خبرگزاری کار ایران

تصویربرداری سیاهان جنوب فرهاد ورهرام تمام شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۶۰

تصویربرداری مستند بلند «سیاهان جنوب» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی فرهاد ورهرام که مراحل تولید آن، از زمستان سال گذشته در استان‌های جنوبی کشور آغاز شده بود، به پایان رسید.

ایلنا: تصویربرداری فیلم مستند بلند «سیاهان جنوب» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «فرهاد ورهرام» که مراحل تولید آن، از زمستان سال گذشته در استان های جنوبی کشور آغاز شده بود، به پایان رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم درباره حضور سیاهان در ایران؛ ویژگی‌های فرهنگی: موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات؛ ویژگی‌های اجتماعی: روابط درون گروهی و برون گروهی؛ ویژگی‌های اقتصادی: کشاورزی؛ دامداری؛ ماهیگیری؛ دریانوردی و کار در بخش خدمات آنان است.

فرهاد ورهرام درخصوص تولید آخرین اثر مستندش «ســــیاهان جــــنوب» می‌نویسد: سواحل جنوب ایران از خلیج فارس تا دریای عمان 1500 کیلومتر طول دارد. استان خوزستان، استان بوشهر و بخشی از استان هرمزگان در ساحل خلیج فارس و بخش دیگر استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان در ساحل دریای عمان واقع شده اند. استان خوزستان در غرب خلیج فارس سرشار از نفت و گاز است و جاری بودن رودخانه‌های بزرگ شرایط بسیار مناسبی برای کشاورزی و دامداری در این استان فراهم کرده است. از استان خوزستان به سمت شرق به جز در نواحی محدود، طبیعتی گرم و خشک و کم آب دارد.

سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند. درباره سیاهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تاكنون، به جز در زمینه موسیقی محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، تحقیقات جدی انجام نگرفته است.

از سیاهان ایران هیچ گونه آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست. بیشترشان در جزایر و شهرهای بزرگ و کوچک و یا روستاهای ساحلی پراکنده‌اند و حتی گروهی از آنها زندگی دامداری و عشایری دارند.

نوع معیشت سیاهان تحت تاثیر بومیان جنوب ایران واقع شده است. اغلب آنها بی‌هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در لنج های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می کنند.

سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می کنند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین های خود را هنوز حفظ کرده اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته اند...

عوامل اصلی تولید مستند بلند «سیاهان جنوب» به این شرح است: طرح، تحقیق، عکاسی، کارگردانی و تهیه کنندگی: فرهاد ورهرام؛ تصویربردار: رضا تیموری؛ صدابردار: احمدرضا طایی؛ تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز