خبرگزاری کار ایران

همایون اسعدیان در گفتگو با ایلنا اعلام کرد:

هدف ارشاد؛ فعالیت انجمن‌های فرهنگی است نه صنوف سینمایی

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۵۶

صنوفی که با ارشاد همکاری کردند و از آن مجوز قانونی بودن؛ دریافت کرده‌اند، متوجه شده‌اند مجوزی که به آنان داده شده سند تشکیل صنف نیست بلکه مجوزی برای تشکیل انجمن فرهنگی است.

 ایلنا: همایون اسعدیان(رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران) معتقد است: آنچه که امروز بعداز دو سال از تلاش‌های وزارت ارشاد برای جلوگیری از فعالیت‌های خانه سینما و صنوف سینمایی مشخص شده این است که ارشاد به دنبال تاسیس انجمن‌های فرهنگی است و نه صنوف سینمایی.

اسعدیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به وضعیت امروز صنوف سینمایی و همچنین خانه سینما گفت: در مباحثی که امروز مطرح شده؛ ذکر دو نکته بسیار ضروری است. اول آنکه امروز گروهی به دنبال تشکیل خانه سینمای جدید و فعالیت همه صنوف در آن هستند که زمانی معتقد بودند کارفرما و کارگر نمی‌توانند با هم عضو یک صنف باشند.

وی با انتقاد از گروهی از تهیه‌کنندگان که به دنبال برگزاری یک مجمع عمومی و تشکیل یک نهاد جدید هستند، گفت: امروز تهیه‌کنندگانی که تا روزهای گذشته و در زمان فعالیت خانه سینما معتقد بودند نمی‌توانند به عنوان تهیه‌کننده و کارفرمای سینما ایران در کنار سایر صنوف در خانه سینما حضور داشته باشند، به دنبال آن هستند که یک نهاد جدید راه‌اندازی کنند و در آن نهاد کنار سایر صنوف باشند و این امر جای سوال است.

اسعدیان افزود: تمام صنوفی که بعد از دو سال از فعالیت‌های ارشاد با ارشاد همکاری کردند و به قول معروف از ارشاد مجوز قانونی بودن گرفتند، امروز متوجه شدند که مجوزی که به آنان داده شده مجوز تشکیل صنف نیست بلکه مجوزی برای تشکیل انجمن فرهنگی است.

رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران ادامه داد: ارشاد به دنبال آن است که صنوفی مانند فیلمنامه نویسان و یا مدیران تدارکات را به عنوان یک انجمن فرهنگی ثبت کنند درحالیکه انجمن فرهنگی با صنف بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: انجمن فرهنگی یعنی مکانی که گروهی فارغ از شغل و فعالیتی که دارند می‌توانند براساس علاقمندی به یک موضوع گرد هم جمع شوند و به همین دلیل ما می‌توانیم با یک موضوع تعداد زیادی انجمن داشته باشیم و محدودیتی برای ثبت انجمن فرهنگی وجود ندارد اما انجمن به هیچ عنوان نمی‌تواند کار صنفی کند.

اسعدیان افزود: ارشاد نیز نمی‌تواند به صنوف مجوز دهد زیرا براساس قانون فعالیت صنوف یا باید زیر نظر وزارت کشور باشد یا زیر نظر وزارت کار. زیرا صنوف کسانی هستند که با یک شغل مهم گرد هم جمع می‌شوند.

رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران ادامه داد: اعضای انجمن‌های فرهنگی مختلف درنهایت کار می‌توانند گرد هم جمع شوند و با هم صحبت کنند یا نظرتان خود را بیان کنند اما به هیچ عنوان نمی‌توانند فعالیت صنفی داشته باشند.

اسعدیان افزود: امروز ارشاد به کسانی که بحث قانونی بودن را پذیرفتند اعلام کرده که شما صنف هستید اما به آنها مجوز انجمن داده است. سوال دیگری که امروز مطرح می‌شود این است که چرا ارشاد به دنبال این است که این میزان شتابزده به گروهی مجوز فعالیت انجمن بدهد و بعد بگوید که صنف تشکیل داده است؟

رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران همچنین درباره آخرین فعالیت‌های کانون کارگردانان گفت: جلسات کانون کارگردانان به صورت مرتب برگزار می‌شود و بازده خوبی داشته است و به زودی درباره نتایج این جلسات اطلاع رسانی می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز