خبرگزاری کار ایران

كسب جایزه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک از سوی کارگردان ایرانی

فیلم کوتاه «ملودی سنگ» به کارگردانی پرویز رستمی جایزه اول بهترین فیلم کوتاه نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک در شهر دهوک در کردستان عراق را از آن خود کرد.

 فیلم کوتاه «ملودی سنگ» به کارگردانی پرویز رستمی جایزه اول بهترین فیلم کوتاه نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک در شهر دهوک در کردستان عراق را از آن خود کرد.

به گزارش ایلنا، با داوری فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی «کامبوزیا پرتوی» و نمایش فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» در مراسم اختتامیه این جشنواره و نمایش فیلم‌های بلند، کوتاه داستانی، مستند و تجربی از کارگردان جوان ایرانی در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی و همچنین فیلم‌هایی از کارگردانان کشورهای پرتغال، آلمان، فرانسه، ترکیه، ژاپن، سوئد، اسپانیا، صربستان، نروژ، کره شمالی و اقلیم کردستان عراق، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در شهر دهوک برگزار ­شد.

اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف رقابتی این جشنواره عبارت بودند از: «شوکت امین کورکی» کارگردان از اقلیم کردستان عراق (رئیس هیئت داوران)، «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه‌نویس و کارگردان از ایران، «صدیق برمک» کارگردان از افغانستان، خانم «برگیتا مانتی» تهیه‌کننده از آلمان و خانم «ویرا لانگروا» منتقد و نویسنده از اسلواکی.

مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور اعضای هیئت داوران، «تمر رمضان» استاندار دهوک، هنرمندان حاضر در جشنواره و علاقمندان به هنر سینما ساعت 8 یکشنبه شب در سالن کنگره دانشگاه دهوک برگزار شد، ابتدا فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی در بخش «سینمای جهان» این جشنواره به نمایش درآمد مورد استقبال تماشاگران حاضر در سالن قرار گرفت و در ادامه «عادل حسن» دبیر نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک و مدیرکل فرهنگ و هنر استان دهوک به ایراد سخنرانی و پس از آن اعضای هیئت داوران، آرای خود را در بخش‌های مختلف بدین گونه اعلام کردند:

تقدیر هیئت داوران:

تقدیر هیئت داوران شامل؛ لوح تقدیر به فیلم کوتاه «پسر پیشمرگ» به کارگردانی زانیار آدمی و دیوید هردیس محصول مشترک سوئد و نروژ اهدا شد.

تقدیر ویژه هیئت داوران شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به فیلم کوتاه «دوچرخه» به کارگردانی رزگار حسین از اقلیم کردستان عراق اهدا شد.

بهترین فیلم کوتاه مستند:

جایزه بهترین فیلم این بخش شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 3000 دلاری به فیلم کوتاه

«ملودی سنگ» به کارگردانی پرویز رستمی از ایران اهدا شد.

بهترین فیلم کوتاه داستانی:

جایزه سوم این بخش شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 2000 دلاری به فیلم کوتاه «دالیا» به کارگردانی شاخه‌وان عبدا... قاضی از اقلیم کردستان عراق اهدا شد.

جایزه دوم این بخش شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 2500 دلاری به فیلم کوتاه «سرزمین قهرمانان» به کارگردانی سهیم عمر خلیفه از بلژیک اهدا شد.

جایزه اول این بخش شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و و جایزه نقدی 3000 دلاری به فیلم کوتاه «خاموش» به کارگردانی ریزان یشیلباش برنده نخل طلای بهترین فیلم کوتاه شصت و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال 2012 از ترکیه اهدا شد.

بهترین فیلم سینمایی:

جایزه اول این بخش شامل؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی 5000 دلاری به فیلم سینمایی «اگر بمیری، می‌کشمت» به کارگردانی هنر سلیم از فرانسه اهدا شد.

نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک با نمایش 88 فیلم از جمله؛ فیلم‌های‌ سینمایی، فیلم‌های بلند مستند و فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و تجربی از کارگردان کشورهای مختلف جهان در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ 9 فیلم سینمایی در بخش «سینمای جهان»، 9 فیلم سینمایی در بخش «مسابقه فیلم‌های بلند»، 10 فیلم در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند»، 12 فیلم در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه»، 24 فیلم در بخش «نمایش فیلم‌های کوتاه»، 13 فیلم در بخش «نمایش فیلم‌های مستند» و 11 فیلم در بخش ویژه «سینمای ایتالیا» در روزهای 19 تا 26 شهریورماه جاری (9 تا 16 سپتامبر 2012) در سالن »کنگره» دانشگاه شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار ­شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز