خبرگزاری کار ایران

رضا حیدرنژاد:

نباید نگاه کلیشه‌ای به سینمای جنگ داشته باشیم

asdasd

در کل باید به سینمای دفاع مقدس بیشتر پرداخت و توجه داشت که سینمای جنگ جای سرمایه گذاری بیشتری توسط مسئولین امر دارد.

رضا حیدرنژاد معتقد است: سینمای دفاع مقدس مانند سایر جریان‌های فیلمسازی افت و خیزهای زیادی داشته است و در سال‌های بعد از جنگ که سال‌های اوج شکوفایی این سینما بود فیلم‌های فاخری را از خود برجای گذاشت. اما به مرور زمان به دلیل نگاه کلیشه‌ای با افتی در سینمای دفاع مقدس روبرو شدیم.

 به گزارش ایلنا،وی در گفتگو با جشنواره بین المللی فیلم مقاومت افزود: در کل باید به سینمای دفاع مقدس بیشتر پرداخت و توجه داشت که سینمای جنگ جای سرمایه گذاری بیشتری توسط مسئولین امر دارد.

این کارگردان همچنین در مورد اینکه این ژانر در جذب مخاطب تا چه اندازه موفق بوده است گفت: در برهه‌ای از زمان موفق بوده است اما بعد از اینکه رو به سمت گیشه آورد و نگاه قهرمان سازی به خود گرفت تا حدودی در جذب مخاطب فاصله گرفت. باید توجه داشت امروزه اگر ژانری بخواهد در زمینه جذب مخاطب موفق باشد باید نوآوری، خلاقیت و شیوه جدید داشته باشد و با زبان تازه‌ای میدان داری کند.

حیدرنژاد با بیان اینکه هیچ یک از جشنواره‌های کشور از بدنه سینما جدا نیستند خاطرنشان کرد: چنین جشنواره‌هایی زمانی نظم می‌گیرند که کل بدنه سینمای کشور رشد کرده باشد و توجه جدی به ساختار فیلم‌ها شود.

وی در ادامه افزود: وقتی بدنه سینما قوی باشد می‌توان شاخه‌های زیرین آن را هم پرورش داد. این کارگردان با بیان اینکه عوامل بسیاری در رشد و شکوفایی و رونق سینمای دفاع مقدس می‌تواند موثر باشد گفت: می‌توان نهاد مستقلی داشته باشیم تا توجه جدی در تولید فیلم‌ها داشته باشد و این نکته را نیز باید در نظر داشت تا از کارگردانانی استفاده کرد که در این زمینه تبحر داشته باشند.

وی همچنین گفت: امروزه باید تلاش کرد تا سینمای دفاع مقدس جایگاه ویژه خود را همچون سال‌های آغازین داشته باشد و اطلاع رسانی‌ها در این زمینه قوی باشد و امکانات لازم در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا بتوانند موفق عمل کنند.

حیدرنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم‌های دفاع مقدس تا به امروز به جشنواره‌های خارجی راه پیدا نکرده‌اند، گفت: به نظرم به دلیل نگاه محدودی است که ما نسبت به این فیلم‌ها داریم. در ژانر دفاع مقدس باید توجه اصلی ما به نگاه انسانی باشد و نگاهی فرامنطقه‌ای داشته باشیم و موضوعات ما حاوی پیام ارزش‌های انسانی باشد. این کارگردان همچنین در مورد روند فیلمنامه نویسی در این ژانر گفت: باید توجه ما به فیلمنامه نویسی بیشتر باشد و همه فیلمساان دنیا می‌دانند که بدون فیلمنامه خوب نمی‌توان فیلم خوبی داشته باشیم. در فیلمنامه‌هایمان باید به باورپذیری نسبت به جنگ بپردازیم.

حیدرنژاد همچنین خاطرنشان کرد: یک نکته قابل توجه در مورد مساله سینمای جنگ و دفاع مقدس این است که از آنجایی که هرچند سینمای دفاع مقدس در حال حاضر تنها مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق و فیلم‌هایی است که در مورد آن ساخته شده‌اند ولی از آنجایی که تفاوت اصلی این سینما با سینمای جنگ در نوع نگاه فیلمسازان آن است، سینمای جنگ را می‌توان حتی در مورد فیلم‌هایی که در مورد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ساخته شده‌اند را نیز فیلم‌های جنگ خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز