خبرگزاری کار ایران

سوگل قلاتیان با اشاره به اجرا در تریای اصلی تئاترشهر:

برق هیجان در چشمان مخاطب قابل مشاهده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۸۲

قلاتیان: مشاركت تماشاچی در حدی است كه حتی این امكان را پیدا می‌كند پایان داستان را خود رقم بزند. همین عامل موجب می‌شود روزهای دیگر برای تماشا و مشاركت در كار ما به كافه تریا برگردد و به نوعی می‌توان گفت، مشتری می‌شود.

ایلنا: كارگردان نمایش «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» نوشته سجاد افشاریان، مشاركت تماشاچی در اجرای كار را از ویژگی‌های اصلی اثر خود می‌داند. این هنرمند درگفتگو با ایلنا همچنین از تصمیم گروه برای حضور سجاد افشاریان به عنوان یكی از بازیگران اثر خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایلنا، این هنرمند درباره تفاوت این حضور با آثاری كه قبلا در خلق آن‌ها سهم داشته و اجرا كرده است، گفت: با توجه به اینكه قبلا بیشتر به عنوان بازیگر فعالیت می‌كردم و سعی داشتم بیشتر از عناصر اجرای تئاتر در كارم بهره‌بگیرم این كار تفاوت می‌كند، به این دلیل كه در نمایش «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» بیشتر تلاش كردم از عناصر و سبك اجرای محیطی استفاده كنم.

او ادامه داد: این فكر حتی پیش از نوشته شدن متن در ذهن من وجود داشت و طی گفتگوهایی كه با نویسنده و اعضای گروه همكارانم داشتم به این نكته اشاره می‌كردم كه علاقه دارم مخاطب بیشتر درگیر كار شود، به همبن دلیل این مرتبه نوع دیگری از اجرای تئاتر را مدنظر قرار دادیم.

بازیگرفیلم سینمایی «سیب و سلما» همچنین درباره شیوه مواجه مخاطب با نمایش در كافه تریای اصلی تئاترشهر،‌ بیان كرد: مخاطب پس از تهیه بلیت و هنگام ورود به كافه تریا منویی دریافت می‌كند كه مثل هر كافه یا رستوران دیگری شامل مواردی می‌شود كه در آن محل به مشتری ارائه می‌شود، با این تفاوت كه در منوی ما چندین اجرا و داستان متفاوت وجود دارد كه مخاطب می‌تواند بنا به سلیقه آن‌ها را انتخاب كند شاهد اجرا باشد.

وی افزود‌: شاید مخاطب به گونه‌هایی مثل درام، تراژدی و یا ژانر كودك علاقه داشته باشد، منوی ما به شكلی طراحی شده كه همه ذائقه‌ها را پوشش دهد و سعی می‌كنیم مخاطب ناراضی از سالن خارج نشود.

                      برق هیجان در چشمان مخاطب قابل مشاهده است

این هنرمند جوان در همین رابطه، اضافه كرد: مخاطب یا بهتر است بگویم مشاركت كننده، 45دقیقه فرصت دارد از میز استفاده كند و نمایش مورد نظر خود را ببیند. طی این زمان امكان تماشا و مشاركت در 3 یا 4 كار را خواهد داشت، به طور كل مجموع آنچه برای اجرا درنظر گرفته‌ایم تعداد 24اجرا است كه بنا به زمانی كه در اختیار داریم،‌ امكان تماشا و مشاركت در بیش از 4 اثر وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشاركت تماشاچی در حدی است كه حتی این امكان را پیدا می‌كند پایان داستان را خود رقم بزند و بنا به سلیقه‌ای كه دارد انتهای نمایش را تغییر دهد. همین عامل موجب می‌شود تماشاچی روزهای دیگر برای تماشا و مشاركت در كار ما به كافه تریا برگردد و به نوعی می‌توان گفت، مشتری می‌شود.

قلاتیان با تاكید بر اینكه وقتی افراد برای نخستین مرتبه با ایده اجرای كار و مشاركت خود در نمایش مواجه می‌شوند برق هیجان در چشم‌های آن‌ها قابل مشاهده است، درباره تغییرات هر اجرا، اظهار كرد: با توجه به اینكه شیوه اجرایی محیطی را درنظر داشتیم، از ابتدا و هنگام تمرین‌ها به گونه‌ای عمل كردیم كه بازیگران برای رویارویی با هر نوع برخوردی از سوی مخاطب آماده باشند.

او افزود: حتی روزهایی افرادی را سر تمرین می‌آوردیم تا بازیگر با برخورد آن‌ها مواجه شود و برای اجرای اصلی ذهنیت پیدا كند. حتی اگر روزهایی این امكان فراهم نبود خود ما موقعیت‌ها و برخوردهای احتمالی را كه فكر می‌كردیم شاید از سوی مردم سر بزند را اجرا می‌كردیم. همین عوامل نشان می‌دهد كار چقدر می‌تواند مبتی بر بداهه پردازی باشد و اجرا به اجرا تغییر داشته باشد، چراكه رفتار مخاطب قابل پیش‌بینی نیست.

كارگردان نمایش «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» ضمن اشاره به اینكه غیر قابل پیش‌بینی بودن رفتار مخاطب از خطرات اجرای نمایش به صورت محیطی است، گفت: برای رویارویی بهتر با كنش‌های مختلف تماشاچی به بازیگران توصیه می‌كنم، تجربه اجرای هر روز و آنچه به نظر غیر منتظره آمده است را برای خود یادداشت كنند تا هنگام تمرین به آن‌ها بپردازیم.

این هنرمند همچنین با تاكید بر تغییراتی كه نمایش در هر جلسه اجرا با آن مواجه می‌شود، اظهارداشت: شیوه اجرایی نمایش ما موجب می‌شود، كار پویا باشد و اجرا به اجرا تفاوت كند. شاید یك بازیگر در هر جلسه 12 تا 20 مرتبه برای مخاطبان اجرا كند و بسته به سفارش‌های هر میز كار تغییر خواهد داشت. ما همچنین به بازخوردهای مخاطبان توجه می‌كنیم‌، هیچ‌یك از اجراها از قبل مشخص نیست.

وی تصریح كرد: به عنوان نمونه قسمتی داریم به نام «خیانت»، هنگامی كه بازیگر این بخش پسر باشد، مخاطب او حتما باید دختر باشد و برعكس،‌ طی تمرین یكی از همین بخش‌ها متوجه شدم سجاد افشاریان به خوبی از پس اجرای كار برمی‌آید، به همین خاطر بازی در این قسمت به او واگذار شده است.

بازیگر نقش سلما در فیلم «سیب و سلما» همچنین در پاسخ به این سوال كه انتخاب بازیگران نمایش چگونه صورت گرفت و تعداد آن‌ها چند نفر است، بیان كرد: نمایش ما 21 بازیگر دارد كه من با عمده آن‌ها از قبل كار كرده‌ام و نسبت به هم شناخت داشتیم.

                       برق هیجان در چشمان مخاطب قابل مشاهده است

وی با اشاره به اینكه وجود شناخت و یك‌دستی میان بازیگران از شاخصه‌های اصلی انتخاب بوده است، ادامه داد: بازیگر در این نمایش باید جنبه‌های مختلفی را كنار هم داشته باشد، اما اصرار من بر وجود هماهنگی از نظر سطح بازی بود. به این خاطر كه نمی‌شد سطح بازی عده‌ای از دیگران بالاتر باشد، بروز این احساس در مخاطب بر كار تاثیر منفی می‌گذارد.

قلاتیان در انتها به اهمیت زمان در اجرای این نمایش و ساعت حضور مخاطبان در سالن اشاره كرد و گفت: ما از ساعت 4 تا 5بعد از ظهر بلیت فروشی می‌كنیم و اجرای نمایش از زمانی كه تماشاچی بلیت را تهیه می‌كند و وارد كافه تریا می‌شود تا ساعت 6عصر ادامه خواهد داشت. باید توجه داشته باشیم، هر گروه تنها 45دقیقه امكان حضور دور میز را دارد و می‌تواند در نمایش مشاركت كند، در نتیجه افرادی كه ساعت 4:15 دقیقه داخل شوند تا ساعت 5 امكان حضور دارند. ما تنها تا ساعت 5 بلیت می‌فروشیم چون بعد از این ساعت عملا امكان اجرای 45دقیقه كار تا ساعت 6 وجود نخواهد داشت.

دراین اثر نمایشی، شیرین فرخنده نژاده، آرش وزیر نظامی، محمد زیگساری، مهدی فرشیدی سپهر، آنالی شکوری، آرمین بشرویه، شکیب شجره، عنایت خادم بشیر، سجاد تابش، پوریا قاسمی پور، الهام گل جمال، پرستو قربانی، امید سلیمی، سهیل عبدی، سجاد باقری، رعنا قادری، صادق عطار و بنیامین پیروانی به عنوان بازیگر حضور دارند.
نمایش "پروانه های غمگین من در یک صبح دل انگیز بهاری" هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 16:30 به مدت 90 دقیقه و قیمت بلیت 5 هزار تومان در کافه تریای تالار اصلی اجرا خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز