من کارم را در سینما با بازیگری شروع کردم و بعد به سمت دستیاری و برنامه‌ریزی رفتم. آنقدر غرق دستیاری و برنامه‌ریزی شدم که برای مدتی از بازیگری فاصله گرفتم. متأسفانه معمولا در سینما وقتی کسی در یک حوزه‌ای جا می‌افتد و شناخته می‌شود برای اینکه در حوزه‌های دیگر هم خودش را نشان دهد با مشکل رو به روست.

وی افزود: من آنقدر کاراکترهای جنوبی بازی کردم که واقعا خسته شدم و با خودم عهد کرده بودم که دیگر نقش جنوبی بازی نکنم. اما شخصیتی که در «تاج محل» بازی کردم به نظر خودم متفاوت‌ترین بازی‌ام به حساب می‌آید. نقش من در این فیلم خیلی زیاد نیست ولی بار تأثیرگذاری‌اش زیاد است. حتی وقتی حضور ندارد تأثیرش حس می‌شود.
مردانه درباره چگونگی حضورش در این فیلم افزود: من آشنایی قدیمی با دانش اقباشاوی کارگردان داشتم. در جریان نوشتن فیلمنامه حضور داشتم. از ابتدا قرار نبود این نقش را بازی کنم. جلو‌تر که رفتیم دانش پیشنهاد کرد این نقش را من بازی کنم.
وی درباره روایتی که این فیلم از فرهنگ بومی آبادان دارد ادامه داد: شاید این فیلم جزء معدود فیلم‌هایی باشد که مشخصا درباره آبادان و موقعیت کنونی‌اش است. معمولا سینما همیشه برای جنگ و دفاع مقدس به سراغ آبادان رفته است. اما در این فیلم آبادان با تمام المان‌های بومی، فرهنگی و زبانی‌اش به چشم می‌آید.
بازیگر فیلم سینمایی «زندگی با چشمان بسته» ادامه داد: در این فیلم تقریبا اکثر گروه آبادانی یا جنوبی‌ بودند و به کارکرد جغرافیایی عناصر داستانی آشنا بودند. درست است که قصه فیلم در آبادان می‌گذرد اما قصه، می‌تواند متعلق به هر جای دیگری هم باشد.
این بازیگر گفت: از ابتدا قرار بود فیلم در تهران بگذرد اما رضا می‌رکریمی پیشنهاد داد که دانش اقباشاوی که خودش آبادانی است قصه را برای شهر خودش بنویسد تا از این طریق هم فضای شهری آبادان را تصویر کند و هم به تدریج سنتی پا بگیرد که فیلم‌ها از فضای تهران دور شوند و به شهرهای مختلف کشور کشیده شوند.
بازیگر «عروس آتش» افزود: سکانس‌هایی که من در آن حضور دارم بسیار گرم است و به طور کلی فضا‌ها و بازی‌ها یکدست هستند. ما سعی کردیم که واقعیت اکنون آبادان را تصویر کنیم. به طوری که حتی کسانی که کمترین اطلاع را درباره آبادان دارند با دیدن این فیلم شهریت آبادان را تشخیص دهند.
وی گفت: لوکیشن‌ها دقیقا جاهایی هستند که معرف شهر آبادان است. مثلا کشتی‌سازی، رودخانه، خانه‌های شرکت نفت با معماری خاصشان حتی عطاری معروف جلالی و بازار معروف ته لنجی‌ها. فیلم درباره شخصیت‌هایی است که بیشترین زحمت را برای این شهر کشیدند ولی بعد از جنگ شاهد بیشترین کم‌توجهی بودند.
مردانه ادامه داد: قصه آبادانی‌های فداکاری را می‌بینیم که از این بی‌توجهی‌ها ضربه روحی خوردند و دم برنیاوردند. آدم‌هایی که بیشترین شناخت را از شهر و فرهنگ خود دارند ولی غیربومی‌ها جایشان را در صنعت و اقتصاد شهرشان گرفته‌اند. اگر سری به آبادان بزنید می‌بینید که اکثر کسانی که در پالایشگاه نفت مشغول به کار هستند غیربومی هستند. بخشی از این مشکلات را در فیلم می‌بینیم.
بازیگر «دوئل» اضافه کرد: در این فیلم همه گروه تقریبا اولین تجربه حرفه‌ایشان را از سر گذرانده‌اند ولی با یک سابقه‌ جدی و طولانی پا به عرصه حرفه‌ای گذاشته‌اند. امیدوارم تلاش همه دوستان در جشنواره فیلم فجر دیده شود. نسل جدیدی که دارد اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را می‌سازد نسلی جدی و خوش‌فکر است که یقینا جا پای بزرگان خواهد گذاشت.
وی افزود: امیدوارم این نسل بیشترین حمایت را برای ادامه مسیر از مدیریت سینما شاهد باشد. اگر به این نسل توجه نکنیم شاهد حضور کسانی در سینما خواهیم بود که به راحتی و بدون هیچ تجربه جدی به سینمای حرفه‌ای ورود پیدا می‌کنند و همه حمایت‌ها را بدون اینکه استحقاقش را داشته باشند از آن خود خواهند کرد.
مردانه که تجربه دستیاری و برنامه‌ریزی فیلم سینمایی «برلین ۷-» را هم در کارنامه دارد در این باره گفت: این فیلم تجربه متفاوتی بود. با اینکه لوکیشن‌ها و بازیگران را ندیده بودم باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای پروسه فیلمبرداری تعریف می‌کردم که خوشبختانه برنامه‌ریزی همان‌طوری که پیش‌بینی کرده بودم اتفاق افتاد. در این فیلم فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلفی وجود داشت که سطحی بین‌المللی به کار داده بود و از این منظر تجربه جدیدی بود.
فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی محصول حوزه هنری در سی و یکمین جشنواره فجر روی پرده می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز