خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌خوانی فردا معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۲۶

شش اثر برای نمایشنامه‌خوانی انتخاب شد. دو اثر هم برای چاپ انتخاب و راهی هفتمین جشن ادبیات نمایشی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئا‌تر شد.

ایلنا: پروندۀ نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌خوانی فردا در تالار خانۀ تئا‌تر بسته شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانۀ تئا‌تر، گلزار رضوی(مسئول خبری نخستین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا) در گزارشی نوشته است:
پروندۀ نخستین دوره، به تاریخ بیست و دوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و نود یک هجری خورشیدی با همکاری صمیمانۀ جواد یحیوی در تالار خانۀ تئا‌تر بسته شد؛ این پرونده که با خوانش متنی گرم از محسن آهنین جان آغاز شده بود، با اثری اقتباسی از افکاری به جریان خود ادامه داد؛ و سپس شاهد متنی خیال انگیز از میلاد حسینی، همراه اثری دلنشین از بهرام اکبری و همدرد متنی محکم از فرشتۀ فرشاد شد؛ و بالاخره با «نواختن قطعه‌ای دلنواز...» از سیاوش حیدریِ جوان به کار خود پایان داد.
با این حال همۀ نویسندگان هشتاد و چهار اثر ارسالی به نخستین دوره، مایۀ دلگرمی و شادی نمایشنامه خوانی فردا شدند؛ و اما حضور مهربان عده‌ای از پیشکسوتان جامعۀ تئاتری بود که مایۀ استحکام و اطمینان هستۀ مرکزی این دوره شد. حضور شهرام می‌رشکاک با نگاه دقیق و ناقدانه‌اش؛ حضور هومن زندی‌زاده و علی پورعیسی با نگاه آرام و آموزشیشان؛ حضور شیدا عقبائی با نگاه مهربانش؛ حضور اساتید بهزاد فراهانی، بهزاد صدیقی، حمیدرضا نعیمی، شهرام کرمی، شهرام زرگر و خانم‌ها شهلا دباغی و مرجان برات با نگاههای سازنده‌شان؛ و صد البته حضور بی‌ادعا، مهربان و دانای محمد امیر یاراحمدی، دبیر کانون نمایشنامه نویسان خانۀ تئا‌تر، همگی مایۀ افتخار نخستین دوره شد.
در جلسۀ اختتامیه، آقایان محمد امیر یاراحمدی و بهزاد صدیقی، اندکی درباب نمایشنامه خوانی و نمایشنامه خوانی فردا به سخنرانی پرداختند.
یار احمدی، با نگاهی صادقانه چنین گفت که: «نمایشنامه خوانی فردا، آرزوی ماست که جامۀ عمل پوشیده». وی همچنین بر کارکردهای نمایشنامه خوانی در دنیا اشاره کرد: «که به سه دلیل آموزش، پیش تولید و جنبه‌های تبلیغی و اقتصادی» انجام می‌پذیرد؛ و در ادامه افزود که در کانون نمایشنامه نویسان، تلاش بر این بوده که با خوانش هدفمند متون به رویکردهای نمایشنامه خوانی جهانی نزدیک شویم و به جامعۀ تئاتریمان، رشد و رونق بدهیم.
بهزاد صدیقی هم به تاریخچۀ مختصری از کانون نمایشنامه نویسان اشاره کرد و افزود که: «خانۀ تئا‌تر برای اولین بار نمایشنامه خوانی را در ایران آغاز کرد». و ابراز خوشحالی نمود که نمایشنامه نویسان جوان و تازه کار می‌توانند آثارشان را از این طریق به معرض نقد و نمایش بگذارند.
در ادامۀ این مراسم، محمد رضا قلی‌پور، دبیر نخستین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا در باب کلیت این جنبش چنین گفت که: «اواخر آذر ماه، برگزاری این دوره به تصویب رسید؛ سپس فراخوانی برای یک هفته در سایت‌های مجازی قرار گرفت که نتیجه‌اش ارسال هشتاد و چهار اثر بود؛ این آثار توسط هیئت داوران؛ آقایان جهانشاه آل محمود، سیروس همتی و خانم شیدا عقبائی خوانده و شش اثر برای نمایشنامه خوانی انتخاب شد؛ از میان این شش اثر هم دو اثر برای چاپ انتخاب و راهی هفتمین جشن ادبیات نمایشی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئا‌تر می‌شوند».
قلی‌پور درباب هدایا و جوایز هم چنین گفت که: «به همت آقایان نادر برهانی مرند، رحمت امینی، محمد یعقوبی و نیما دهقان، نشر افراز و مرگز هنرهای نمایشی رادیو این هدایا تهیه و فراهم شدند». در پایان علاوه بر عزیزان نام برده، از آقایان محمد امیر یاراحمدی، بهزاد صدیقی، جواد یحیوی، علی انوری، شهرام می‌رشکاک و خانم‌ها ژاله محمدعلی، گلزار رضوی، ناهید حاجی محمدی اوشانی و روژین دلفان، سپاسگزاری کرد.
و اما تقدیرهای نمایشنامه خوانی فردا به ترتیب اجرا؛
در بخش نقش خوان‌های زن اهدا شد به: معصومۀ آقاجانی، الهام چرخنده، رکسانا رضائی، فرشته فرشاد.
در بخش نقش خوای‌های مرد اهدا شد به: جواد یحیوی، محسن بهرامی، مهران مرادی، رضا امامی و استاد بهزاد فراهانی.
در بخش موسیقی نمایش اهدا شد به: سجاد کیانی و علی انوری.
در بخش نمایشنامه نویسی اهدا شد به: محسن آهنین جان، شایان افکاری و بهرام اکبری.
و اما هیئت داوران نخستین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا لوح سپاس رتبۀ سوم را به سیاوش حیدری برای نگارش نمایشنامۀ «نواختن قطعه‌ای دلنواز از شوپن با پیانو»، لوح سپاس رتبۀ دوم را به میلاد حسینی برای نگارش نمایشنامۀ «آذرمیدخت» و تندیس جشنواره به همراه لوح سپاس رتبۀ اول را به فرشتۀ فرشاد برای نگارش نمایشنامۀ «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»، اهدا نمود.
همچنین طبق رأی هیئت داوران، نمایشنامۀ «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»، بعنوان متن برگزیدۀ این دوره به چاپ خواهد رسید و در جشن ادبیات نمایشی کانون نمایشنامه نویسان شرکت داده خواهد شد.
بعلاوه نمایشنامۀ «نواختن قطعه‌ای دلنواز از شوپن با پیانو»، اثر سیاوش حیدری به انتخاب کانون نمایشنامه نویسان خانۀ تئا‌تر در فصلنامۀ آن به چاپ خواهد رسید که در نتیجه به جشن ادبیات نمایشی وارد خواهد شد.
در انتهای مراسم، بهزاد صدیقی عنوان کرد که زین پس بخشی مخصوص اولین نمایشنامه‌های چاپ شده در جشن ادبیات نمایشی وجود دارد؛ که در آن بواسطۀ نمایشنامه‌های برگزیده، ناشران نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.
نخستین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا، تحت عنوان نمایشنامه خوانی زمستان فردا، به دبیری محمد رضا قلی‌پور در زمستان یکهزار و سیصد و نود و یک خورشیدی برگزار شد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز