خبرگزاری کار ایران

هنرمندان همچنان به دیدار «اِرِخش» می‌آیند

کد خبر : ۵۱۷۲۸

تمام نقش‌های محوری و غیر محوری نمایش «ارخش» آگاهانه بر عهدهٔ جوانان گذاشته شده است، و اگر چه بیست بازیگر زن و مرد در این نمایش همه جوان هستند، ولی همه غیر حرفه‌ای و کم تجربه در عرصهٔ بازیگری نیستند.

ایلنا: در سومین هفته اجرای عمومی نمایش ارخش، استقبال هنرمندان، منتقدان و اهالی رسانه برای دیدار از این نمایش همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نمایش ارخش، در هفته گذشته هنرمندان، منتقدان و اهالی رسانه از جمله: منیژه محامدی، محمد اسکندری، مهدی نصیری، صمد چینی فروشان، سعید محبی، علی جعفری، فرشته حبیبی، سیامک صفری، شیرین یزدانبخش، علی ژکان، میترا حجار، دکتر علی اکبر فرهنگی، محمد دشتگلی، حسن رونده، سعید اسلام‌زاده، اکبر زنجانپور، علی یعقوب‌زاده، جهانبخش سلطانی، محمدرضا ورزی، حسن باستانی، دکتر محمدرضا خاکی، اصغر نوری، فهیمه رحیم نیا، مژگان خالقی، قاسم جعفری، امیر یل ارجمند و... به تماشای نمایش ارخش نشستند.

اجرای سه شنبه شب گذشته نیز از سوی دلخواه و گروه اجرایی ارخش به اکبر زنجانپور هنرمند پیشکسوت عرصه تئا‌تر، سینما و تلویزیون تقدیم شد و این هنرمند پس از حضور بر روی صحنه نمایش در سخنانی کوتاه با تقدیر از زحمات گروه اجرایی خطاب به تماشاگران حاضر در سالن گفت: «همه چیز در این کار حساب شده و دقیق است و مدیریت و کارگردانی خوبی در این اثر صورت گرفته و در یک کلام، من با دیدن این نمایش شب خیلی خوبی را گذراندم.»

در پایان آخرین روز از دومین هفته اجرای عمومی نمایش ارخش نیز منیژه محامدی به تماشای این اثر نشست و مسعود دلخواه از طرف گروه تئا‌تر تجربی تهران، اجرای ارخش را به این بانوی هنرمند تقدیم کرد.

همچنین قادر آشنا رییس مرکز هنرهای نمایشی، عصر روز دوشنبه هفته جاری با حضور در سالن چهارسو به تماشای نمایش ارخش نشست.

در پایان اجرای مذکور گروه اجرایی نمایش از حضور رییس مرکز هنرهای نمایشی قدردانی به عمل آوردند. قادر آشنا نیز سپس در پشت صحنه نمایش حاضر شدو ضمن دیدار با بازیگران و عوامل این نمایش، از تلاش دست اندرکاران و تیم اجرایی ارخش تشکر کرد و زحمات گروه به ویژه دکتر مسعود دلخواه را مورد ستایش قرارداد.

مسعود دلخواه کارگردان نمایش ارخش در سومین هفته نمایش این اثر یادداشتی را به رشته تحریر درآورد و در ان از عمومی علاقمندان هنرمندان و متنتقدان برای دیدار از خلاقیت‌های گروهی جوان بر صحنه نمایش دعوت بعمل آورد.

متن یادداشت مذکور به این شرح است:

«اکنون نزدیک به سه هفته از اجرای نمایش» ارخش «(آرش کمانگیر) می‌گذرد و با وجود استقبال خوب تماشاگران از این اجرا، هنوز بسیاری از هنرمندان و تئا‌تر دوستان در حال تصمیم گیری و یا برنامه ریزی برای دیدن این نمایش هستند، مخصوصا» دوستان و همکارانی که همیشه ما را به دیدن نمایش‌هایشان دعوت می‌کنند و ما با وجود مشغلهٔ بسیار، دعوت آن‌ها را پذیرفته و هرطور شده فرصتی پیدا کرده و خود را به اجرا‌هایشان می‌رسانیم. اگرچه به راههای مختلف دعوت‌های خاص و عام برای دیدن «ارخش» صورت گرفته، ولی مایلم که از طریق این یاداشت یکبار دیگر از همهٔ هنرمندان و تئا‌تر دوستان دعوت کنم که برای تماشای اجرایی بسیار «متفاوت» از «آرش» در یکی از همین شب‌ها با ما و گروه جوان و پر انرژی این نمایش وعدهٔ دیدار بگذارند.

تمام نقش‌های محوری و غیر محوری نمایش «ارخش» آگاهانه بر عهدهٔ جوانان گذاشته شده است، و اگر چه بیست بازیگر زن و مرد در این نمایش همه جوان هستند، ولی همه غیر حرفه‌ای و کم تجربه در عرصهٔ بازیگری نیستند.

اغلب گفته می‌شود که دلخواه با هنرجویانش این پروژه را به روی صحنه برده است. این تصور دقیق و کامل نیست چرا که نیمی از بازیگران جوان این نمایش دارای سابقه کار حرفه‌ای هستند و نیم دیگر نیز دارای مدرک دانشگاهی و یا آموزشگاهی در بازیگری‌اند. برخی از این بازیگران جوان ۱۰ سال یا بیشتر در تئا‌تر و تلویزیون سابقهٔ کار حرفه‌ای دارند (مجتبی مظفری، نوید گودرزی و بیژن زرین) و برخی از آن‌ها بین ۳ تا ۵ سال به عنوان بازیگر با گروههای حرفه‌ای کار کرده‌اند (ارشیا زرین، سارا علیا، افسون دلخواه، علی سخنگو، عیسی نوری، صادق حیدری و مریم قربانیان) و البته نیمی از این جوان‌ها هم، اگرچه تجربهٔ کار فیلم، تئا‌تر عروسکی و یا نمایش خیابانی دارند، اما برای اولین بار بر صحنهٔ تئا‌تر ظاهر شده‌اند.

بنابراین، اینکه گفته شود همهٔ بازیگران ارخش هنرجو هستند، صحیح نیست. علاوه بر این، نیاز به یادآوری نیست که گروه کارگردانی، طراحی و موسیقی ارخش کاملا «حرفه‌ای وشناخته شده‌اند.

خب، تئا‌تر دوستان عزیز، حالا دیگر چه دلیلی دارید که دعوت این جوان‌ها را برای دیدن خلاقیت‌های هنریشان هی به تعویق بیاندازید؟! دو هفته بیشتر از اجرای» ارخش «در تالار چهارسو باقی نمانده است!»

در خلاصه داستان تئاتر- پرفورمنس «اِرِخش» چنین آمده است: در زمان منوچهر شاه پس از آنکه افراسیاب به ایران حمله می‌کند، فرشته زمین از مرزشکنی و ستم‌های او آزرده خاطر می‌شود و فرشته باران بر مردم خشم می‌گیرد و سال‌های طولانی باران نمی‌بارد. آسمان و زمین قهر می‌کنند و خشکسالی همه جا را فرامی گیرد. ایرانیان و تورانیان از خشکسالی به تنگ می‌آیند و به فکر صلح می‌افتند. تورانیان قرار را بر پرتاب یک تیر می‌گذارند تا مرز ایران و توران نمایان شود به امید آنکه پس ازآن باران ببارد؛ ارخش (آرش) کمان دارزبر دست، این کار بزرگ را برعهده می‌گیرد تا مرز بین ایران و توران را مشخّص کند و هدف والای خود را که بارش باران برای نجات مردمان ایران و توران است، به انجام برساند. او ایثارگرانه جان خود در تیر می‌نهد و این تیر با پرتابی شگفت، بسیار دور می‌رود و پس از این مرزنمایی و آشتی آسمان و زمین، باران می‌بارد و افراسیاب که شکست خورده به سر مرزهای نخستین بازمی گردد. پس از آن به یاد آرش و به شکرانه این مرزنمایی و بارش باران، هرسال در این روز جشن تیرگان برگزار می‌شود

مسعود دلخواه علاوه بر کارگردانی این اثر، دراماتورژی و تنظیم متن آن را نیز برعهده داشته است و بیژن زرین، نوید گودرزی، مجتبی مظفری، عیسی نوری، ارشیا زرین، سارا علیا، علی سخنگو، افسون دلخواه، صادق حیدری، مریم قربانیان، راحیل روحانی‌زاده، سارا نجفی، بابک قادری، بارمان اهورا، آرش نوری، محمد مهدی شاهی، سحر ستوده، حسین اقدم نیا، فرزانه زینتی و متین قاسمی به عنوان بازیگر، در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

ارخش همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۹ به مدت ۷۵ دقیقه با بهای بلیط ده هزارتومان در تالار چهارسوی مجموعه تئا‌تر شهر به روی صحنه می‌رود. همچنین علاقه مندان می‌توانند برای رزرو بلیط این نمایش به گیشه تئا‌تر شهر مراجعه و یا از طریق پایگاه اینترنتی تئا‌تر شهر نسبت به رزرو بلیط اقدام کنند.

سایر عواملی که با دکتر مسعود دلخواه در این نمایش همکاری می‌کنند عبارتند از: آهنگساز: می‌رامیر می‌ری، طراح صحنه: رضا مهدی‌زاده، طراح لباس: پریدخت عابدین‌نژاد، طراح گریم: ماریا حاجی‌ها، طراح نور: رضا حیدری، طراح پوس‌تر و بروشور: آرش بدر طالعی، دستیاراول کارگردان و برنامه ریز: علی سخنگو، دستیار هنری و مسئول تمرینات بدنی: بیژن زرین، نوازندگان: می‌رامیر می‌ری، پویاحاجیلی، ابراهیم قائدی، آزاد گرجی، فرهاداسدی، حمید رضا یوسفی، علیرضا عقیقی، دستیار دوم کارگردان: سید جمشید حسینی، منشی صحنه: زهرا سادات طاهری، مشاوراطلاع رسانی و تبلیغات: مصطفی محمودی، روابط عمومی و امور ارتباطات رسانه‌ای: نساء نیکو، ندا تهرانی، لاله محمودی، عکس: امیر خدامی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز