خبرگزاری کار ایران

اجرای نمایش «عکس اتفاق عزیز» در تماشاخانهٔ «ماه»

کد خبر : ۴۳۲۹۱

سید محمد مساوات گفت: سابقاً بعضی از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های حوزه هنری به صحنه رفته‌اند، ارزش به صحنه رفتن نداشته‌اند.

ایلنا: سیدمحمد مساوات گفت: سابقاً بعضی از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های حوزه هنری به صحنه رفته‌اند، ارزش به صحنه رفتن نداشته‌اند. یعنی به یک اثر هنری تبدیل نشده بودند که بخواهند بر صحنه اجرا شوند. همین امر باعث شده تماشاگران به نمایش‌هایی که در حوزه هنری به صحنه می‌روند بدبین باشند.
به گزارش ایلنا به نقل از حوزه هنری، سید محمد مساوات(نویسنده و کارگردان جوان تئا‌تر) که از ۱۸بهمن ماه سال جاری نمایش «عکس اتفاق عزیز» را در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه می‌برد از اجرا شدن برخی نمایش‌های ضعیف در حوزه هنری گلایه کرد و گفت: سابقاً بعضی از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های حوزه هنری به صحنه رفته‌اند، ارزش به صحنه رفتن نداشته‌اند. یعنی به یک اثر هنری تبدیل نشده بودند که بخواهند بر صحنه اجرا شوند. همین امر باعث شده تماشاگران به نمایش‌هایی که در حوزه هنری به صحنه می‌روند بدبین باشند.
مساوات در مورد اجرا شدن مستمر نمایش در تماشاخانه‌های حوزه هنری اظهار داشت: اجرای مستمر نمایش در حوزه هنری، نمی‌تواند دلیلی برای احیاء این تماشاخانه‌ها آن باشد. چرا که اگر قرار باشد نمایش‌هایی که مخاطب نداشته باشند، مدام در صحنه اجرا شوند، باعث هیچ اتفاق مثبتی نخواهند بود. بهتر است به جای اجراهای مستمر، به فکر نمایش‌هایی باشیم که جذاب و مخاطب پسند باشند.
وی در پاسخ به این سوال که چه کارهایی باید انجام داد تا تماشاخانه‌های حوزه هنری برای همهٔ مخاطبین تئا‌تر جذاب شوند عنوان کرد: این سوال کلان و جدی‌ای است که مسئولین حوزه هنری باید از خود بپرسند تا از بحران تماشاگری که اکنون گرفتارش هستند رهایی یابند. معتقدم برای جواب این پرسش باید به دنبال راهکارهای منطقی و جامعه‌شناسانه باشند تا نتیجهٔ مطلوب حاصل شود. اگر غیر از این باشد نمایش‌ها همچنان، بدون سر و صدا و بدون هیچ کنش خاصی به صحنه می‌روند و بعد به فراموشی سپرده می‌شوند.
این کارگردان جوان تئا‌تر دربارهٔ مشکلات تماشاخانه‌های حوزه هنری تصریح کرد: یکی از معضلات این تماشاخانه‌ها این است که در محیط اداری حوزه هنری واقع شده‌اند. اگر این سالن‌ها از محیط اداری خارج شوند یا به نوعی، دری جدا از درب اصلی ساختمان اداری حوزه هنری برایشان درنظر گرفته شود، شاید بتواند مخاطب عام خودش را پیدا کند.
وی در مورد اخذ تمهیدات ویژه برای جذب مخاطب برای نمایش خودش گفت: خیلی به این موضوع فکر کرده‌ام که چگونه تماشاگر را برای تماشای نمایش «عکس اتفاق عزیز»، به حوزه هنری بکشانم اما هنوز به نتیجهٔ کاملی نرسیده‌ام ولی همچنان امیدوارم که در زمان اجرا، نمایش مورد استقبال قرار گیرد.
مساوات در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشش تماشاگر پسند هست یا نه، پاسخ داد: البته هیچ بقالی نمی‌گوید که ماست من ترش است ولی با این حال من نمی‌توانم به طور قطع بگویم آن ارتباطی که خودم با نمایش برقرار کرده‌ام، تماشاگر هم می‌تواندهمانقدر ارتباط برقرار کند. خودم داستان نمایش و شخصیت‌هایش را دوست دارم و امیدوارم تماشاگر هم از نمایش لذت ببرد. داستان نمایش به‌گونه‌ای ست که هر کسی می‌تواند گوشه‌ای از زندگی خود یا یکی از دوستان و اقوام خود را در آن پیدا کند. به هر حال باید این نمایش به صحنه برود تا عکس‌العمل‌های مخاطبان نیز دیده شود.
وی در مورد اینکه آیا نمایش خود را صرفاً با اهداف حوزه هنری منطبق کرده است یا خیر گفت: من این نمایش را فقط برای اجرا در حوزه هنری تولید نکرده‌ام و اگر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم تولید‌کنندهٔ آن نمی‌شد، باز هم در جای دیگر و زمان دیگری این نمایش‌نامه را به صحنه می‌بردم چون همانطور که گفتم این متن را دوست دارم و امیدوارم تماشاگر نیز از تماشایش بهرهٔ کافی را ببرد.
نمایش «عکس اتفاق عزیز» از جمله تولیدات نهمین جشنوارهٔ سراسری تئا‌تر ماه است که از ۱۸بهمن‌ماه سال جاری؛ ساعت ۱۸: ۳۰؛ در تماشاخانهٔ «ماه» اجرای عموم خود را آغاز خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز