خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر «شمسه» مطرح شد:

مركز هنرهای نمایشی كاربردی شهرداری تهران فعال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۴۸

طی چند دهه این شائبه برای مردم به وجود آمده كه گویی تئاتر فقط باید در اختیار عده خاصی باشد. ما در شمسه می‌خواهیم این را بیان کنیم که تمام شهروندان علاقمند به تئاتر می‌توانند وارد عرصه شوند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای دومین جشنواره تئا‌تر «شمسه» ظهر امروز (۹ اسفند) با حضور رحمت امینی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امینی با اشاره به اینکه جشنواره تئا‌تر شمسه متفاوت از دیگر جشنواره‌های مرسوم در حوزه تئا‌تر محسوب، گفت: نخستین ویژگی جشنواره شمسه این است که بیشتر بر فرایند شکل‌گیری آثار اتکا می‌کنند و محصول نهایی ملاک نیست.

او ادامه داد: کلمه شمسه برگرفته از کلمات شهروند، ‌محله، ‌ سرمایه اجتماعی و هویت است که در کلیه امور هنری این چهار کلید واژه مورد توجه ما بوده است.

دبیر علمی و تخصصی جشنواره شمسه با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت داشته پیوند تئا‌تر با اهداف اجتماعی است، اظهار داشت: طی چند سال گذشته بحث تئا‌تر کاربردی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و‌‌ همان طور که مستحضر هستید دفتر تئا‌تر کاربردی در حوزه هنری نیز فعال شده است.

وی افزود: پیوند تئا‌تر به معنای رایج آن با فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری موجب شد ما به سراغ برگزاری چنین جشنواره‌ای برویم و تئا‌تر را در محلات به گونه‌ای برگزار کردیم تا هر شهروندی که احساس می‌کند به این هنر علاقه دارد و پتانسیلی دراین زمینه می‌بیند در قالب جشنواره تئا‌تر شمسه توانایی‌های خود را مهک بزند.

امینی با تاکید براینکه این جشنواره محفلی فراهم می‌کند تا هنر نمایش در دسترس همه علاقمندان باشد، اضافه کرد: تئا‌تر کشور طی چند دهه گذشته از جنبه‌ای ضربه خورده است و این شائبه برای مردم به وجود آمده که گویی این هنر فقط باید در اختیار عده خاصی باشد. ما در شمسه می‌خواهیم این را بیان کنیم که تمام شهروندان علاقمند به تئا‌تر می‌توانند وارد عرصه شوند.

این مدیر با اشاره به اهداف گوناگون برگزاری این جشنواره تصریح کرد: ‌ عمده گروه‌های حاضر در جشنواره را افرادی تشکیل می‌دهندکه برای نخستین مرتبه توانایی خود در این عرصه را آزمایش می‌کنند حتی در نمونه‌ای یک گروه به صورت خانوادگی اثری را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: گروه‌های اجتماعی مانند معلولین، سالمندان، کودکان خاص و خردسالان تحت پوشش این جشنواره فعال شده‌اند و ما از دو سال قبل در پی جذب علاقمندان به این هنر بودیم و حتی اگر هنرمند حرفه‌ای از دل این افراد به جامعه معرفی نشود می‌توانیم بگوییم عده زیادی مخاطب تئا‌تر قرار گرفته و به آن علاقمند شده‌اند.

امینی در بیان یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره شمسه تصریح کرد: همواره یکی از دغدغه‌های مدیران این بوده که نیروهای متخصص آموزش دیده در دانشگاه‌ها پس از فارغ التحصیلی چگونه باید وارد حوزه کار شوند. ما در این جشنواره امکانی فراهم کردیم تا نیروهای تئاتری دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس مشغول به کار شوند و طی شش ماه در مناطق مختلف شهر به عنوان دبیران تخصصی وارد عرصه مدیریتی و آموزشی شدند. این افراد نیرو‌ها و استعدادهای دیگری را نیز وارد عرصه کردند که می‌توانند به احساس مفید بودن تحصیلاتی که پشت سر گذاشته‌اند کمک کنند.

امینی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه در تالار ایوان شمس گفت: از مدیران فرهنگی منطقه ۴ که امسال به عنوان دبیرخانه اصلی انتخاب شده بودند بابت کمک‌ها و مه‌مان نوازی که کرده‌اند تشکر می‌کنم و این خبر را از همین طریق اعلام می‌کنم که در اختتامیه این مراسم، مرکز هنرهای نمایشی کاربردی شهرداری تهران فعال خواهد شد که نخستین مرکز از این نوع در کشور خواهد بود.

مهدی مشهور مدیر اجرایی دبیرخانه تئا‌تر شمسه پس از صحبت‌های رحمت امینی با اشاره به اینکه ۲۲فارغ‌التحصیل رشته تئا‌تر برای تشویق مردم به تمرین تئا‌تر در ۲۲ منطقه تهران فعال شدند، گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره تربیت نویسنده، کارگردان و بازیگر حرفه‌ای تئا‌تر نسیت، چرا که این اتفاق در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها به شکل تخصصی درحال انجام شدن است.

او ادامه داد: تنها درنظر داریم مردم را برای توجه بیشتر به هنر تئا‌تر تشویق کنیم که امروز می‌توانیم بگوییم طی شش ماه و پس از برگزاری کلاس‌های مقدماتی آموزش تئا‌تر حدود ۴۰۰۰هزار نفر از مردم شهر را مخاطب این برنامه قرار دادیم.

مدیر اجرایی تئا‌تر شمسه، اظهار داشت: این جمعیت در قالب ۵۱۸ گروه نمایشی تشکل یافته‌اند که از میان آن‌ها آثار ۱۰۰ گروه برای اجرا در جشنواره انتخاب شده‌اند.

مشهور در پایان، تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این دوره از جشنواره اجرایی شد، تشویق مردم به کتاب‌خوانی در کارگاه‌های آموزشی بود و تا جایی که امکان داشت افراد را به مطالعه و حضور در سالن‌های تئا‌تر سطح شهر تشویق کردیم. امروز می‌توان گفت ۴۰۰۰نفر مخاطب تئا‌تر به جمع تماشاچیان این هنر در سطح شهر تهران اضافه شده است.

دومین جشنواره تئا‌تر شمسه در ۵بخش صحنه‌ای، خیابانی، تعذیه، نگاه ویژه و بخش کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

سعید پورصمیمی، رضا بابک، قطب‌الدین صادقی داوران بخش تئا‌تر صحنه‌ای؛ مریم معترف، اردشیر صالح‌پور، علی پویان به عنوان داوران بخش تئا‌تر محیطی، داود فتحعلی بیگی، امیرکاووس بالازاده داوارن بخش تعذیه و ۵نفر از مدیران بر‌تر محله‌های شهرداری تهران بخش نگاه ویژه را داوری می‌کنند. داوری بخش کودک و نوجوان برعهده کودکان تماشاگر صورت می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز